Takk for meg.

Nå er min siste arbeidsdag som ordfører over, og jeg har overlatt klubba og med det ansvaret til min sønn som mandag kveld ble valgt til ordfører.

Mandag dro jeg til kontoret som vanlig og fikk før lunsj besøk av påtroppende ordfører og varaordfører. De kom direkte fra Nea Radio sitt studio der begge ble intervjuet om det som skjedde torsdag før helga. Da brøt felleslista avtalen med Høyre og MDG og tok kontakt med Ap og SV som de inngikk avtale med på fredag.
I løpet av dagen brukte jeg mye tid på å lese rundskriv om regler ved valg som skal foretas i konstituerende møte, og hadde samtaler med sekretær og rådmann. Flere stakk innom kontoret for å slå av en prat og gratulere meg med at min sønn sannsynligvis ville bli valgt til ordfører i løpet av dagen. Ellers ble det ikke gjort så mye. Det meste er ryddet og klart, og jeg vil selvsagt komme innom rådhuset de første dagene for å informere om saker og hva som finnes på kontoret.
Kveldens møte startet med at Høyre sin representant, som ble vraket i forhandlingene mellom felleslista, Høyre og MDG like etter valget, holdt et innlegg under godkjenning av saklista. Han fortalte hva som hadde skjedd, og at denne prosessen hadde vært vanskelig både for han og for hans familie. Deretter leverte han fritakssøknad og forlot møtet. Søknaden vil bli behandlet av det nye kommunestyret i neste møte.
Det er sterkt beklagelig at slikt skjer, men jeg er glad for at både jeg og Ap/SV har stått på utsida og ikke vært en del av det spillet som tydeligvis har foregått.
Dermed ble vi bare 24 representanter resten av kvelden. Alle valg gikk greit. Ingen satte seg i mot avtalevalg, men en stemte i mot forslaget til formannskap. Det blir i følge svar fra fylkesmannen å betrakte som en blank stemme.
Valg av ordfører ble enstemmig, og det samme ble valg av varaordfører. Det tegner godt for framtidig samarbeid på tvers av partigrenser.
Både Ap/SV og felleslista var fast bestemt på at Høyre skulle få en representant i formannskap og alle hovedutvalg på tross av at de nå har bare tre representanter etter at en har meldt seg ut av partiet, og de ikke visste på forhånd hva han ville stemme. Dersom han nå får fritak, får Høyre på nytt fire representanter og kommer inn i alle hovedutvalg uten hjelp fra posisjonen. Med avtalevalg fikk Høyre mandag en plass i formannskapet.
Etter at alle sakene var behandlet, overleverte jeg klubba og ordførerkjedet. Det var spesielt og ekstra sterkt følelsesmessig å legge ordførerkjedet rundt halsen til min sønn.
Jeg har forberedt meg lenge på å slutte, så nå føles det helt greit, selv om det nok kan være fare for at jeg i blant kan bli litt «sjuende far i huset». Håper at noen tør å si i fra hvis jeg blir alt for aktiv.

Takk til alle som har fulgt bloggen min. Hensikten med den var å få opp interessen for politisk arbeid. Forhåpentligvis er den en medvirkende årsak til at det til høstens valg var enklere enn tidligere å få folk til å stille seg på lista til Arbeiderpartiet.
Jeg er ikke i tvil om at alle i det nye kommunestyret vil gjøre en god jobb de neste fire årene til det beste for den vakre bygda vår. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

