Arbeiderpartiet i opposisjon.

Nå er det klart. Arbeiderpartiet blir i opposisjon i kommende periode, og med mange dyktige og ivrige kommunestyremedlemmer både i Ap og SV, er jeg sikker på at de vil markere seg sterkt i politiske diskusjoner.

Mandag var det mange spørsmål om forhandlinger og konstituering. Jeg var selvsagt oppdatert på situasjonen for Ap og SV , men ikke alle kort kan legges åpnet på bordet underveis i en slik prosess.
Hver dag har jeg samtale med nytilsatt rådmann for å oppdatere han på saker og andre forhold i organisasjonen.
Noen medpolitikere kom innom, og som vanlig hadde jeg samtaler med saksbehandlere.
Jeg ga klarsignal til at formannskapets klage på utskriving av eiendomsskatt på USMA kraft AS kommer som sak, slik at vi om ønskelig kan trekke klagen. Grunnlaget for den var at vi syntes det var veldig lav verdi på det som skal skattlegges etter substansverdi. Det viser seg nå at det er korrekt. Det meste der tilhører produksjonsmaskiner, og disse beskattes etter spesielle regler med utgangspunkt i årlig produksjon og pris.
Presentasjon av kommunen ble oppdatert med nye fakta for antall barn i skole og barnehage i tillegg til antall aktive melkebruk m.m. innenfor landbruk.

Tirsdag var det ingen møter før lunsj, og derfor brukte jeg det meste av tiden på å rydde i datamapper der jeg har lagret innlegg og taler. Disse skal muligens arkiveres, og jeg vil selvsagt også ha en kopi privat. For at disse skal ha verdi i arkivet, gikk jeg igjennom dem og daterte så godt som mulig.
Etter lunsj dro jeg til Selbusjøen Hotell & Gjestegård for å ønske friluftsrådsansatte fra hele landet velkommen til bygda.
Tirsdag kveld ble det lagt ut pressemelding om at Høyres listetopp hadde trukket seg på grunn av mistillit fra felleslista (SP/Krf/V) og MDG, som de hadde forhandlinger med. Litt senere på kvelden ble det lagt ut en ny pressemelding om at Høyre, felleslista og MDG hadde skrevet under avtale om at felleslista får ordfører og Høyre får varaordfører de neste fire år. Høyre ofret da sin opprinnelige toppkandidat og stilte med tredjekandidaten på lista.
Jeg er helt sikker på at dette ikke hadde skjedd i vår gruppe om potensielle samarbeidspartnere hadde uttalt mistillit til vår toppkandidat. Da hadde resten utvilsomt «slått ring» om han.
Det er også litt underlig at felleslista har gått igjennom hele valgkampen og varslet at de er åpne for samarbeid både til høyre og venstre. Dermed har de skapt forventninger hos Høyre sin toppkandidat. Han skriver i sin pressemelding at det ikke er gitt noen signaler om mistillit i en tidlig fase i forhandlingene. En av våre representanter sa at vi måtte være glade for at forhandlingene med felleslista ikke gikk lenger. Kanskje de også da hadde kommet med en overraskende beskjed om at vår kandidat ikke holdt mål. Vi ønsker selvsagt helst å skåne våre for slike personlige nederlag.
Jeg har hatt noen netter med dårlig søvn på grunn av vanskelige saker. Det har helst vært saker som direkte rammer enkeltmennesker, og natt til onsdag var det vanskelig å finne ro. Det skyldtes ikke at Arbeiderpartiet ikke fikk ordfører, men behandlingen av «mennesket» på topp av høyrelista, og hva en slik behandling vil bety for oss alle som folkevalgte. Jeg har i løpet av valgkampen hatt mange diskusjoner med Høyres toppkandidat, men det å bli vraket av sine egne i «13.time», har ingen fortjent!

På rådhuset onsdag morgen var resultatet av forrige kvelds forhandlinger og prosessen fram til endelig resultat, samtaletema både på kontoret og på telefon.
Jeg ble kontaktet av Nea Radio for å gi en kommentar på fremtidig ordfører og varaordfører, og valgte å ikke si så mye om det som skjedde tirsdag kveld. Min varaordfører de siste fire årene blir nå ordfører. Vi har i alle år hatt et godt samarbeid, og jeg er ikke i tvil om at han vil gjøre en god jobb som ordfører.
Jeg reagerer imidlertid på at det stilles krav fra ei liste om skifte av kandidat i et annet parti, og jeg er uforstående til at det ikke tas mer menneskelige hensyn etter at de i lang tid har gitt inntrykk av at de uten forbehold ønsket et samarbeid med Høyre.
I et intervju med Nea Radio svarte Høyres varaordførerkandidat bekreftende på at de hadde ofret sin opprinnelige toppkandidat. En slik behandling av folk som er nominert av partiet, har drevet valgkamp og naturlig nok har forventninger om posisjoner, har jeg aldri opplevd i mitt politiske liv, som nå har vart i 32 år. Hvordan skal vi politikere ha troverdighet i kampen mot mobbing når vi bevisst skyver en partifelle så klart ut fra fellesskapet? Jeg er glad jeg tilhører et lokalparti med medlemmer som tar vare på hverandre og setter det høyere enn posisjoner.
Fra Arbeiderpartiet og SV har vi hatt en klart budskap om at vi ønsket å videreføre samarbeidet med felleslista som vi har i inneværende periode. Siden vi er største parti, så vi det naturlig at vi fikk ordføreren. Det ble i forhandlingene og ellers brukt som argument for å avstå fra krav om ordfører, at de har støttet meg i denne perioden. Ja, jeg har hatt god støtte og fått mange positive tilbakemeldinger, men samarbeidet ble et resultat av at de ikke kom til enighet med Høyre og Frp i 2011, og ikke et ønske om å ha meg som ordfører. En av deres sentrale medlemmer sa til meg i forkant av det konstituerende møtet den gangen at jeg uansett hadde blitt ordfører, og derfor valgte de å være med i posisjonen. Det var tydelig at deres valg var det minste av «to onder».
Nå er avtaler inngått for kommende periode, og jeg vil selvsagt bidra til å legge forholdene godt til rette for ny ordfører, varaordfører og hele kommunestyret.
Før jeg dro på tur med Jøvra sammen med friluftsrådsansatte, fortsatte jeg med litt rydding i arkiv og startet forberedelser til tirsdagens møte i formannskap og planutvalg.
Turen på Selbusjøen ble fantastisk flott. På speilblank sjø og i  fint høstvær, fikk vi presentert bygda fra sin beste side. Jeg fortalte litt om fiske, om revisjon av konsesjonsvilkår for reguleringen av sjøen, om ferdsel, ras og fløting. Både mannskapet om bord og daglig leder i Trondheimsregionens friluftsråd supplerte med opplysninger om sjøen og omgivelsene.

Torsdag ser jeg fram til å dra til Stjørdal for å være med på Eventyrstien i Monsberga. Det er et årlig samarbeid mellom kulturskolene i Stjørdal og Selbu og er vel verdt et besøk.

Legg igjen en kommentar

