Bedriftsbesøk og jubileum.

Jeg har vært med på mange bedriftsbesøk i min tid som ordfører. Det er alltid interessant å høre om muligheter og utfordringer som stedlig næringsliv har. Vår rolle som politikere er å legge best mulig til rette for etablering og utvikling i eksisterende bedrifter.

Torsdag var rådmann, varaordfører og jeg på bedriftsbesøk. Sammen med daglig leder i Norbit Group, som er deleier i ASTI i Selbu og Norbitech på Røros, dro vi først til ASTI der vi fikk en presentasjon av bedriften før vi ble med på omvisning.
Deretter dro vi til Røros og fikk være med på en runde i bedriften og ble informert om hva de jobber med. Norbit Group er stor eier i begge disse elektronikkbedriftene, og de har allerede i dag tett administrativt samarbeid blant annet gjennom  felles administrerende direktør.

Fredag hadde jeg flere samtaler med rådmannen. Det er mange saker å bli oppdatert på når en nylig har startet i en så krevende jobb.
En medpolitiker stakk innom, og da er selvsagt forestående konstituering et sentralt tema.
Selbusjøen Grunneierlag feiret 50-årsjubileum fredag kveld på Camp Eggen. Jeg var invitert dit og brukte deler av dagen  på å skrive ned noen ord som jeg brukte ved overlevering av blomster til styrelederen.
Over helga skal jeg ønske velkommen til ansatte i friluftsråd fra hele landet. De skal være på Selbusjøen Hotell & Gjestegård i to dager, og jeg er bedt om å ønske velkommen med en presentasjon av kommunen. Jeg har mal som jeg bruker hver gang, men det trengs oppdateringer av fakta og nye foiler blir lagt til alt etter hvem som er tilhørere.
Denne gjorde jeg nesten ferdig på fredag.
Post ble gjennomgått som vanlig, og oppfordringer fra organisasjoner i forbindelse med nyvalg til utvalg og komiteer ble videresendt sekretær for oppfølging.
Torsdag fikk jeg telefon om at Røros, Holtålen, Tydal og Selbu er invitert til Rosenborgkamp på Lerkendal neste søndag. Idrettslagene i de fire kommunene har fått egen invitasjon, og en ansatt vil informere lokale media og legge ut link for kjøp av billetter. Håper mange vil benytte seg av tilbudet.
Fredag kveld deltok jeg på jubileumsfeiring. Det ble en fin og trivelig kveld med god mat, fin underholdning av Selbu Korensemble og mange hilsningstaler. Forretten var laget av gjedde fra Selbusjøen. Gjedda er kommet til sjøen de senere år, og er ikke en ønsket fiskeart her. Når den først er kommet, er det prisverdig at noen ekperimenterer med å lage attraktive retter. Innehaver av Selbutunet hadde laget fantastisk god fiskekaker. Hun ble intervjuet av kveldens konferansier og sa da at hun ønsker å bruke gjedda i andre produkter.

Kommende uke er det ikke så mange avtaler, men både tirsdag og onsdag skal jeg deler av dagen være sammen med friluftsrådsansatte. I tillegg skal jeg fortsette å rydde både på PC og på kontoret.

Legg igjen en kommentar

