Valg.

Nå er endelig valget over, og velgerne har sagt sitt. Ennå gjenstår det i flere kommuner mange runder med forhandlinger før en vet endelig fordeling av posisjoner.

Mandag startet jeg på rådhuset der to representanter fra formannskapet sammen med to valgfunksjonærer åpnet omslagskonvoluttene for tilsendte fremmedstemmer. Det er velgere som står i kommunenes manntall, men som har avgitt stemme i andre kommuner og i utland.
Valgfunksjonærene for Mebond krets rigget seg til i kommunestyresalen, og noen ord ble vekslet med dem før stemmelokalet åpnet.
Administrativ leder for valget og jeg dro som vanlig på besøk til alle stemmelokalene for å se om alt var i orden og svare på spørsmål dersom noe var uklart. I stemmestyrene satt mange som har vært med i flere valg, og med god erfaring går det meste bra.
På kveldstid møtte valgstyret for å sjekke stemmer som var avgitt i annen krets i kommunen enn der velgeren er manntallsført. Disse var lagt i eget omslag og måtte sjekkes mot avkrysset manntall på valgdagen slik at en forsikret seg om at ingen hadde avgitt to stemmer. Alt var greit.
Opptelling med scanner fungerte slik det skulle, og protokollen kunne skrives under i sene nattetimer.
Arbeiderpartiet og SV var samlet til valgvake. Det ble sent før alt var ferdig i rådhuset, så jeg rakk så vidt innom en tur før alle brøt opp.
For eget parti er jeg godt fornøyd med resultatet. Jeg ser det skrives fra Høyre at de har økt oppslutning lokalt, mens det er nedgang for dem på nasjonalt nivå, og at det er framgang på nasjonalt nivå for sosialistisk side, men nedgang i Selbu.
Ap og SV fikk en liten nedgang fra siste valg, men vi har fortsatt like mange mandater og ligger over det nasjonale nivået for eget parti. Selbu Høyre ligger under det nasjonale resultatet for sitt parti. Høyre gikk litt fram i kommunevalget, men Frp stiller ikke liste, så de «blå» gikk tilbake. En burde vel da heller ha forventet en vesentlig økning for Høyre.
En fremstiller gjerne slik resultater som det passer seg best for egen vinning. I Selbu gikk posisjonen fra siste kommunestyreperiode fram med to mandater (SP/Krf/V), og opposisjonen (H og Frp) mistet tre. Da blir det noe merkelig at det fra Høyres valgvake ble sagt at folket nå hadde talt og vist at de ønsker en ny kurs. Dette blir en tolking som ikke en gang de sjøl kan tro på. Folket har talt gjennom at de har gitt sittende posisjon to ekstra mandater.
Denne gangen ble det dessverre også dårlig valgdeltakelse. Vi gikk litt fram fra forrige kommunevalg, men fremdeles er det alt for få som bruker stemmeretten sin. I Selbu var det 64,4 % mens det til sammenligning på landsbasis er 55,6 %.

Det ble ny dato før jeg endelig kom heim på valgdagen, og tirsdag startet jeg derfor på kontoret litt senere enn vanlig. Der ble det selvsagt mange samtaler om valget, og en partifelle og god venn stakk innom for en lengre samtale. Det er godt å «evaluere» litt uformelt.
Mandag kveld etter at valgoppgjøret var ferdig ble jeg bedt om å komme innom Nea Radio for å kommentere gjennomføringen av valget og resultatet. Siden det da var over midnatt, valgte jeg å dra direkte heim, men stakk innom på tirsdag.
Jeg har mange års erfaring med valg til formannskap og utvalg. For å kunne rådgi mine partifeller, utarbeidet jeg tabeller for forholdstallsvalg med ulike alternative sammensettinger på valglister. Disse ble utdelt og forklart i styremøtet på onsdag.
På slutten av dagen var det styremøte i Selbu Økonomi & Regnskap AS. Det er min gamle arbeidsgiver, og over jul har jeg avtale om å gå tilbake dit på deltid. Da starter arbeidet med årsoppgjør, og det er behov for økt kapasitet.

Onsdag kom «gammelrådmann» innom. Vi hadde en lengre samtale om mange saker, og «nyrådmann» sluttet seg til oss når han ble ledig.
Etter lunsj fortsatte samtalen med dagens rådmann. Det er mange ting å informere om. De to ukene han har vært ansatt, har han vært rundt i deler av organisasjonen for å bli oppdatert på utfordringer og saker under behandling.
Jeg er fortsatt MOT-leder, og onsdag var det møte i det lokale MOT-styret på Peder Morset folkehøgskole. De er også MOT-skole og samarbeider tett med kommunen på dette området.
Møtet ble ledet av kommunens koordinator, og startet med informasjon om ildsjelsamling som nettopp er arrangert i Stjørdal og om MOT-turneen som kommer til Selbu våren 2016.
MOT-til-å-glede-dagen er den 23.november. Den blir markert hvert år i samarbeid mellom kommunen og Pmf. Det kom mange ideer til hva som kan gjøres, og informatørene står for videre planlegging.
Vår organisering av MOT-arbeidet har tidligere vært gjenstand for evaluering. Anbefalingen fra MOT er at vi skal ha et MOT-styre og et MOT-team. Så langt har vi slått sammen disse og bare hatt et styre. Jeg ser at det kan være heniktsmessig å dele det opp. Det er langt i fra nødvendig at ordfører eller rådmann deltar på detaljplanlegging av diverse aktiviteter, og det er heller ikke nødvendig at MOT-informatører deltar i økonomi- drøftinger. Koordinatoren la fram sine tanker om ny organisering, noe som vil bli tatt opp på nytt med ny ordfører og rådmann.
For å forankre MOT-arbeidet bedre i lokalsamfunnet, hadde en informatør en ide om å ta kontakt med noen ildsjeler i lag og organisasjoner. Det har jeg god tro på at de vil lykkes med, og dermed blir MOT-verdiene forankret bedre forankret utenfor skolen.
Onsdag kveld deltok jeg på styremøte i Selbu Arbeiderparti der vi drøftet forhold rundt forestående forhandlinger om konstituering.

Torsdag er varaordfører, rådmann og jeg invitert på bedriftsbesøk, og fredag kveld skal jeg delta på jubileum i Selbusjøen Grunneierlag. Ellers ser jeg fram til å feire to barebarn som fyller tre år de nærmeste dagene:-)

 

Legg igjen en kommentar

