Fine sensommerdager.

Endelig kom sommeren med høye temperaturer og sol. Onsdag inviterte vi til den årlige grilldagen for pensjonistene i kommunen. Jeg var spent på om det gode været ville vare og slo stadig opp på yr.no, siden det har stor betydning for trivselen den dagen. Heldigvis hadde vi værgudene med oss denne gangen også.

Mandag startet jeg dagen hos frisøren. I blant må en ta tid til nødvendige private gjøremål, og mandag var det ingen avtalte møter.
Etter å ha jobbet med utkast til innlegg til fredagens utgave av Selbyggen, gjorde jeg det ferdig. Fremdeles kommer det uriktige påstander fra Høyre, og direkte løgn klarer jeg ikke å la være å kommentere.
Slike utspill har jeg ikke vært vant til i lokale valgkamper tidligere. Samarbeid bygger på tillit, og den svekkes av stadige urettmessige beskyldninger.
Departementet har sendt ut på høring et forslag til endring i eiendomskatteloven. LVK og KS har vedtatt enstemmige uttalelser mot forslaget, og i LVK sitt landsmøte ble vi informert om hvilke holdninger de ulike partiene har. Fra alle partier, med unntak av regjeringspartiene , ble det informert om at de var i mot endringene. En statssekretær fra Høyre som var til stede, sa at de ville vurdere konsekvensene etter høringsrunden. Det er noe merkelig at et departement sender ut et forslag de sjøl ikke har vurdert bedre. Slik han uttalte seg, vil det kunne medføre at også de lander på et helt annet forslag. Han sa at det uansett vil bli en endring i eiendomsskatteloven. Det er også en merkelig konklusjon, når de ikke har vurdert saken grundigere enn det han ga uttrykk for.
En opprydding og forenkling av regelverk kan være nødvendig, men det blir ikke bedre av bare å flytte noen grensesnitt og overføre inntekter fra kommunene til Staten.
Vi skal behandle vår egen uttalelse i formannskapet den 1. september.
Jeg ble fortalt at noen hadde antydet at kommunen nå forhåpentligvis ventet med klagebehandling av eiendomsskattegrunnlag til etter valget. Taksering følger lovbestemte regler, og politisk blir ikke dette i det hele tatt behandlet. Jeg er ikke overrasket  om dette også er et ledd i en heller usaklig informasjon fra enkelte ut til velgerne.

Tirsdag hadde jeg avtale med en lokal bedriftseier. Vi hadde mange tema «på dagsorden», og alle gjaldt ikke bare hans bedrift. Når samfunnsengasjerte personer kommer innom, bruker jeg gjerne tid på interessante samtaler.
En nederlender som ønsker å kjøpe Vikvarvet skole, besøkte meg på kontoret. Han informerte om sine planer, og jeg fortalte  hvordan han må gå fram i forhold til bud og evt. budrunder.
Saker til ekstra formannskap og kommunestyre var lagt ut, og noen av disse ble gjennomgått.
Før grilldagen på onsdag, sjekket jeg at det jeg har ansvar for, var ivaretatt. Frivilligsentralen og pensjonistforeningen tar seg av det meste av tilrettelegging og gjennomføring. Jeg bestiller mat og sørger for å ha «grillere» på plass.
Rådmannen har sin siste arbeidsdag kommende mandag. Etter kommunestyret den dagen, skal vi ha en markering der jeg selvsagt skal si noen ord. Jeg startet med å skrive tale som jeg gjorde ferdig onsdag morgen.
En journalist fra Selbyggen ringte for å få en kommentar fra landsmøtet i LVK og spesielt om eiendomsskattesaken.

Onsdag ble åpningstalen til kunstutstillingen (SELBUVOTTER) i Klæbu på fredag ferdigstilt, og sakene til formannskapet den 1. september ble gjennomgått.
Før grillingen startet klokken 12.00, hadde vi nok et forberedende møte før meklingen på arealplanen på torsdag. Der har det vært flere administrative møter med ulike avdelinger hos  fylkesmannen og med Statens vegvesen. Fremdeles gjenstår en del, og utfallet er vanskelig å forutsi.
Årets grilldag for pensjonistene i bygda, ble like vellykket som alltid. Over 170 pensjonister fikk servert grillmat og vin til de som måtte ønske det. Det regnet litt da jeg dro på jobb, men da grillingen startet, var det lett overskyet og høy temperatur. To politikere og min «bedre halvdel» sto ansvarlig for grilling, og mange fra frivilligsentralen og fra pensjonist- foreningen serverte og hjalp til der det trengtes. Jeg ønsket velkommen og hentet mat til noen av de som hadde behov for hjelp.
Også i år, var flere musikere møtt opp. Noen danset, og til og med jeg ble budt opp til en fin vals. Rådmannen hadde trekkspill med seg, og spilte ute ved bordene mens de andre musikerne fikk seg litt mat.
Dette er en trivelig tradisjon som startet før min tid som ordfører, og som jeg er sikker på er et godt folkehelsetiltak. Takk til alle som har bidratt til å få arrangementet i havn og takk til alle fremmøtte.
Onsdag kveld arrangerte LO i Selbu og Tydal valgdebatt med representanter for alle lister ved høstens valg. Det var ikke så mange tilhørere, men Nea Radio sendte direkte fra Bell Amfi. Redaktør i lokalradioen ledet som vanlig debatten på en utmerket måte.
Jeg ble igjen mektig irritert over Høyres bruk av fakta. Det blir som vanlig vist til at rådmannen sier det er et stort potensial for innsparing, og at Høyre har fremmet forslag som er stemt ned. De har fremmet forslag som ingen, heller ikke Høyre sjøl, har kunnet si noe om konsekvensene av. Det er i hovedsak heller ikke budsjettvedtakene som har gjort at vi har vært i ubalanse noen år. Det skyldes uforutsette kostnader og overforbruk på enkelte sektorer. Dette unnlater Høyre å si noe om, og de tar nok en gang med at vi har tappet Everket for midler. Egenkapiltalen i Everket har økt fra 2007 fram til i dag, og det har jeg både sagt og skrevet flere ganger. Jeg tar sterk avstand fra at usannheter brukes uavhengig av hvem som gjør det, men  denne valgkampen har lokalt vært sterkt preget av det fra et parti.
Høyre bekrefter at de vil selge nettet i Everket. Flere av de andre sa at de også vil vurdere det, avhengig av resulatet av Stortingets behandling av Reitenutvalgets innstilling om framtidig nettstruktur.
Å selge deler av Everket, slik Høyre klart sier at de vil gjøre, vil også være å tappe verdier fra selskapet. Jeg kan ikke skjønne at de urettmessig anklager oss for verdiforringelse samtidig som de selv uavhengig av sentrale rammevilkår, vil selge deler av selskapet. Det er i alle fall merkelig at de ikke ser at det er to sider av samme sak. Rapporten som ble fremlagt av Everket i siste generalforsamling, viser at nettet vil gi avkastning. Dersom sentrale rammebetingelser gjør at vi føler oss tvunget til salg, vil det selvsagt ha betydning for prisen at det er mulig å få avkastning. I følge rapprten som styret la fram, er det ikke som Høyre gang på gang sier, at nettet står og ruster ned og ikke gir noe tilbake til samfunnet.

Torsdag er det heldag med mekling på arealplanen, og fredag kveld drar jeg til Klæbu for å åpne utstilling. I helga er det ingen ordføreroppdrag. Da skal jeg ta meg tid til å dra til Brekken for å delta på familedag sammen med barnebarn.

Legg igjen en kommentar

