Rolig start etter ferien.

De tre første dagene denne uken hadde jeg ingen avtaler på forhånd. Fremdeles er noen ansatte ute i ferie, men de aller fleste er på plass.

Mandag var første arbeidsdag etter ferien både for rådmannen og meg. Noe tid ble derfor brukt til oppdatering på hva som har skjedd i sommer.
Jeg var til stede på møtet med Statens Vegvesen om byggingen av gang- og sykkelvei i Stigamelen. Ansvarlig tjenesteleder hadde da ferie, og derfor informerte jeg han om hva som skjedde i møtet.
I løpet av dagen hadde jeg samtaler med mange saksbehandlere, og fikk besøk av en som har bistått oss i alle år med den årlige grilldagen for pesnsjonistene i bygda. I år skal den finne sted den 26. august, og med gode hjelpere vil det sikkert også bli vellykket i år. Håper værgudene er med oss, slik at vi får noen trivelige timer ute ved Eldresenteret.
Kommende mandag skal Kvellohaugen barnehage åpnes. Jeg er bedt om å si noen ord, noe jeg selvsagt gjør med glede. Det har vært en lang og kronglete veg fram til at barnehagen nå kan tas i bruk, men med bred innvolvering og dyktig entreprenør, er resultatet blitt veldig bra.
En barnehage ble vedtatt lagt ned da vi bestemte oss for å bygge seks avdelinger i sentrumskretsen. Det blir til stadighet påpekt at prosesser ved strukturendringer ikke er gode, men jeg har aldri fått forslag, som ikke er utprøvd, på hvordan disse burde ha vært kjørt. Kommer det nye argumenter, som vi politikere velger å ta hensyn til, kan vi heldigvis skifte mening. Hadde vi ikke gjort det, ville ikke demokratiet ha fungert. Vi folkevalgte må ta endelig avgjørelse uavhengig av hva sterke interessegrupper mener, men som folkevalgte må vi lytte til innspill og ta dem med i våre vurderinger.
Etter lunsj startet jeg å forberede det jeg vil si i forbindelse med forestående åpning.

Tirsdag gjorde jeg ferdig talen, og startet med å skrive ned momenter som jeg vil ha med i avslutningshilsen til rådmannen. Han har sin siste arbeidsdag den 31. august. Da skal vi ha ekstra kommunestyremøte og i tillegg blir det sikkert en samling med ansatte slik det er for alle som slutter i kommunen.
Etter lunsj hadde jeg avtale med en innbygger som ville ha en samtale om prinsipper med utbyggingsavtaler. Skal all infrastruktur dekkes av utbygger, eller bør kommunen ta noe av kostnadene? Jeg ba han om å sende en skriftlig henvendelse slik at vi politisk kan vurdere vår praksis. Dette reguleres i dag gjennom avtalene vi inngår med hver enkelt. Det viktigste er at det oppleves rettferdig.
Varaordfører har ferie denne uken, men kom innom en tur. Da er det alltid mange saker som drøftes. Samarbeidet med begge varaordførerne jeg har hatt i mine to perioder som ordfører, har vært fantastisk godt. Jeg føler meg helt trygg på at de aldri har skjulte motiver, noe som gjør at jeg har full tillit til begge. Derfor er det alltid «åpen kanal» i mellom oss.  De har alltid tatt ansvar og helt sikkert brukt langt over godtgjort tid på sitt politiske arbeid.
Før jeg avsluttet dagen fikk jeg telefon fra en som skal ha utstilling under kulturuken i Klæbu kommune. Hun har samlet inn mange ulike selbuvotter, og det er tema for hennes utstilling. Jeg ble spurt om å åpne denne den siste fredagen denne måneden, noe jeg ga positivt svar på. Det er gjort et fantastisk arbeid med innsamling og rekonstruering av gamle selbustrikkprodukter.

Onsdag forberedte jeg møtet i nasjonalparkstyret på torsdag og gikk igjennom saker til landsstyremøtet i LVK kommende uke.
I nasjonalparkstyret skal vi behandle konsesjonssøknader for bygging av småkraftverk i Styttåa, Lauva og Lødølja. Innstillingen fra forvalter er negativ. Vi skal ha befaring før endelig avgjørelse i styret, noe som er helt nødvendig for meg som ikke er kjent i området fra før.
Disse kraftverkene ligger ikke inne i noen av de verna områdene vi har ansvar for. De ligger i dalføret mellom Skarvan og Roltdalen nasjonalpark og Sylan landskapsverneområde. Vi er høringsinnstans når uteforliggende virksomhet kan medføre skade i verneområdet.
Jeg skrev videre på hilsen til rådmannen og leste sakene til kommende ukes formannskap og planutvalg før jeg avsluttet arbeidsdagen i «normal tid».
Selv om jeg ikke står på liste til høstens valg, er jeg innvolvert i valgkampen i eget parti. Jeg bidrar helst med faktaopplysninger til innlegg og blir informert om valgkampopplegg. For meg er det viktig at det en går ut med bygger på fakta, noe jeg dessverre ser at alle ikke er like nøye på. Ærlighet og åpenhet bygger tillit som er grunnleggende for et godt samarbeid. Uavhengig av politisk ståsted og ulike holdninger i enkeltsaker, er det helt avgjørende for utvikling av samfunnet å kunne stole på hverandre.

Torsdag drar jeg til Tydal for befaring og møte i nasjonalparkstyret. Der skal det være et to-dagers opplegg med overnatting på Nedalshytta. På grunn av begravelse, avslutter jeg etter en dag.

 

Legg igjen en kommentar

