Landsstyremøte på Senja.

De fleste styremøtene i LVK avvikles i Oslo, men sommermøtet legges til ulike steder i Norge eller i utlandet. Denne gangen ble det avviklet på Senja, og som vanlig var det anledning til å ta med ledsagere.

Det var planlagt fellesreise fra Gardermoen onsdag morgen, men vårt fly ble forsinket fra Værnes på grunn av tekniske problemer, og dermed kom vi noen minutter for sent til å få sjekket inn til Bardufoss. Dermed ble det lang ventetid på Gardermoen for meg og min «ledsager». En sekretær fra LVK, som hadde organisert det hele, ga oss beskjed om at det gikk fly senere på dagen, og der fikk vi være med. Fra Bardu tok vi buss til Finnsnes og derfra ble det ordnet med privat skyss til Hamn på Senja.
Jeg gikk glipp av møtet onsdag etter lunsj, men fikk «referat» fra noen som hadde deltatt.

Torsdag var det lagt opp til ulike aktiviteter. Vi meldte oss på fisketur, men dro raskt i land sammen med flere siden det var strid vind og lite trivelig å være på sjøen. Noen av de som holdt ut, ble sjøsyke, og ingen fikk fisk.
Vi hadde noen fine timer på land sammen med et vennepar som har fritidshus på øya.
Etter lunsj var det guidet tur med buss. Der kjørte vi på en nasjonal turistveg, og ble med på åpningen av «gulldassen» som var satt opp ved vegen. Dette var et samarbeid mellom kommune, fylke og stat, og prislappen på byggverket var 3,75 millioner kroner.
Det er mye vill og vakker natur på Senja, og Hamn der vi bodde, er en fantastisk fin plass som er godt besøkt både vinter og sommer.

Fredag fortsatte møtet i landsstyret før vi startet heimreisen etter lunsj. Saker som sto igjen på sakskartet fra onsdag, var informasjon om landsmøte i august, informasjon fra aktuelle rettsaker, evaluering av konsesjonskraftseminar, planlegging av regionmøter og leder sin redegjøring om besøk til medlemskommuner og samarbeidspartnere.

I helga har det stort sett vært fri, men post er åpnet og besvart og litt tid er brukt på forberedelser til regionråd og kommunestyre. Nå ser jeg fram til ordførertur på mandag, og håper at været blir bedre enn det som varsles på «yr.no».