Kontordager.

Denne uken har jeg hatt tid til forberedelser på dagtid. Dermed blir det fritid på kveldstid som kan brukes til å «ta meg litt inn» etter hektiske uker.

Mandag var det ingen avtalte møter, men dagen gikk med til telefonsamtaler, interne møter, postbehandling og litt rydding i saksbehandlingssystemet.
Nea Radio tok kontakt for å få resultatene av behandlingen i valgstyret på fredag i forhold til endelig vedtak på valglistene til høstens valg. I Selbu er det nå fem godkjente lister etter at Frp trakk sin liste som de leverte inn før fristen den 31/3.
I løpet av dagen tok jeg kontakt med leder i Trondheimsregionens friluftsråd om forestående ordførertur. De har tidligere år tatt ansvar for annonsering, og det ble gjort også denne gangen.
Jeg må også ha litt hjelp til kaffekoking og organisering av parkering. Etter henvendelser til noen aktuelle personer, fikk jeg tak i mannskap som bistår meg.
En liten strekning av den planlagte traseen går nær sjøen. Nå er det høy vannstand, og min «bedre halvdel» har brukt tid på å rydde kvist og grøfte slik at vi kommer tørrskodd frem. Det er godt å ha gode hjelpere. Håper på godt vær og stor oppslutning.
Varaordfører stakk innom en tur. Det er mange generalforsamlinger i nærmeste framtid, og vi skal ha forslag til medlemmer i flerre styrer. Det meste er på plass, men der vi bare er deleiere, må dette drøftes med de andre. Dette gjelder blant annet Årsøya Fritidspark AS der vi er en av fire eiere.

Tirsdag brukte jeg store deler av dagen på å gå nærmere inn i en utredning fra Selbu Energiverk. Denne skal drøftes i eiermøtet før generalforsamlingen. Møtet vil være lukket i henhold til offentlighetslov og forvaltningslov.
Ansatte i Trønderenergi kommer til Selbu fredag denne uken. Der er jeg bedt om å ønske velkommen. Derfor tilpasset jeg min presentasjon til det formålet med ekstra fokus på næring og kultur.
Noen kommuner har bestillingstransport med drosje til buss fra deler av kommunen. Vi sendte en henvendelse til AtB om å vurdere er slikt tilbud i Selbu, spesielt i skoleferier.
I kommende kommunestyremøte skal vi ha informasjon fra Værnesregionen om blant annet IT og barnevern. I tillegg skal vi ha gruppearbeid med problemstillinger i forbindelse med demokrati og kommunereform. Sammen med rådmann og sekretær satte jeg opp timeplan for dagmøtet i juni.
På slutten av dagen var det 25-årsmarkering for 9 ansatte. I henhold til vårt reglement får de et gavekort og en kakespade i sølv i tillegg til blomster. Dette er alltid trivelige sammenkomster, og en fantastisk innsats er lagt ned av ansatte som har jobbet i hele 25 år på ulike områder i kommunen.
På kveldstid deltok jeg på årsmøte i Selbustrand Arbeiderlag. Der behandlet vi ordinære årsmøtesaker, før jeg orienterte litt om aktuelle saker i kommunen. En som er involvert i arbeidet med oppgradering av «gammelveien», fortalte om traseen og det de har gjort og har planer om å gjøre før de skal ha offisiell  åpning i løpet av høsten. Mange legger ned en stor dugnadsinnsats for å ta vare på historien om ferdsel i tidligere tider og for få en fin trase for gående og syklende.

Onsdag hadde jeg avtalt et møte med styreleder og administrerende direktør i Selbu Energiverk der vi drøftet opplegg for eiermøte. Etter å ha lest utredningen, vi ba om i fjorårets generalforsamling, hadde jeg notert flere spørsmål som jeg tok opp. Kommunestyret er eier av selskapet, og alle medlemmene har fått dokumentet tilsendt.
Etter lunsj jobbet jeg videre med utredningen, og laget et utkast til uttalelse fra eiermøtet. Dette blir det selvsagt opp til møtet å vurdere, men min erfaring tilsier at det blir en bedre diskusjon når en har noe konkret å ta utgangspunkt i.
På slutten av dagen var det generalforsamling i Årsøya AS. Der møtte representanter for alle eierne og styret. Det er fortsatt store utfordringer knyttet til driften av øya, men styre med leder ble valgt etter at dagens leder frasa seg gjenvalg.

Torsdag skal jeg delta i begravelse til vår kjære partileder. Fungerende leder har bedt om at vi samles for en kaffekopp etter at seremonien i kirken er over. Det er godt for alle å ha noen å dele tanker og sorg med.

 

 

Legg igjen en kommentar

