Kontordag og travel møtedag.

Mandag var opprinnelig avsatt til intervju av søkere til rådmannsjobben. En av søkerne var forhindret fra å møte, og derfor ble det flyttet til onsdag ettermiddag i forrige uke. Dermed ble det tid til å være på kontoret.

Mandag morgen valgte jeg å starte arbeidsdagen litt senere enn vanlig. Det var godt å ta det litt med ro etter en lang og trivelig men kald og våt 17.mai.
På veg til jobb stakk jeg innom Everket for å informere administrerende direktør om hvem som hadde takket nei til gjenvalg i styret.
I løpet av dagen kom daglig leder i Selbu-Trykk innom. Dette er en vekstbedrift som kommunene eier, og her skal det også avvikles generalforsamling med valg i løpet av juni.
Det meste av dagen ble brukt til forberedelser til formannskap, valgstyre, planutvalg, kommunestyre, styremøte i Selbu Næringsselskap og til styremøte og generalforsamling i Kommunekraft AS.

Tirsdag startet med styremøte i Selbu Næringsselskap KF. Dette er et selskap som leier ut  lokaler til Kjeldstadkonsernet og til Selbu Byggtre. Der ble regnskap og årsmelding behandlet. Vi ba i tillegg om at valgt avskriviningsmåte blir vurdert på nytt.
Før formannskapsmøtet tok jeg noen telefoner, fortsatte forberedelsene og samtaler med saksbehandler på miljø om vår uttalelse til søknaden fra Statkraft om å få redusert vannstand i Selbusjøen i august måned.
Kommunen har bedt grunneierlag og Selbusjøen Båtfart om å sende inn sine kommentarer som vi vil hensynta i vår uttalelse. Det er så kort høringsfrist at det ikke er mulig å behandle dette politisk. Min beskjed var helt klar. Vi må uttale oss i mot dette som skjer bare et år etter at vi gjennom revisjon av konsesjonsvilkår fikk fastlagt en minstevannstand. Mijøansvarlig var helt enig med meg, og jeg er helt sikker på at uttalelsene fra grunneielag og Selbusjøen Båtfart støtter vårt syn.
Like etter lunsj satte vi møte i planutvalget. Der var det bare en sak til politisk behandling. Det var søknad om å få være leiekjører med snøscooter. Anbefalingen var at vedkommende må søke neste gang det skal gis tillatelser i alle områder, noe som vil skje i 2017. Planutvalget sluttet seg til det.
Planansvarlig var til stede i møtet og informerte om innsigelse fra fylkesmannen til reguleringsplan for boligområde Botn- Dyrdalsli. Fylkesmannen vil ha en høyere arealutnyttelse, og dette må planleggerne se på før saken skal opp til andre gangs politisk behandling. Når det gjelder arealplanen, venter vi på innkalling til mekling.
Etter planutvalgsmøtet, behandlet vi tre saker i formannskapet, Referatsaker ble gjennomgått, og det ble gitt informasjon om møter og konferanser medlemmene har deltatt i siden sist.
Vi opprettet komite for høstens TV-innsamling, innstilte til kommunestyret på at vi skal være en friluftslivkommune og diskuterte aktuelle styremedlemmer til Selbu Energiverk. Jeg fikk fullmakt til å forespørre kandidater og komme tilbake til formannskapet som er valgkomite for Everket.
Formannskapet er valgstyre. I det møtet godkjente vi lister til høstens valg, fastsatte åpningstider for stemmestedene og for forhåndsstemmegiving.:
Før jeg dro hjem, gikk jeg igjennom post og startet forberedelser til møte i Rådet for Peder Mprset folkehøgskole og generalforsamling i Peder Morset Eiendom AS.
Tirsdag kveld var det gruppemøte med saker til kommunestyret. En representant fra SV og en fra Ap la fram en interpellasjon om at kommunen skal praktisere arbeidsmiljøloven slik den var før den ble endret i mars i år. Denne endringen førte til at det er utvidet mulighet til midlertidighet, noe som naturlig nok vil føre til større uforutsigbarhet for arbeidstakerne. Gruppa sluttet seg til forslaget som fulgte med interpellasjonen. I mitt svar sier jeg meg enig i de virkningene av den nye loven som de har beskrevet, og vil ta vedlagte forslag opp til votering.
Det ble i møtet stilt spørsmål til flere saker. De jeg ikke kunne svare på, ble oversendt rådmannen, og dte ble sen kveld før vi avsluttet møtet.

Onsdag og torsdag er jeg i Oslo på konferanser med LVK og Kommunekraft, og fredag er det møte i nasjonalparkstyret. Deretter ser jeg fram til langhelg  med besøk av barnebarn fra Aursund.

 

Legg igjen en kommentar

