Kontorarbeid og MOT-møte.

Kommunen har vært «lokalsamfunn med MOT» i noen år, og fredag var det tid for oppsummering av det som er gjort og det som skal skje.

Torsdag startet dagen med en samtale med rådmannen.
I løpet av dagen fikk jeg en forespørsel om trafikksikkerhet. Kommende uke skal det være møte i trafikksikkerhetsutvalget. På grunn av vakanse i stilling ved sektor SU, er det lenge siden de har hatt møte. Jeg tok kontakt med saksbehandler og informerte om innspillet jeg fikk.
Personalsjefen kom innom for en samtale om prosess i forbindelse med rådmannsansettelse. Vi har avsatt dager til intervju, og er spente på søkerlisten etter at fristen går ut før helga.
Etter å ha fått påmelding til fylkesmøte i LVK fra alle medlems- kommunene unntatt to, tok jeg kontakt med hotellet og inngikk endelig avtale om opplegg og pris.
Det er imponerende deltakelse på møtet, og en av de kommunene som ikke blir representert, er forhindret på grunn av andre gjøremål. Tidligere er det bare fire – fem av medlemskommunene i fylket som har vært «aktive», så dette lover godt for engasjement for vannkraftkommunenes interesser.
Kommunereformen omtales i media nesten hver dag. Jeg leste noen innlegg fra Klassekampen om demokrati, og de fleste som er skeptiske, har samme kritiske holdning som meg til at dette kalles en demokrati- reform. Det kan ikke bli styrket demokrati når en flytter avgjørelser lengre fra de det gjelder, og det blir færre politikere. Aktiviteten i  de lokale partilagene ivaretas ofte av de folkevalgte, og med større kommuner, er det stor fare for at lokalpolitisk arbeid svekkes og sentraliseres.
På slutten av dagen startet jeg med å forberede et innlegg til møte mellom innlandskommunene i fylket. Det er fylkeskommunen som har invitert til samling, og jeg er oppfordret til å si noe om kompetansebehov.

Fredag gikk det meste av tiden før lunsj med til å gjøre ferdig innlegget. Jeg fikk beskjed om at det viktigste var å sette kompetanse på dagsorden.  Derfor valgte jeg å ta utgangspunkt i eksisterende næringsliv og bruke presentasjonen jeg har brukt tidligere. Noen nye foiler ble lagt til i tillegg til at jeg skrev ned noen kommentarer.
Siste del av arbeidsdagen deltok jeg på årsmøte i MOT på Selbu Ungdomsskole. To som er ansatt på fylkesnivå i organisasjonen, var til stede sammen med øvrige medlemmer i styret, rådmann og rektor ved ungdomsskolen.
Møtet startet med at vi sang MOT-sangen med akkompagnement og ledelse av elever.
Deretter gikk vi igjennom det som har skjedd siden siste årsmøte, og hvilke planer vi har framover. Sammen med representanter fra kommunen, er rektor ved Peder Morset folkehøgskole med i styret. De er MOT-skole, og det skal hvert år være minst to felles arrangementer mellom ungdomsskolen og folkehøgskolen. Et av disse er nå planlagt til den 29. april. Selbu Sparebank er med og finansierer aktivitetsdagen som blant annet inneholder tre foredrag av Marco Elsafadi hvorav det ene er åpent for alle.
De tilreisende var imponert over hva skolene hadde fått til i MOT-arbeidet sitt i løpet av kort tid. Rektor ved ungdomsskolen ble spurt om han kunne si noe om virkningene av MOT- arbeidet. Han svarte at de har ei fantastisk fin elevgruppe, men at det er vanskelig å si hva det skyldes. Sammen med deres arbeid med menneskerettigheter, som avsluttes med tur med Hvite busser, konkluderte han med at MOT sannsynligvis har betydning for elevenes adferd og holdninger.
I løpet av dagen fikk jeg positiv tilbakemelding fra forespurt styremedlem til Peder Morset Eiendom, så nå har jeg forslag til erstatning for begge de som ønsker å bli avløst.
Både fredag og i helga forberedte jeg meg litt til neste ukes landsstyremøte i LVK og møte i regionrådet i Værnesregionen.
Arbeiderpartiet har hatt landsmøte disse dagene. Jeg har vært så heldig å få være med på landsmøte tre ganger tidligere, og denne gangen var vår varaordførerkandidat utsending. I tillegg til lederens tale og medieoppslag, har jeg fått flere mailer fra henne.
Det jeg har hørt og sett, viser at det som vanlig har vært et godt og aktivt landsmøte som startet med at Jonas holdt en fantastisk god tale, med klare politiske budskap.

Helga ble avsluttet i Selbu kirke med en flott konsert av Selbu Korensemble, Henning Sommero, Selbu Felebyggerlag og Øyvind Farmen. Det ga ekstra «lading av batteriene» til ei ny hektisk uke.

Legg igjen en kommentar

