Kontordager med varierte arbeidsoppgaver.

De to siste dagene denne uken var det nesten ingen avtaler på min timeplan, men det ble som vanlig ikke tid «til overs».

Torsdag hadde jeg avtale med Nea Radio. Redaktøren kom innom for å intervjue meg om kollektivtilbud og kommunens engasjement for å bedre busstilbudet. Jeg sendte en pressemelding om saken på onsdag sammen med kopi av en henvendelse til AtB, og intervjuet ble gjort med dette som grunnlag.
Rådmannen har vært på møter hver dag etter påskeferien, og derfor var det nyttig å ha tid til en lengre samtale om saker som skal følges opp. Blant annet planlegger vi å sette av mer tid til formannskapet som eierskapsutvalg. I løpet av april vil det bli et ekstra møte med gjennomgang av eierstrategien kommunestyret har vedtatt og noen eierskapsmeldinger.
Dagen vil også bli brukt til et nytt møte i styringsgruppa for kommunereformen.
Jeg tok kontakt med tjenesteleder for plan og kommunalteknikk. Det siste administrative møtet med fylkesmannen om arealplanen er nå avholdt. Det mangler en bekreftelse på hvilke innsigelser som er frafalt, før vi kan ta stilling til hva vi vil gå til mekling på.
For ei tid tilbake valgte vi å utvide kapasiteten på planavdelingen. Det kom mange søknader, og jeg fikk bekreftet at den som er tilbudt stillingen, har takket ja. Det er en person som avslutter sin masteroppagve ved NTNU i vår.
Som landsstyremedlem i LVK er jeg ansvarlig for et fylkesmøte der alle kommunene som er medlem i Sør-Trøndelag, er invitert.  Invitasjon og påminninger ble sendt ut før påske, men det er få tilbakemedlinger, og derfor sendte jeg nok en «purring».
Det skal velges nytt medlem til landsstyret i LVK siden jeg går ut når jeg nå slutter i kommunepolitikken. Dette skal vi også drøfte på fylkesmøtet. Med mange aktuelle politiske saker for vertskommunene til vannkraft- utbygginger, er det ekstra viktig at medlemmene engasjerer seg.
Tjenesteleder for bygg og eiendom stakk innom for en prat om saker han jobber med. Vi har vedtatt  at vi kan ta imot 10 nye flyktninger i år, noe vi har varslet IMDI om at vi kan gjøre umiddelbart. Flyktningekoordinator er ansatt. Vi har tilgjengelige boliger og er i gang med integrerings- programmet for de som kom i fjor. Det ble gitt tilbakemelding om at det bare kommer to i første omgang. Dette er merkelig med bakgrunn i oppfordringen vi fikk i ordførerkonferansen på tirsdag. Der ble det sagt at det var behov for en kommunal dugnad for å få bosatt mange som allerede har vært for lenge i asylmottak.
Mandag skal vi ha møte i formannskap og planutvalg, og saksdokumentene ble gjennomgått. Det er ikke så mange saker, men saker om tilskudd og budsjett for flyktningetjenesten står på kartet. I en sak foreslår rådmannen en omdisponering på investeringsbudsjettet for å kunne foreta nødvendig vedlikehold i Sifa sine lokaler, og et tverrpolitisk utvalg har laget innstilling til fremtidig utvalgsstruktur.
På slutten av dagen hadde jeg møte med rektor ved Peder Morset folkehøgskole.

Jeg er leder i rådet for Peder Morset stiftelse, og i møtet med rektor var kandidater til styret for Peder Morset Eiendom et av temaene. Eiendomsselskapet er heleid av stiftelsen, og eier et sykehjem i Spania som leies ut til Trondheim kommune. Fredag tok jeg kontakt med aktuelle styremedlemmer etter at to av de som sitter i styret i dag, har frasagt seg gjenvalg. En sa ja umiddelbart, mens den andre ba om betenkningstid.
Noen forberedelser til mandagens møte gjensto, og etter påminning om fylkesmøte i LVK, kom det mange påmeldinger som jeg registrerte og sendte bekreftelse på at jeg hadde mottatt.
Rådmannsstillingen er utlyst, og i den forbindelse hadde jeg en samtale med personalsjefen.
Selbu Næringsforum gir hvert år ut «Sommer i Selbu» i løpet av våren. Jeg ble denne gangen bedt om å skrive hva jeg ville ha gjort om jeg fritt fikk velge innhold i en arbeidsdag. Dette skulle skrives som en blogg.
Fire ungdomsskoleelever er bedt om å skrive om hva de ville ha gjort om de fikk være ordfører for én dag.
Siden fristen var den 15. april, gjorde jeg ferdig et utkast på fredag. Med alle de spennende arbeidsoppgavene jeg har, er det mye jeg kunne ha tenkt meg å sette på en «ønske – timeplanen», og dagen jeg beskrev, ble lang og hektisk.
I løpet av dagen kom tre medpolitikere innom. Da går tiden alltid fort, og vi diskuterer mange saker. Nå er det ofte høstens valg som er tema, men vi har fremdeles et halvt år foran oss i denne perioden, så  samtaleemner er det mer enn nok av.
Hver fredag har vi «fredagskaffe». Denne gangen var det jeg som hadde ansvar for tilrettelegging. . Det er ikke så mye å forberede, men noen kanner kaffe må kokes. Dette er alltid ei trivelig stund, som bidrar til å øke trivsel og samhold.
Som vanlig var det post som måtte registreres og videresendes, men denne dagen avsluttet jeg arbeidsdagen til «normal» tid.

Lørdag var jeg til stede på åpning av kunstutstilling i galleriet til Neadalen Kunstforening. Utstillingen heter «NATUREN OG VI», og det er maleren Elisabeth Balstad og fotografen Fred Strømme som viser sine naturskildringer.
Derfra dro jeg til sentralbanen der Selbu Ballklubb arrangerte fotballskole. Et barnebarn deltok, og da måtte jeg selvsagt være til stede både lørdag og søndag for å være med i heiagjengen, og se hva de hadde lært. Dette var et flott tiltak med mange deltakere, og innleide instruktører fra elevbedriften ved ungdomsskolen gjorde en god jobb med å øve inn ballbehandling og inspirere til innsats i fotballkamper.
Lørdag kveld var det revy i Breidablikk på Ytre Selbustrand. Mange dyktige skribenter og aktører fikk fram gode poeng med både ris og ros. Både unge og godt voksne viste at de stortrivdes på scena, og en slik «dugnad» styrker utvilsomt samhold og dermed tilhørigheten til grenda og bygda.

Kommende uke er de fleste dagene belagt med møter. Torsdag er det ingen avtaler på min timeplan, men «huskelappen» er allerede fylt opp med gjøremål på kontoret.

 

Legg igjen en kommentar

