Fine vårdager.

Selv om vi ennå ikke har nådd vårjevndøgn, har mildvær bidratt til følelse av vår. Hestehoven er kommet, og lite minner oss om at det snart er påske med tilhørende skiturer.

Mandag morgen startet jeg på Selbu Ungdomsskole der det var innkalt til felles møte om MOT for Selbu, Tydal og Peder Morset folkehøgskole. Saken som sto på agendaen, var vurdering av tettere samarbeid. Peder Morset og Selbu kommune samarbeider allerede, og Selbu og Tydal har felles SLT og politiråd.
Vi  setter saken på dagsorden i neste møte i politirådet.
Siden ordfører i Tydal var til stede på møtet, benyttet jeg anledningen til å få bekreftelse på at de vil være medarrangør av et folkemøte om kommunereformen.
I løpet av dagen hadde jeg samtale med rådmann og saksbehandlere blant annet om startlån.
Fra planavdelingen fikk jeg videresendt en epost fra Statens Vegvesen om at de nå legger ut anbudet på utbedring av vegen gjennom Stigamelen. Fremdeles er det en grunneier de ikke er kommet til enighet med, men det er tatt ut rettslig tiltrede på denne slik at jobben kan komme i gang.
Som landsstyremedlem i LVK fra vårt fylke har jeg ansvar for et fylkesmøte som skal avvikles i mai. Jeg har sendt ut invitasjon tidligere, men sendte en påminning og vil ta telefonisk kontakt i tillegg før påske.
Før arbeidsdagen var over, hadde vi møte i legatstyrer. Det er tre legater, og jeg er med i styret for to av dem sammen med lensmann og sogneprest. Det var flere søknader, og med lavt rentenivå, blir det ikke så store summer til utdeling.

Tirsdag hadde jeg en privat avtale i Trondheim.
På kveldstid deltok jeg i møte i kontrollutvalget. Jeg dro da til rådhuset og jobbet en times tid med behandling av post, skrev under avtale med rekrutteringsbyrå og så litt på sakene som skulle behandles i kontrollutvalget.
På saklista sto selskapsrevisjonsrapport for Selbu Trykk AS. Dette er ei kommunalt heleid vekstbedrift, og revisjonen påpekte manglende oppfølging av den økonomiske utviklingen både fra styret og generalforsamling. I innstillingen til kommunestyret pålegges rådmannen å redegjøre for kontrollutvalget om hvilke tiltak som er iverksatt både fra administrativ og politisk side i forhold til eierstyring av selskapet.
Vi har mye å lære av en slik gjennomgang. I inneværende periode har vi utarbeidet eierskapsmeldinger for flere av selskapene vi er medeiere i. Det er første gang dette er gjort i kommunen, men fremdeles har vi mye å lære i forhold til å utøve eierrollen profesjonelt.
Selbu Trykk er en litt spesiell bedrift med tilrettelagte arbeidsplasser og arbeidsutprøvingsplasser. Dette er verdifullt for kommunene, og ikke minst for de som får en meningsfyllt hverdag med tilrettelagt jobb.
Det var også styremøte i Selbu Arbeiderparti i rådhuset tirsdag kveld. Etter at de sakene jeg ville være til stede på i kontrollutvalget, var ferdig behandlet, deltok jeg i styremøte der jeg har møte- og talerett.
Den viktigste saken nå er forberedelser til høstenes kommunevalg.

Onsdag var jeg innom kontoret før jeg ønsket velkommen til Selbu i forbindelse med en næringskonferanse som fylkeskommunen, fylkesmannen, Innovasjon Norge og kommunen arrangerer på Selbusjøen Hotell & Gjestegård.
Det var greit å ha litt tid på kontoret for å redigere presentasjonen jeg hadde med meg, behandle post og inngå nye møteavtaler.
Konferansen skal gå over to dager, men jeg valgte å delta bare på onsdag.
Før lunsj var temaet samarbeid mellom lokalt næringsliv og sentrale kompetansemiljøer. Innledere der var fra NTNU, HIST og BI. I tillegg fortalte tre studenter om erfaringer fra konkrete samarbeidsprosjekter med næringslivet innenfor markedsføring. Det er verdifullt for dem å kunne bruke modeller og rammeverk i praktiske oppgaver, og de sa at studenter er en uutnyttet ressurs. Mange er på utkikk etter erfaringer og pynt på «CV».
Alle utdanningsinstitusjonene informerte om hvordan en kan komme i kontakt med studenter for å samarbeide om studentoppgaver og praksis underveis i utdanningsløpet.
Dette vet jeg vi ikke er flinke nok til å dra nytte av verken i kommunene eller generelt i næringslivet i Selbu, men det finnes heldigvis noen som har god kontakt med kompetansemiljøene i Trondheim.
Etter lunsj var temaet tre som råvare og miljøvennlig byggemateriale.
Innledere her var fylkesskogsjefen, en arkitekt og lederen i TreSenteret i Trondheim. Fylkeskommunen har engasjert en person som er pådriver for utdanning, videreutvikling og samarbeid i trebransjen i seks innlandskommuner. Han fortalte om prosjekter som er igangsatt, og her har vi utvilsomt noe å lære. Jeg beklager at Selbu ikke er invitert med i dette prosjektet, men vi er godt i gang med å starte et eget prosjekt, og da kan vi sikkert dra nytte av det som allerede er i gang.
Joakim Dørum fra Green Adviser tittelerte seg sjøl som «treskalle» og fortalte om innovative byggeprosjekter som viste at det er mange fordeler med å bruke tre som byggematerialer.
I Sør-Trøndelag har vi et godt utgangspunkt for verdiskapning i tre, og rapporten «Skog 22» konkluderer med at næringas omsetning kan fordobles fram til 2045. Vi har et godt råstoffgrunnlag i Trøndelag.
Vi har en oppegående skognæring og verdikjeder basert på råstoffet. Vi har et godt budskap «MER TRE» for klima og verdiskapning. Vi har kunnskapsmiljøene og mulighetene for å koble dette til praktiske arenaer slik at kompetanse skapes, og vi har et marked.
I dag er det ca. 2000 sysselsatte i skognæringa med ringvirkninger i fylket, men muligheten er langt større om vi klarer å samarbeide i bransjen og med forskingsmiljøene.
Konferansedeltakerne avsluttet dagen med et besøk på Kjeldstad Trelast. Sammen med varaordfører benyttet jeg anledningen til en samtale med direktør for regional utvikling i fylkeskommunene, Karen Espelund. Det er stadig  prosjekter vi vil ha økonomisk eller faglig bistand til, og uformelle samtaler er alltid nyttig.

De to siste dagene denne uken er det tid til å jobbe på kontoret på dagtid, og en kveld har vi gruppemøte for å drøfte saker til mandagens kommunestyremøte. I helga har jeg bare private avtaler, og ser fram til å være heiagjeng i skirenn ved Aursund 🙂

 

Legg igjen en kommentar

