Barne – OL.

Felles barn -OL for Stjørdal og Selbu har vært arrangert før jeg ble ordfører. På grunn av at ingen ville ta lederansvar, har det vært opphold et år, men oppslutningen viser at der er et meget vellykket tiltak.

Torsdag dro jeg til Trondheim for å delta i fylkesmann Jørn Krog sin begravelse. Mange av mine ordførerkolleger fra fylket var til stede både i Nidarosdomen og på minnesamvær i Erkebispegården.

Fredag hadde jeg sammen med personalsjefen det første møtet med Headvisor som skal bistå oss med ansettelse av ny rådmann. Det skal være samtaler med tillitsvalgte og flere politikere før de utformer annonse i samarbeid med kommunen.
De vil ha innspill på hvilke kvalifikasjoner vi ønsker at den rådmannen skal ha, og mest mulig informasjon om kommunen som de kan videreformidle til aktuelle kandidater.
I løpet av dagen fikk jeg besøk av to medpolitikere, og både de og jeg hadde god tid til en lengre samtale.
Høyre har sendt ut en pressemelding om den store økningen i eiendomsskatt etter ny taksering. De skriver der «eiendomsskatt på næringseiendommer». Selbu har ikke eiendomsskatt på det som i loven er betegnet som næringseiendommer, men på verker og bruk. Med deres oppslag kan det virke som om vi har utvidet målgruppen for eiendomsskatten, noe som ikke har skjedd etter innføringen i 1977.
Derfor sendte jeg en «korrigering» både til Selbyggen og Nea Radio.
Av totalt utskrevet eiendomsskatt for 2015, er ca. 4/5 på kraft- og teleanlegg, men noen andre  bedrifter kommer også inn under «verker og bruk».
Sammen med sekretær satte jeg opp sakliste til kommunestyremøte den siste uken før påske.
Jeg planlegger å være til stede i kontrollutvalgets møte kommende tirsdag når de skal behandle deltakelse i forvaltningsrevisjon av barnevernet i Værnesregionen og selskapsrevisjon av Selbu Trykk AS.
Vi får begge disse sakene i kommunestyret, men fredag leste jeg rapporten for Selbu Trykk. Jeg er en av dem som er intervjuet underveis i arbeidet med denne selskapsrevisjonen, og har selvsagt lest igjennom det som er referert etter disse samtalene.

Helga har vært fantastisk fin, og søndag var det barne-Ol på Selbuskogen skisenter. Sammen med ordfører i Stjørdal og ei «skidråk» fra Selbustrand, var jeg med på åpningen og fikk tent den olympiske ilden.
Det var i alt 340 startende som fikk prøve seg på slalom, hopp, langrenn og skiskyting, og enda flere foreldre og besteforeldre var med som medhjelpere og heiagjenger. Gullmedaljer ble utdelt til alle, og det vanket til og med noen uttrekkspremier.
Dette er et flott arrangement som jeg håper blir videreført i framtida.

I kommende uke er det ikke så mange møter på timeplanen hittil, men vi står etterhvert foran ei tid med mange generalforsamlinger, og i noen styrer har jeg fått beskjed om at noen ønsker avløsning. Dette må jeg så snart som mulig starte å arbeide med.

 

Legg igjen en kommentar

