Ungdomsrådsmøte og mye besøk på kontoret.

Med bakgrunn i medieomtaler av mange tragiske utfall ev mobbing, samtaler med ungdom og resultater av ungdomsundersøkelse i kommunen, ba jeg om at temaet måtte settes på saklista til ungdomsrådet.

Torsdag hadde jeg både tannlegetime og frisørtime. Innimellom disse avtalene var jeg en tur innom kontoret, men jeg startet ikke å jobbe før langt over lunsjtid.
Da behandlet jeg post, fortsatte med forberedelse av presentasjon og fikk avtalt besøk av to medpolitikere. Vi fikk en god og for meg nyttig samtale om mange saker som kommer til politisk behandling i nærmeste framtid.
Ungdomsundersøkelsen som ble gjennomført for første gang i 2011 og nå for andre gang i 2014, viser at det er økt mobbing på ungdomsskolen. Ungdomsrådet hadde møte etter skoletid på torsdag, og jeg var med på hele møtet. Vi snakket sammen om temaet, og de ble utfordret på å komme med forslag til tiltak i et senere møte.
Det er langt ifra bare barn og unge som skal ta ansvaret for at mobbing er et stort samfunnsproblem. Det er mange voksne som snakker nedsettende og gjør narr av andre.
Vi politikere er heller ikke alltid gode forbilder. I debatter viser vi med blikk, mimikk og ordvalg at vi synes det meddebattantene sier, er «dumt». Når til og med utdanningsministerenes politiske rådgiver denne uken  sa følgende da Jagland ble byttet ut som leder av Nobelkomiteen :» Klovnen ut av komiteen . Gudsjelov», da er det ikke til å undres over at ungdommene ikke skjønner alvoret. Når denne rådgiveren ble konfrontert med at Jagland fortsetter som medlem av komiteen, korrigerte han seg selv med nok en gang å kalle Jagland en klovn med følgende uttalelse: «Agh, sant det. Klovnen kastet som komiteleder, skulle jeg ha skrevet» .
Departementet kan ikke være tjent med å ha en rådgiver som har en slik ukritisk språkbruk. Det er i alle fall vanskelig å jobbe mot mobbing, når et så alvorlig overtramp bare avfeies med en enkel beklagelse.
Jeg har ved flere anledninger tatt opp at vi voksne må gå tenke over at vi er rollemodeller for barn og unge. Vi kan ikke vente at de tar avstand fra mobbing når vi med vår væremåte viser at det er akseptabelt.
Det er meget dyktige ungdommer som er med i Ungdomsrådet, noe som lover godt for framtidig rekruttering til politisk arbeid.

Fredag var det heller ingen timeplanlagte møter. Torsdag var Selbu og Tydal invitert til møte med AtB. Nettbus og Boreal, som kjører buss i dalføret, var også representert i møtet.
En i administrasjonen som har fulgt denne saken, deltok fra Selbu, og fredag morgen fikk jeg oppdatering etter møtet. AtB lovte å se på muligheter for å rutefeste noe oppstillingskjøring. Reaksjonene vi får, dreier seg mest om at det er vanskelig å forstå at bussen går uten at de kan ikke ta med passasjerer. Vi og mange andre kommuner har tatt dette opp i utallige møter, og nå forventer jeg at noe skjer.
Jeg tok telefonisk kontakt med planansvarlig for å få oppdatering på status for arealplanen, og på vegutbedringen i Stigamelen. Vegvesenet har opplyst at det fremdeles er uavklarte forhold med to grunneiere, men at de nå har varslet ekspropriasjon og at anbud skal legges ut en av de første dagene.
Det siste møtet mellom vår administrasjon og fylkesmannen på arealplanen ble nok en gang utsatt. Jeg ba om at utmarksrådet, som har fått lovnad om at foreløpig liste over hvilke hytteområder som ikke er godkjent, skulle  foreligge i inneværende uke, måtte bli informert om fremdrift i saken. Dette ble sendt fra planansvarlig i løpet av dagen.
En medpolitiker som har vært sykmeldt i lengre tid, stakk innom kontoret. Vi fikk en åpen og fin samtale, og selv om han ikke er friskmeldt, ønsker han nå å delta i møter, noe jeg setter stor pris på.
Etter lunsj kom nok en medpolitiker innom. Hun hadde vært på planleggingsmøte for lokal markering av  70-årsjubileet for freden i 1945. Representant fra menighetsråd, fra Peder Morseth folkehøgskole. fra eldreråd og sekretær for ungdomsrådet er med i komiteen sammen med et medlem fra formannskapet og sekretariatsleder.
Arbeiderpartiets program for neste valgperiode er ikke helt ferdigskrevet. Programkomiteen vil forsøke å innarbeide forslag som kom i nominasjonsmøtet. Jeg er med i komiteen og utformet derfor et tillegg som ble sendt til vår partileder.
Fredag kveld dro jeg til Hyttvang for å se revyen «Det bers TU». Det var en fin revy med mange unge aktører, og vel verdt å bruke fredagskvelden på.

I helga har jeg sett litt på dokumenter til kommende ukes møter, men det ble også tid til en trivelig dag sammen med vårt minste meget aktive barnebarn 🙂

Legg igjen en kommentar

