Kontordager.

De tre første dagene denne uken har det vært tid på kontoret til samtaler, planlegging, forberedelser og til å innhente faktakunnskaper om aktuelle saker.

Mandag var jeg invitert til Selbyggen som ønsket et intervju med meg om mitt politiske engasjement gjennom over 30 år. Jeg møtte redaktøren, og sammen brukte vi flere timer på samtale og fotografering.
Etter lunsj fikk jeg besøk av en medpolitiker som hadde vært innom for å hilse på nytilsatt helse- og sosialsjef.
I tillegg til at denne stillingen nå endelig er besatt, startet to nye medarbeidere ved etat Samfunnsutvikling. En av disse stillingene har vært ubesatt i lengre tid, noe som naturlig nok fører til  manglende framdrift i saker.
Takstnemnda har gjennomført alminnelig taksering av verker og bruk og fastsatt takster . Dette skal i følge eiendomsskatteloven skje hvert tiende år, men på grunn av mangel på kontinuitet i administrasjonen, er jeg nå informert om at dette siste gang ble gjort i 1987 – 88.
Med endrede prinsipper og stor prisøkning i løpet av så mange år, førte årets nytaksering til vesentlige økninger i takstene. Fra en bedrift fikk jeg epost som viste utslaget for deres vedkommende og spørsmål om ulike forhold.
Formannskapet og kommunestyret har ingen rolle i godkjenning av takster. Vi fikk skattelistene samtidig med at de ble lagt ut offentlig og sendt til skatteyter. Både formannskapet og de som har fått utskrevet skatt, har samme klagerett. Disse skal rettes til takstnemnda og eventuelt behandles videre av overtakstnemnda om klagen ikke imøtekommes i første instans.
Eiendomsskatten på verker og bruk ble vedtatt innført ved budsjettbehandlingen for 1977 , og det er kommunestyret som hvert år fatter vedtak i eget punkt om skattesats i forbindelse med behandling av årsbudsjett. Henvendelser jeg har fått, viser at det ikke er godt nok kjent at det er enstemmige vedtak på å bruke maks sats på 7 promille. Jeg fant dokumentasjon på at denne satsen i alle fall er brukt fra 1989 og fram til i dag.
Jeg har gjennom min tid i landsstyret for LVK vært på mange eiendomsskattekurs og lært mye om lover og regler. Det er uansett mye jeg ikke har kunnskap om, men jeg har såpass god kjennskap til saken, at jeg vet hvordan dette skal behandles i kommunen,  og hvilke takseringsmåter som skal brukes for kraftverk og andre eiendommer.
For alle verker og bruk med unntak av kraftanlegg  og naturbaserte næringer,  eksempelvis sandtak, skal substansverdi og ikke omsetningsverdi legges til grunn. Alle skal behandles «likt», og ingen objekter i kommunen som omfattes av loven, kan tas ut. Det finnes noen få unntak, men dette er det også takstnemnda som skal vurdere.
Selbu Næringsforum har varslet at det vil komme mange klager. Det er selvsagt opp til den enkelte bedrift å vurdere dette, og takstnemnda får sannsynligvis mye å gjøre i tiden framover. Det viktigste for meg er at takstene er «riktige», og at de viser at det er likebehandling.
En medpolitiker stakk innom, og da er det godt å kunne drøfte saker som kan være problematiske, og som opptar mine tanker både dag og natt.

Tirsdag ferdigstilte jeg svar på henvendelsen om eiendomsskatt, og gikk igjennom post som delvis har ligget siden før helga. Jeg prøver å ta unna det viktigste så raskt som mulig, men når jeg tar et par dager fri, er det alltid mye uåpent post.
De to nyansatte i etat Samfunnsutvikling, kom innom for å hilse på meg og gjøre seg kjent i rådhuset.
Vi er plukket ut for arkivtilsyn fra Riksarkivet i Trondheim. Jeg søker som regel bistand ved arkivering, og det er derfor lite å rydde opp i for min del. Noen saker ble avskrevet, og resten er reelle restanser.
Etter lunsj fikk jeg på nytt besøk av en medpolitiker og hadde en lengre samtale med varaordfører på telefon. En travel hverdag for oss begge bidrar til at vi har for lite tid til å møtes utenom ordinære møter. Vi fant heldigvis ledige tidsrom for en samtale senere denne uken.
På slutten av dagen kom den triste beskjeden om at fylkesmann Jørn Krog var død. Den 12. februar var han til stede på en fylkeskonferanse og fortalte åpent at behandlingen mot kreften ikke virket mer.
Han hadde imidlertid som vanlig et godt innlegg om kommunereformen.
Jeg lærte Krog å kjenne som en lyttende, kunnskapsrik og løsningsorientert fylkesmann. Han sa selv at han hadde planer om å besøke kommunene langt hyppigere enn han hadde fått tid til, noe han kompenserte med telefonsamtaler om saker kommunene var opptatt av.
Krog vil utvilsomt bli savnet av mange. I ettertid er det godt å ha vært til stede da han hadde sitt siste innlegg med de fleste ordførerne i fylket til stede. Han fikk stående applaus fra salen etter et, som vanlig, saklig og godt innlegg.
Etter å ha hatt besøk på kontoret og tatt noen telefoner, startet jeg med å sortere ut foiler jeg skal bruke på en næringskonferanse på Selbusjøen Hotell & Gjestegård. Der er jeg bedt om å ønske velkommen til Selbu, og velger da å informere spesielt om næringsliv og kultur.
Etter at vi ble medlemmer av Trondheimsregionens friluftsråd, har vi hvert år arrangert ordførers tur i juni, og nå er det kommet påminning om planer for tid og sted for årets tur.
Jeg har prøvd å legge disse turene rundt om i bygda, og siden dette er siste året mitt som ordfører, velger jeg i år en tur på Fløneset der jeg sjøl er født og vokste opp. Tirsdag kontaktet jeg eier av Nessøra og fikk klarsignal på at vi kan gå dit og koke kafe nede ved sjøen.
Mitt ønske om dag er 15. juni, men dette må samordnes med de andre medlemskommunene sine planer og endelig avtales med Friluftsrådet.

Onsdag var det heller ingen planlagte møter, og en god del av dagen gikk med til forberedelser til formannskap, planutvalg og litt om kommunereform.
Leder i Selbu frivilligsentral kom innom for en prat. De gjør en fantastisk god jobb på enormt mange områder. Språkkafe og invitasjon til hjemmeværende en formiddag hver uke, er et godt bidrag til integrering, og mange av deres tiltak gjør hverdagen mer meningsfylt for flere målgrupper.
Saksbehandler skal i møte med AtB på torsdag. Vi legger våre innspill fra tidligere møter til grunn for diskusjonen med selskapet, men tar også med uheldige endringer fra og med januar i år. På slutten av mars skal jeg sammen med flere ordførere i møte med politisk ledelse i fylkeskommunen om samme sak.
I den anledning tok jeg kontakt med en sjåfør som kjenner busstilbudene godt både før og nå, for å underbygge de innspill jeg har fått fra innbyggere.

Resten av uken er det heller ikke så mange avtaler. Torsdag skal jeg møte i ungdomsrådet, der jeg har bedt om at mobbing settes på agendaen, og fredag kveld har jeg bestilt billetter til revy i Hyttvang.

Legg igjen en kommentar

