Rolige dager på kontoret.

Siden det er vinterferieuke i skolen, er det nesten ingen møter denne uken. Jeg har imidlertid hatt mye trivelig besøk på kontoret, så politiske saker blir heldigvis også diskutert uten at det er timeplanlagt på forhånd.

Da jeg kom på kontoret mandag, var det feil på nettet. Det bidro til at jeg og flere med meg ikke kom inn på program vi er avhengige av for å bruke PC, og i dag er det lite som kan gjøres på kontoret uten tilgang på nett.
Før det kom i orden, tok jeg kontakt med ansatte om forskjellige saker. Blant annet oppsøkte jeg personalsjefen for å snakke om prosess i forbindelse med rådmannstilsetting, og ba sekretæren sende ut innkalling til møte i administrasjonsutvalget for å få fastsatt en framdriftsplan i tilsettingssaken.
For ei tid tilbake fikk jeg forespørsel om å komme til hotellet for å fortelle om Selbu med spesiell vekt på næring og utvikling i tillegg til vår deltakelse i Værnesregionen og vårt ståsted i arbeidet med kommunereformen. Det var ei gruppe ansatte fra fylkeskommunen som skulle være i Selbu i to dager, og etter mitt innlegg fikk jeg flere spørsmål og tilbakemelding på at de nå kjente Selbu «godt».
Etter lunsj sammen med konferansedeltakerne tok jeg kontakt med hotellet for å bestille møterom og lunsj til fylkesmøte i LVK på mai.
Da jeg kom tilbake til kontoret, ventet en medpolitker på meg og en eldre slektning som har lang fartstid som politiker. Det er alltid trivelig og interessant å få besøk, noe jeg setter stor pris på å kunne ta meg tid til.

Tirsdag morgen startet dagen med behandling av post og  attestering av fakturaer.
Før lunsj fikk jeg på nytt besøk av en medpolitiker, og med få avtaler på agendaen, hadde jeg også nå god tid til en lengre samtale.
For ei tid tilbake ble vi oppfordret av Adressa til å lage en kort film der vi beskrev kommunevåpenet vårt. En dyktig fotograf stilte opp, men ordføreren (jeg) var beviselig litt for hektisk og anspent i oppgaven med å få fram budskapet. Vi ble i alle fall med, og tirsdag tok jeg meg tid til å se igjennom alle «filmene» fra Sør-Trøndelag.
I forbindelse med at dette ble offentliggjort, fikk jeg en forespørsel fra Adresseavisen om hvordan slagordet vårt «Selbu et lykkeland» ble til. Det vet jeg faktisk lite om, men tok kontakt med en av våre ledere som kunne fortelle at en ansatt i Selbu Næringsforening for mange år siden begynte å bruke det.  Dette førte til at kommunen tok det i bruk. Det er et godt og gjenkjennelig slagord, selv om heller ikke alle i Selbu er lykkelige. Jeg tolker slagordet slik at alle i bygda har et ansvar for å bidra til at en sjøl og andre innbyggerne skal oppleve lykke.
Like etter lunsj avviklet vi ekstraordinær generalforsamling i Årsøya fritidspark AS. Der var det en sak om emisjon og endring av vedtekter for å få på plass en valgkomite. Eiere i selskapet er Selbu kommune, Selbu Sparebank, Selbu Ballklubb og Selbu gammeldanslag.
Før jeg avsluttet dagen, sendte jeg invitasjon til fylkesmøte i LVK til ordfører og rådmann i medlemskommunene. Håper mange melder seg på. Styrelederen har allerede vært på flere fylkesmøter, og aktive medlemmer er en forutsetning for en slagkraftig organisasjon.

Onsdag morgen kom redaktøren i Nea Radio innom for et intervju om politireformen. Det ser for meg ut til å bli nok et grep for mer sentralisering. Jeg er ikke i tvil om at lensmannskontoret i dalføret betyr mye i det forebyggende arbeidet. Med tett samarbeid med kommunene i dalført både i politiråd og i ander sammenhenger, informerer vi hverandre og får et godt grunnlag for å vite «hvor skoen trykker». Håper vi får beholde kontoret i kommunen, men jeg er ikke helt trygg på at de foreslåtte kriteriene for lokalisering, vil gi ønsket resultat.
Da saken var ute på høring, hadde vi den til politisk behandling. Forslaget fra regjeringen på at  organiseringen under distriktsnivå ikke skal til politisk behandling, fører dessverre til at vi har få påvirkningsmuligheter når det gjelder lokalisering.
Før lunsj hadde vi møte i administrasjonsutvalget for å drøfte rådmannsansettelsen. Vi ble enige om en fremdriftsplan, og vi tar sikte på å komme i havn til 1.juni.
I løpet av dagen fikk jeg forfall fra en i kommunestyret for en periode på to måneder. Med flere delvis ute på grunn av sykdom, er det problemer å få med noen fra opposisjonen i enkelte utvalg. Jeg hadde derfor en samtale med en representant, og vi ble enige om å fremme en sak i formannskapet med forslag på valg av et ekstra varamedlem i noen utvalg. Det må legges fram etter hasteparagrafen  ettersom det er kommunestyret som foretar alle valg, og det ikke er møte der før i slutten av mars.
Noe av dagen ble brukt til å besvare post, inngå møteavtaler og søke i saksbehandlingssystemet for å «friske opp» historien til saker som forsatt ikke er ferdigstilt.

De to siste dagene denne uken tar jeg fri fra kontoret. Kommende uke er på nytt travel, og derfor er det ekstra godt med noen vinterferiedager.

 

 

Legg igjen en kommentar

