Kommunestyremøte og gründercamp.

De tre første dagene denne uken har jeg hatt avtaler hver dag, men også tid til forberedelser. Noe jeg lenge har sett fram til, er gründercampen som ble avviklet på onsdag.

Mandag var det ingen avtalte møter før kommunestyremøtet på kveldstid. Det er uansett aldri vanskelig å fylle tiden med arbeidsoppgaver, så arbeidsdagen på kontoret ble ikke avsluttet før ordinær arbeidstid.
Dagen ble startet med en lengre samtale med rådmannen før jeg gjorde klart svaret på spørsmål om offentlige anskaffelser til kveldens møte.
I løpet av dagen kom det inn to nye forfall på grunn av sykdom til sekretariatet. Med så kort frist, er det naturlig nok vanskelig å skaffe vara, og Fremskrittspartiet blir ikke fulltallig denne gangen heller.
Fra lista for Ap/SV fikk vi også et sykdomsforfall. Sekretær fikk kontakt med vararepresentanter, men måtte gå langt nedpå lista for å finne en som kunne møte på så kort varsel.
I løpet av dagen avtalte jeg samkjøring med ordfører i Tydal til TrønderEnergimøte på tirsdag.
I tillegg til forberedelser til kveldens møte, skrev jeg innlegg til åpningen av finalen i årets gründercamp på onsdag. Her understreket jeg viktigheten av at elever får arbeidslivskunnskap og ikke minst kontakt med dalførets bedrifter. Det kan ha betydning for utdanningsvalg og kanskje også for valg av bosted i framtida.
Kommunestyremøtet på kveldstid var relativt raskt avviklet. Før saksbehandlingen startet, svarte jeg på spørsmål om offentlige anskaffelser.
Siden jeg er leder av bedriftsforsamlingen i TrønderEnergi, var jeg innhabil i to saker der selskapet er part. Den ene var en orientering om at NVE hadde innvilget konsesjon til Stokkfjellet vindpark. Her kom det ingen forslag om anke. Saken ble tatt til etterretning.
Den andre saken var emisjon som vi fikk informasjon om i det siste kommunestyremøtet før jul. Dette fikk enstemmig tilslutning.
Et endringsforslag ble fremmet til kommunens uttalelse på KS-dialoghefte om årets tariffoppgjør. Innholdet var det samme som i innstillingen, men ordlyden i forslaget var bedre, noe som ble bekreftet med at det ble vedtatt mot to stemmer.
I sak om kommunereformen la en representant fram forslag fra alle partiene i flertallskonstellasjonen om at vi fraråder en byfylkemodell for Trondheim. Etter gruppemøte i Høyre, ble forslaget enstemmig vedtatt og sendes med vår underveisrapport til fylkesmannen.

Tirsdag jobbet jeg litt på kontoret med post og diverse saker før jeg dro til Trondheim for å delta i ekstraordinær generalforsamling i TrønderEnergi. Før den startet, treftes mange ordførere fra distriktskommuner for å snakke om kollektivtilbudet i våre kommuner. Alle har samme utfordring med stadig dårligere tilbud og mye uforklarlig tomkjøring.
Fullmakt til emisjon var eneste sak i generalforsamlingen, og det ble vedtatt mot Trondheim og Oppdal kommuner sine stemmer.
Før vi avsluttet møtet, fikk vi informasjon om prognoser, innvilgede konsesjoner og bedriftens eiersits  ulike prosjekter.

Onsdag var jeg så vidt innom kontoret før jeg dro til Selbuhallen for å åpne Neadalen gründercamp 2015.
Der var mange ivrige elever i gang med å stille ut sine prosjekter som de har jobbet med siden mandag morgen. Bedrifter og kommunene i dalføret stilte oppgaver som det ble presentert gode og kreative løsninger på.
Etter å foretatt den offisielle åpningen, gikk jeg rundt og snakket med elevene. Det var gjennomgående enkle og realistisk gjennomførbare løsninger, så her var det mye å hente for oppgavestillerne.
Jeg var med i hovedjuryen sammen med ordfører i Tydal, leder i Tydal Næringsforening, leder i Selbu Næringsforum, assisterende rektor ved Selbu Videregående og en representant fra Ungt Entreprenørskap. Det var ingen enkel oppgave å kåre vinnere av første og andre premie både i videregående og i ungdomsskolen. Vi ble enige, og glade elever mottok sine velfortjente pengepremier.
Etter avslutning i Selbuhallen, rakk jeg en tur innom kontoret før jeg dro heim litt tidligere enn vanlig.

Torsdag er det nominasjonsmøte i Selbu Arbeiderparti. Der skal jeg selvsagt delta før jeg tar en dag fri fra kontoret på fredag. I helga gleder jeg meg til besøk av tre jenter fra Aursund.

Legg igjen en kommentar

