Forberedelser og programmøte.

Nå er det snart tid for nominasjonsmøte i forbindelse med høstens kommunevalg. Selv om jeg ikke skal være med videre, er jeg med i programkomiteen og har ansvar for noen tema.

Torsdag fortsatte jeg med å finne svar på spørsmål til kommunestyret om offentlige anskaffelser. Det er et komplisert regelverk, og utkastet til svar ble omfattende. Mandag skal jeg redigere og ferdigstille svaret som skal legges ut på representantenes bord og refereres i møtet.
Arealplanen er ennå ikke endelig godkjent. Det som gjenstår, er hytteområder. Torsdag fikk jeg telefon fra en grunneier som etterspurte fremdrift og møte som utmarksrådet har bedt om.
I samtale med planansvarlig fikk jeg bekreftet at siste administrative møte med fylkesmannen skulle skje fredag. Når det er avholdt, skal det skrives referat, og da får vi endelig oversikt over hvilke områder som gjenstår som uavklart, og som går til megling.
100 arbeiderpartiordførere skrev i fjor under en uttalelse om kommunereformen, der vi understreket at partiet må holde fast ved frivillighetsprinsippet.
I høst sendte Arbeiderpartiet  i Tydal, Meråker, Stjørdal og Selbu en uttalelse til landsmøtet om frivillighet og understreket viktigheten av interkommunalt samarbeid som alternativ til sammenslåing.
Torsdag sendte jeg vår uttalelse til initiativtakeren av ordføreroppropet. Jeg fikk raskt tilbakemedling om at han ville videresende det til sitt kontaktnett. Når dette skal behandles i landsmøte, er det viktig at flest mulig kjenner innholdet på forhånd.
I løpet av dagen hadde jeg flere samtaler med rådmannen og saksbehandlere.
På slutten av arbeidsdagen hadde jeg bedt om møte med daglig leder og styreleder i Selbu Nærigsforum om samarbeidet med kommunen.
Etter en rask middag heime, dro jeg til rådhuset der partiet hadde samlet listekandidater og programkomiteen til møte. Det var bra oppmøte, men når så mange skal samles, blir det naturlig nok noen forfall.
Utkast til program ble presentert og debattert, og mange av de nye representantene bidro med nyttige innspill. Mye tid ble brukt på språk og utforming, men det var heller ikke umiddelbart full enighet om innholdet.
Kommende uke er det nominasjonsmøte og vedtak på innhold i programmet i samme møte. Fram mot trykking og offentliggjøring i ulike media, vil det bli jobbet videre med layout og språk.

Fredag fikk jeg tilsendt oversikt over alt det var innsigelser på i arealplanen, og som var vedlagt da vi behandlet saken i kommunestyret. Dette videresendte jeg til leder i utmarksrådet og til grunneieren jeg fikk telefon fra på torsdag. Jeg la også med de punktene i vedtaket i kommunestyret som omhandlet hytteområder. Møte med utmarksrådet bør vente til vi har fått avklart hva vi må megle på.
Før lunsj hadde jeg møte med Revisjon Midt Norge i forbindelse med en selskapsrevisjon som kontrollutvalget har bestilt etter vedtak i kommunestyret.
Fra Sør Trøndelag fylkeskommune fikk jeg en forespørsel om et innlegg på en samling i Selbu i februar. De ønsket at jeg skulle si noe om Værnesregionen og om næringsliv og utvikling i kommunen. Det sa jeg selvsagt ja til, selv om det tar mye tid å forberede presentasjoner.
En av representantene i «storgruppa» har laget utkast til et tilleggspunkt i innstillingen i kommunereformsaken mandag kveld. Jeg ble bedt om å redigere dette og sende det til alle i gruppa. Dette ble ferdigstilt og sendt, og litt tid ble brukt på forberedelser til kommunestyremøtet.

I helga har jeg hatt fri, og søndag kveld valgte jeg å delta på musikkandakt i Selbustrand kirke.  Dyktige aktører ga oss ei fin stund med musikk, sang og tekstlesing. Takk til de som tok initiativ til andakten og til alle som bidro i kirken.

Kommende uke er det kommunestyremøte på mandag. Onsdag er det finale i årets gründermesse i Selbuhallen. Jeg skal foreta den offisielle åpningen og være med i juryen. Håper riktig mange vil komme for å se på alle de kreative løsningsforlagene som presenteres av elever fra Selbu og Tydal.

 

Legg igjen en kommentar

