Godt nytt år!

Etter en god, lang og rolig juleferie, er det nå tid for å komme i gang med oppgaver som venter i det nye året.

Tiden fremover vil nok bli preget av utredninger i tilknytning til kommunereformen dersom kommunestyret går inn for at vi skal følge oppfordringen fra regjeringen.  Fylkesmannen skal våren 2016 sende sin anbefaling om kommunestruktur til regjeringen, og derfor mener jeg det er viktig at vi sjøl før den tid kommer fram til et godt begrunnet vedtak om fremtiden for Selbu kommune.
I siste utgave av Selbyggen kunne vi lese om ulike holdninger til hele reformen. Jeg har deltatt på flere samlinger og hørt departementets begrunnelse for reform, men også fått presentert mange sterkt kritiske innlegg. Den største utfordringen ligger, slik jeg ser det, i at det ikke er noen forutsigbarhet i sentrale rammevilkår og oppgavefordelinger. De skifter med skiftende politisk flertall og i blant også innenfor samme stortingsperiode. Derfor kan vi vanskelig bygge våre vedtak på «fakta» om fremtiden.
Selv om det har vært juleferie, har jeg hatt folkemøte om kommunereformen kommende torsdag i tankene. Jeg skal  innlede og har skrevet ned noen momenter det er viktig for meg å formidle.
Det er ønskelig  at mange kommer med innspill til oss både i møter og ellers. Dette er en sak som berører alle som bor i kommunen, og jeg håper kommunestyret vil gå inn for at det skal avvikles en rådgivende folkeavstemming i forkant av vedtak våren 2016. Da er det viktig at alle engasjerer seg, slik at vedtak kan fattes på et bredest mulig grunnlag.

Som vanlig i første uken etter jul er det få møter, men mange saker er satt «på blokka» til interne møter og samtaler, så det er ingen fare for kjedelige arbeidsdager.

 

Legg igjen en kommentar

