Kontordag og juleforberedelser.

Selv om dette er ei travel tid i politikken, prøver jeg hvert år å holde på juletradisjoner med litt bakst og laging av diverse pålegg. I helga fikk jeg gjort unna mye av det som står på min private «arbeidsliste» før jul.

Torsdag morgen fikk jeg telefon fra eiendomsavdelingen i fylkeskommunen fra en ansatt jeg kjenner der. De har planer om ny tannklinikk i Selbu, og har vært på befaring for å se på aktuelle lokaler. Kommunen har ikke tilfredsstillende lokaler til det formålet, men vi har tilbudt å ta det med i de nye omsorgsboligene. Forskjellige alternativer vurderes, men ansatte på klinikken i Selbu, er helt klare på at de må ha tilhold i sentrum.
Samtidig ble oppvarming ved Selbu Videregående skole tatt opp. De har tilrettelagt for vannbåren varme, og vil gjerne ha svar på om de kan knytte seg til det anlegget som i dag brukes i Bell Skole. Dette ligger naturlig nok utenfor det jeg har god kompetanse på, og derfor videreformidlet jeg saken til rådmannen som lovte å ta initiativ til møte med fylkeskommunen.
Fra en entreprenør fikk jeg forspørsel om en omreguleringssak. Denne vil først komme til politisk behandling over jul, siden den må til høring hos fylkesmannen før vi kan fatte vedtak. Det synes å være en ukomplisert sak, men uansett må vi følge saksbehandlingsreglene.
Det meste av dagen på torsdag brukte jeg til å gå igjennom saker til planutvalg og formannskap kommende tirsdag og regionråd i Værnesregionen på onsdag.
Torsdag kveld deltok jeg på julemøte som ble arrangert av Selbu Næringsforum og Selbu Sparebank. Hovedtaleren der snakket om det som nå skjer med nedbemanning og redusert aktivitet innen oljesektoren, og hvordan det sannsynligvis vil påvirke oss. Han trodde renta ville holde seg lav, og at turisme, mat og opplevelser ville bli verdt å satse på.
Det var en interessant kveld med informasjon om Selbu Sparebank og om generell utvikling i Selbu. Til og med tredje kvartal i år, har innbyggertallet økt med 26, og i tredje kvartal var det fødselsoverskudd. Det tror jeg ikke har vært tilfelle på lenge, og jeg håper at dette er en trend som vil vedvare. Når vi endelig fikk ferdige regulerte områder i sentrum, og eiendomsutviklere og entreprenører er interessert i utbygging, tror jeg det kan føre til positiv folketallsutvikling.
Jeg har fått melding om at en lenge etterspurt utbedring av Stigamælen, nå er vedtatt i fylkestinget. Det var på åttitallet at arbeidet der ikke ble fullført på grunn av frykt for dårlig fjell.
Ordførerne før meg har stått på for å få strekningen ferdig, og da jeg startet, «arvet» jeg denne saken. Det første jeg gjorde, var å kontakte en jeg kjenner i Statens Vegvesen. Han fikk noen studenter til å undersøke fjellet allerede i 2008.
Deretter har saken gått sin gang, og da prosjekt 705, med bomfinansiering, ble skrinlagt, ble oppgaven på nytt å få fylkespolitikerne til å opprioritere denne vegstrekningen. Etter befaring og flere formelle og uformelle møter, blir den nå endelig sendt ut på anbud, og arbeidet vil starte en gang over jul.
I forrige uke bekreftet en samferdselspolitiker fra Arbeiderpartiet i fylkestinget både til Nea Radio og Selbyggen at vegen vil bli utbedret i 2015. Endelig!!!

Fredag tok jeg fri fra kontoret, men hadde noen telefonsamtaler og gjennomgikk epost. Hele helga er brukt til juleforberedelser heime og en liten tur på juleverksted i Framheim, vårt lokale ungdomshus. Juletravelhet er godt. Da må jeg tenke på alt annet enn kommunerform og saker som skal følges opp og behandles i ulike møter.

Kommende uke er det lange møtedager både tirsdag og onsdag, men det blir også litt tid til å planlegge  mitt siste budsjettmøte som ordfører.

Legg igjen en kommentar

