Skolejubileum og nasjonalparkstyre.

Ny Selbustrand skole ble bygd i 1974. Tidligere var det to skoler i kretsen, og da som nå skapte strukturendring stor debatt. Endelig plassering av ny skole, ble vedtatt da det ble bestemt at Peder Morset Folkehøgskole skulle bygges. Selbustrand barneskole  har i alle år dratt nytte av godt naboskap med folkehøgskolen.

Torsdag var det i utgangspunktet et møte med planlegging av MOT-dag neste vår. Jeg bidrar uansett ikke så mye med det praktiske, og tok derfor kontakt med MOT-koordinator for å spørre om det var greit at jeg ikke deltok. Det er mange møter i de nærmeste dagene som krever forberedelse, så det var kjærkomment å kunne bruke tid på kontoret. Dersom de ønsket å nå meg, var jeg selvsagt tilgjengelig på telefon. Fra referatet, som kom like etter møtet, gikk det fram at Selbu Sparebank vil være medarrangør, og at de har  vært i kontakt med artister som vi tidligere har blitt enige om å forespørre.
Nea Radio stakk innom for å følge opp pressemeldingen som jeg sendte til dem og Selbyggen, om at tillatelsen til scootertur for pensjonistene inn i nasjonalparken har skapt presendens.  Dette er virkelig ei gladmelding, og derfor setter jeg stor pris på at lokale media følger opp saken.
Det foregår for tiden  intervju av søkere til flere sentrale stillinger i kommunen. Rådmannen oppdaterte meg på hvor langt de var kommet, og om  når de forventer å gå ut med tilbud til kandidater.
Arbeiderpartiene i Værnesregionkommunene har hatt to felles møter. Frosta har ikke deltatt, og Malvik har bare vært med på det ene. Stjørdal, Meråker, Tydal og Selbu er de fire kommunene som deltar på de fleste samarbeidsområdene, og vi ble enige om å sende en uttalelse til partiet sentralt om kommunereformen. Jeg har skrevet denne, og i løpet av torsdagen fikk jeg tilbakemelding på at den var behandlet i partistyrene og godkjent. Torsdagen gjorde jeg dokumentet klart, og fredag fikk jeg nødvendige underskrifter.
En medpolitikert stakk innom og diskuterte budsjett og andre saker. Sammen ble vi enige om tilleggsforslag som jeg formulerte og sendte til samarbeidspartnere i formannskapet
Over helga skal vi ha beredskapsøvelse. Derfor tok jeg en rask gjennomgang av beredskapsplanen. Denne må jeg til enhver tid være oppdatert på, men når øvelse varsles, er det uansett greit å forberede seg litt ekstra.
Etter lunsj brukte jeg det meste av tiden til å forberede formannskap og planutvalg kommende tirsdag. Det er mange store saker og lite ledig tid over helga.
Redaktøren i Selbyggen tok kontakt om invitasjonen fra meg til å være med på et planleggingsmøte i forbindelse med kommunereformutredningen. Nea Radio har tidligere varslet at de kommer, og fra Selbyggen kommer en av journalistene.
Torsdag kveld var jeg til stede på 40-årsjubileum for skolen i grenda vår. Mine barn har gått der, og nå er jeg bestemor til en førsteklassing. Alle elevene deltok på en hel times program der det meste var sanger og fortellinger av Alf Prøysen. Det var fantastisk fine sceneinnslag framført av stolte og trygge elever.
En av lærerne laget en skolesang som ble fremført flere ganger av alle elvene, og ei dame fra kretsen hadde skrevet en fin prolog som ble lest av en lærer. Takk for en trivelig kveld!

Fredag dro jeg til Austkil gård i Hegra der det var møte i nasjonalparkstyret for Skarvan og Roltdalen og Sylan.
Vedtak om tillatelser til motorferdsel, som er delegert til forvalter, sendes ut sammen med sakspapirene, og det ble stilt flere spørsmål til disse sakene. Representantene fra Samtinget påpekte frister og kjøretraseer som kan bidra til å forstyrre reindriftsnæringa.
Den største saken i møtet var en gjennomgang av retingslinjer for motorferdsel. En representant tok opp praksis med tillatelse til bruk av sjøfly og helikopter. Dette ble innskjerpet, slik at det for hver tur det søkes om, skal gå fram hva som er formålet. Det er kun i tilfeller der materialer o.l. ikke kan fraktes på annen måte, at det skal tillates.
Jeg fikk enstemmig tilslutning til forslaget om å se på mulighetene for å bruke spormaskin helt fra Vekta til Schultzhytta og videre til Hersjøen. Deler av denne traseen ligger i nasjonalparken der det hittil bare vært tillatt med scooter. Dersom det ikke fører til utstrakt behov for rydding av trasé, vil styret vurdere om det bør gis tillatelse til bruk av spormaskin. Dette vil gi langt bedre spor og ha betydning for å få flere ut på tur.
En sak om bygging av tilsynsbu for Thomas Angells Stiftelser, ble enstemmig vedtatt etter noen små endringer i forhold til bruksområder.
Hvert år har vi sak om hva vi skal søke midler til fra SNO. Aktuelle tiltak er klopplegging, merking, rydding , kartlegging og dokumentasjon av tidligere bruk av områder i parken. I møtet hadde vi diskusjon om tiltak som forvalteren vil bearbeide før vi fatter endelig vedtak i arbeidsutvalget tidlig i januar.

Lørdag tok jeg med meg tre barnebarn, som var på besøk, og dro til «Stokkhaugen kik og kjøp». Det var mange flotte håndlagede produkter til salgs i det gamle våningshuset, og både ute og inne var det pyntet til jul. Nissen satt på burstrappa, noe som vakte stor begeistring hos toåringen jeg hadde med meg. Flott tiltak av dyktige og kreative damer fra bygda.

Over helga er det lite tid på kontoret før onsdag. Da har jeg allerede flere saker «på blokka» som jeg skal jobbe med.  Av erfaring vet jeg at dager med få avtaler uansett ikke kan detaljplanlegges på forhånd.

 

Legg igjen en kommentar

