Fine høstdager.

Nok ei fin høsthelg er over, og mange varmegrader bidrar til at prestekrager og blåklokke blomstrer for andre gang. Rosebusker står i knopp og på silja har nye gåsunger kommet ut. Håper ikke alt ødelegges når vinteren og kulden setter inn.

Torsdag startet jeg arbeidsdagen på kontoret senere enn vanlig på grunn av at jeg skulle dra direkte til frivillighetsprisutdeling etter arbeidstid.
Rådmann og varaordfører var på KS-konferanse på Røros. Jeg har alltid deltatt når fylkesmann eller KS lokalt har  invitert til samlinger, men denne gangen valgte jeg å være heime. Hovedtemaet i programmet var kommunereform, og det har jeg fått så mye informasjon om, at det umulig kan være mye nytt å hente. Heldigvis hadde varaordfører tid og lyst til å dra, og han vil som vanlig referere fra konferansen i  neste formannskapsmøte.
Det skal være kommunestyremøte neste mandag, og sammen med møtesekretæren  gikk jeg torsdag igjennom saklista. Før saksbehandlingen starter, skal vi ha ei økt med opplæring på budsjettarbeid etter ønske fra kommunestyret. KS stiller med en representant som er ansvarlig for opplegget.
Etter lunsj på torsdag gjorde jeg unna arbeid for LVK med å finne en kandidat som er villig til å stille til valg som ny representant  til Energirådet etter at rådmann i Klæbu slutter i sin stilling. I Energirådet sitter administrativt ansatte fra medlemskommunene, og «Region Midt» har en representant.
Vår gruppeleder tok kontakt om gruppemøte før kommunestyrets møte. Det er ikke så mange saker til det møtet, så hun vil vurdere behovet for separat gruppemøte sammen med de andre hovedutvalgslederne.
Etter arbeidstid gikk jeg til Eldresenteret der pensjonistforeninga arrangerte «syng med oss». Det var en trivelig time, med kjente sanger ledsaget av dyktige musikere og forsanger.
Umiddelbart etter allsangstunda, var det utdeling av frivillihetsprisen. Ca. 140 personer var til stede på eldresenteret da jeg delte ut diplom og sjekk til vinneren av årets pris. Mange familemedlemmer og venner av prisvinneren var til stede.
Vi har utallige  ildsjeler og en enormet stor dugnadsinnsats i Selbu, og mange har fortjent en slik pris. Årets prisvinner har gjort en stor innsats på mange områder. Enkeltpersoner som trenger hjelp og har lite nettverk, er blitt tatt «inn i varmen», og hennes innsats for Romaniahjelpen har bidratt til at mange der har fått en bedre hverdag. Hun var kandidat til prisen på tre av i alt sju innkomne forslag, og innstillingen var enstemmig fra styret i frivilligsentralen noe formannskapet sluttet seg til.
Gratulerer med velfortjent pris!
Etter utdelingen kom ansatte og elever fra Selbu kulturskole. Fin musikk og sang avsluttet en velykket kveld på Eldresenteret.

Fredag tok jeg fri fra kontoret. Jeg har nå etter eget ønske bare nitti prosent stilling som ordfører, men det blir sjelden tid til å ta ut fridager. Det var selvsagt noen telefoner da også, men det blir mer fri når jeg er heime enn om jeg er tilgjengelig på kontoret.
Fredag kveld var jeg til stede på revyforetilling i Vikvarvet. Barnehagenedlegging var tema i flere nummer, og kommunereformen hadde fått sin egen sang. Det var en fin og morsom revy med dyktige aktører og kreative tekstforfattere.

Kommende uke er det få møter, og derfor tar jeg fri mandag og muligens også kommende fredag. Det blir lite tid til sammenhengende ferie i høst, men det er godt å kunne ta noen dager når jeg ikke har avtaler på timeplanen.

Legg igjen en kommentar

