Møter og forberedelser.

Denne uken har de vært flere korte møter, men også tid til tid til forberedelser på dagtid. Derfor ha jeg stort sett hatt  fri etter kontortid.

Mandag var det møte i det lokale MOT-styret. Representanter fra Peder Morset folkehøgskole var med i møtet sammen med informatører, MOT-koordinator og ungdomsmedarbeider fra kommunen. Vi var invitert til frokost før møtet startet, og spiste sammen med elevene i skolens matsal.
Først i møtet fikk vi en statusrapport fra begge skolene. På ungdomsskolen har de kjørt foreldremøte i 8.klassene, og er godt i gang med å forberede utvelgelse av elever som skal skoleres til «ungdom med MOT». I år som i fjor skal jeg  intervjue  kandidater  før informatørene foretar det endelige valget.
PMF har kjørt to samlinger hittil i år. Noen i elevgruppen synes at aktivitetene kan bli litt komplisert, men de understreker det positive med å bruke»verktøykassen» til MOT.
Vi har bestemt oss for å starte MOT i fritid. Hittil har Selbu I.L. handball vært samarbeidspartnere om den ene informatøren, og er derfor aktuell for MOT i fritid.
MOT-til-å-glede-dagen markeres i år den 21.november. Opplegg for denne dagen og for en felles aktivitetsdag til våren, ble diskutert, og ansvar for pratiske gjøremål og mer detaljert program ble avtalt.
Før jeg dro til rådhuset, hadde jeg en lengre samtale med rektor. Jeg er leder i rådet for PMF. Det skjer mye positivt i forhold til folkehøgskolenes involvering i lokalsamfunnet, både med  felles arrangementer og aktiviteter i lokalmiljøet, noe jeg ønsket å gi tilbakemelding om.
Da jeg kom på kontoret i rådhuset, ventet en representant fra den lokale Lionsklubben på meg. Hun kom med en søknad om støtte til deres røde-fjær-aksjon i februar 2015. Midlene derfra skal gå til arbeidet med «DITT VALG»  som jeg og mange fra oppvekstsektoren fikk informasjon om tidligere i høst. Barnehagene våre vurderer nå å  ta i bruk dette programmet.
Forslag til protokoll fra møtet med AtB ble gjennomgått og sendt over til selskapet med en påskrift om at vi ønsker å få uttale oss til  ruteendringer generelt. Det viser seg at det etter vårt møte er kommet forslag til ytterligere reduksjon av ruter.
Adresseavisen har utfordret alle trønderkommunene på å lage en filmsnutt på 1 minutt  der vi presenterer kommunevåpenet vårt. Etter lunsj mandag hadde vi møte med Selbutrykk som har fått oppdraget med å lage filmen.
Varaordfører kom innom for en prat om saker han har fått henvendelser om. Sammen planla vi hvordan vi tar disse sakene videre.

Jeg har tidligere laget et utkast til uttalelse om kommunereform og interkommunalt samarbeid til møtet mellom Arbeiderpartiene i Værnesregionen. I felles møte ba jeg om innspill til hva som bør endres eller tilføyes. Etter møtet har jeg fått tilbakemeldinger, og brukte store deler av tirsdagen til å innarbeide disse før jeg sendte det ut på nytt. Ferdig skriv må foreligge denne måneden for at det skal bli med som innspill til den sentrale programprosessen.
Selbu Energiverk, Selbu Sparebank og kommunen er medeiere i Selbu Tomteselskap. Styreleder hadde bedt om et eiermøte for å informere om hva de planlegger å jobbe med før de skal drøfte det i  styremøte. Eierne sluttet seg til planene, men vi vil naturligvis ha framlagt behov for evt. ytterligere kapital før det blir gitt endelig klarsignal.
På slutten av dagen var det invitert til «avskjedslag» for ansatte som har sluttet i det siste. Tre tidligere ansatte møtte til en trivelig uformell samling med utdeling av gaver og blomster. Totalt har disse tre over 100 år i kommunens tjeneste, så her «forsvinner» mye bred erfaring fra de respektive tjenestestedene. Alle fikk velfortjente vakre ord fra sine nærmeste ledere.
Kommende uke skal alle hovedutvalgene behandle budsjettet. Leder i hovedutvalg for Oppvekst sitter i formannskapet, men hadde forfall da vi behandlet budsjettet for første gang. Derfor sendte jeg et forslag som jeg ønsker at de skal vurdere å ha med i sin behandling.

Onsdag morgen hadde jeg avtale med produsent av filmsnutten til Adressa. Vi møttes i den gamle kommunestyresalen i museet, der jeg ble foreviget på film mens jeg leste en tekst om selbustrikking og selburosa som vårt symbol i kommunevåpenet. Dyktige mediefolk får forhåpentligvis til et resultat som kan brukes.
Da jeg returnerte til kontoret, ventet lederne i hovedutvalg for Oppvekst og Helse og Sosial på meg. Vi diskuterte budsjettforslaget og andre saker. Nominasjon og programarbeid for kommende valgperiode er i full gang, og dette arbeidet er vi alle engasjert i.
Jeg gikk en tur innom biblioteket og  fikk der informasjon om at vi hadde fått en god plassering på kulturindeksen. Delresultatet for bibliotek var nesten helt på topp, og etter at jeg gikk igjennom indeksen, fikk jeg bekreftet at vi kom ut som nummer 60 totalt, og at det bare er Røros og Trondheim som er foran oss i Sør-Trøndelag. Godt jobba av mange i og utenfor kommuneorganisasjonen!
En ansatt fra økonomiavdelinegen kom innom for å fortelle at det nå er engasjert en taksator på verker og bruk. Vi har hatt eiendomsskatt på disse i mange år, men det har ikke vært totalgjennomgang på takstene på 20 år. Nå er vi heldigvis i gang med et helt nødvendig arbeid  som vi politisk har etterspurt flere ganger.
Det meste av «ledig» tid onsdag ble brukt til å forberede utdelingen av årets frivilligehetspris. Jeg gjennomgikk begrunnelsene fra forslagsstillerne og skrev en tale til prismottakeren.

Nå ser jeg fram til «Syng med oss» og utdeling av frivillighetspris på Eldresenteret i morgen. Fredag tar jeg fri fra kontoret, men er også da tilgjengelig på telefon og epost.

 

Legg igjen en kommentar

