Hederskveld, høstfester og TV-aksjon.

Denne helga har jeg deltatt på idrettens hederskveld og 4H-høstfest. Søndag var det TV-aksjon. Der har jeg vært med i mange år, og som leder i kommunekomiteen, skulle det bare mangle om jeg ikke tok min tørn når så mange frivillig stiller opp.

Torsdag var vi i begravelse. Selv om det er uhyre trist, er det fint å være sammen og se at vi har tid til å ta vare på hverandre når det røyner på.
På kveldstid var det et noe forsinket årsmøte i Selbustrand Arbeiderlag. Etter ordinære årsmøtesaker ble jeg bedt om å informere om hva som skjer i politikken. Flere saker ble berørt, men mest tid ble brukt på kommunerefrom og virkninger av statsbudsjettet.
Selbustrand kirkegård er nettopp ferdig utvidet, og en ny parkeringsplass er anlagt i tilknytning til kirken. Dette ble det fortalt om fra medlemmer i kirkegårdsnemnda. Inne i kirken er det også utført opprydding, rengjøring og litt utskifting av slitte tekstiler. Det aller meste av dette er gjort på dugnad. Vi har en fin kirke som vi er stolte av, og med stor frivillig innsats sammen med begrensede vedlikeholdsmidler, blir den tatt godt vare på.
Årsmøtet ble som vanlig avsluttet med kaffe, kaker og utlodning.

Jeg hadde i utgangspunktet ingen avtaler på fredag, og planla å bruke tid på forberedelser til mandagens kommunestyremøte. Det meste av dette, ble imidlertid utsatt til helga.
Som tidligere år er jeg leder av kommunekomiteen for TV-aksjonen. Frivilligsentralen tar seg av alt det praktiske arbeidet med å skaffe sjåfører og bøssebærere. Før lunsj fredag hadde jeg en samtale med leder i frivilligsentralen der vi gikk igjennom listene og fant ut hvor det fortsatt manglet folk.
Fra tidligere år er det kart med inntegnede roder, og lag og organisasjoner blir utfordret hver sin gang på å ta ansvar for en krets. Jeg har alltid vært med på Selbustrand, men i år manglet det folk både i Innbygda og Mebond. Derfor stilte vi fra familien opp med to biler.
Etter gruppemøtet på onsdag sendte jeg spørsmål til rådmannen om forhold i barnehagesaken. Dette ble besvart på torsdag og sendt ut til hele kommunestyret. Tilleggsspørsmål som kom fra en representant med tilhørende svar, ble behandlet på samme måte.
Det er fornuftig og nyttig at spørsmål stilles i forkant av møtet slik at administrasjonen kan gi svar som de har tid til å kvalitetssikre. Rådmannen har ikke med alle sine saksbehandlere i møtet. For å unngå utsettelser, kan det være avgjørende at viktige spørsmål er forberedt og kan  besvares i møtet eller  før møtet. Når  spørsmål besvares skriftlig, skal det etter min mening ikke bare bli et svar til spørsmålsstiller, men opplysninger som alle representantene skal få tilsendt. Kopi av spørsmål og svar vil bli kopiert opp og lagt ut i kommunestyresalen til evt. tilhørere mandag kveld.
Etter besøk av medpolitiker og samtaler med saksbehandlere og rådmann, dro jeg heim for å gjøre meg klar til Idrettens Hederskveld i Trondheim.
Dit var jeg invitert sammen med årets ildsjel fra Selbu, og begge hadde vi med oss «følge». I tillegg til oss fire, var en representant fra idrettsrådet i kommunen til stede sammen med sin kone.
Flere hundre var møtt opp på Clarion Hotell i Trondheim da prisutdelingen startet opp. Det var utdeling av idrettsmerker, prestasjonspriser og ildsjelpriser. Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune benyttet også arrangementet til å dele ut ulike stipend.
Hver kommune i fylket hadde kåret sin ildsjel, og de ordførerne som deltok, fikk dele ut prisen til sin ildsjel.
Mye fin underholdning og god mat i trivelig lag gjorde kvelden opplevelsesrik for oss alle. Dette er et fott initiativ. Uten alle ildsjeler, ville hverdagen blitt langt mindre fargerik, og alle gir sitt bidrag i arbeidet for folkehelsa.

I løpet av helga har jeg fått henvendelser om barnehagesaken. Det meste har jeg besvart, og ulike meninger og ulikt ståsted preger naturlig nok både spørsmål og svar. Her er det, som i andre strukturdebatter, mange følelser i sving, og derfor vil det komme påstander som ikke alltid har rot i virkeligheten, og som har lite med denne konkrete saken å gjøre.
Søndag var det to 4H-høstfester i Selbu. Jeg var bedt om å være med og vurdere prosjekter både for Selburosa- og Varden 4H. Festen i Selburosa var lagt til samfunnshuset i Vikvarvet, og de skulle starte allerede klokken 13.00. Derfor dro jeg tidlig dit for å bistå med vurdering. Der var det ikke så mange som hadde fullført prosjektet sitt, men kvaliteten på arbeidet var godt.
Derfra dro jeg til Breidablikk på Selbustrand der alle de 38  medlemmene presenterte sine prosjekter. Det er sjelden at det er 100 % fullføring, noe også representanten fra Sør-Trøndelag 4H berømmet klubben for da hun delte ut merker til medlemmene.
Etter at jeg hadde vurdert noen prosjekter der, dro jeg sammen med en venninne ut for å samle inn penger til TV-aksjon. Som vanlig var de fleste forberedt på at vi skulle komme, og der vi traff folk heime, fikk vi penger i bøssa.
Det fine været gjorde nok sitt til at mange var ute på tur, og da la vi igjen en lapp med opplysninger om hvordan de kan gi via telefon eller til en bankkonto.
Høstfesten i Braidablikk hadde så vidt startet da vi returnerte dit. Det var fullt i salen av 4H-medlemmer, foreldre, besteforeldre og andre interesserte. I tillegg til mange flotte utstillinger, bidro medlemmene med fin underholdning.
Jeg har vært klubbrådgiver i Varden 4H i mange år, og begge mine barn har fått sine 4H-plaketter i klubben, så det er ekstra trivelig å se at nettopp den klubben er den største i Sør-Trøndelag med stor aktivitet gjennom hele året.

Kommende uke er det møter, men også dager på kontoret som kan brukes til forberedelser.  Mandag er det kommunestyremøte på kveldstid, men de andre dagene er jeg bare opptatt på dagtid.

Legg igjen en kommentar

