Kontordager og kveldsmøter.

Denne uken har to kvelder vært belagt med møter. Dagene på kontoret fylles opp med mange oppgaver, og når kveldsmøter kommer i tillegg, er det ikke fritt for at det oppleves litt slitsomt, selv om det meste er interessant.

Mandag morgen startet dagen med samtaler med saksbehandlere om blant annet kommunereform. Epost og møteavtaler ble registrert og besvart. En innbygger som har hatt en sak til behandling, kom innom for en samtale. Han etterlyste svar fra kommunen, stilte spørsmål ved vår behandling av den aktuelle saken og tok opp nye forhold som han var misfornøyd med.
Jeg sendte en forespørsel til saksbehandler og vil etterspørre svar i formannskapets møte.
Etter felles lunsj hadde vi møte med  tannhelsetjenesten og bygge- og eiendomstjenesten i fylkeskommunen. I en utredning om framtidig tannklinikkstruktur, er det vedtatt at Selbu og Tydal skal ha samme struktur som tidligere. Sammen med meg i møtet var tjenesteleder for bygg og eiendom i kommunen. Nåværende  lokaler tilfredsstiller ikke dagens krav, og tannhelsetjenesten er derfor på utkikk etter nye lokaler i Selbu. Fylkeskommunen ba om møte med kommunen med håp om å få  innspill fra kommunen om tilgjengelige lokaler. Saken vil bli fulgt opp av vår tjenesteleder.
Det er kommet mange henvendelser fra kommunepartier etter første møte i  nominasjonskomiteen i Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Disse ble gjennomgått for å være forberedt til tirsdagen møte.
Noen saker jeg har fått papirkopi av, ble registret i saksbehandlings- systemet etter samtale med arkivansvarlig.
Tjenesteleder for bygg- og eiendom kom innom kontoret for å informere om «befaring» sammen med fylkeskommunen.

Tirsdag morgen hadde jeg avtale med en journalist fra Selbyggen som kom for å intervjue meg og få opplysninger om kommunereformen. Han fikk foredrag fra landsstyremøtet i LVK, og min redegjøring for kommunestyret ligger tilgjengelig på bloggen min.
Vi kom også inn på kommunevalget, og om jeg stiller til gjenvalg. Det tok jeg avgjørelsen på like etter forrige valg, og informerte partistyret om at dette er min siste periode. Da har jeg vært kommune- og fylkestingspolitiker i 32 år, og vil heretter prioritere mer tid sammen med famile og venner.
Jeg har mange barnebarn, og hittil føler jeg at samvær med dem har gått påbekostning av mitt politiske engasjement. Det er kanskje mulig å  ikke bruke så mye tid som jeg har gjort, men når jeg har tatt på meg ansvaret med å være ordfører, har jeg vanskelig for å koble av og ta helt fri. Det skyldes ikke manglende støtte og oppfølging fra varaordfører og medpolitikere, som tar sin del av arbeidet og vel så det, men bare min egen måte å jobbe på.
Mange store saker er på kartet, og jeg skal selvfølgelig stå på helt til jeg gir fra meg «klubba».
Nea Radio ringte for et intervju om kommunens frivillighetspris, og avtalte et senere intervju om at jeg nå gi meg med politisk arbeid.
Før lunsj kom varaordfører innom kontoret for en samtale om saker han er blitt kontaktet om, og som jeg skal etterspørre når saksbehandler er på plass. Generelle spørsmål varsles og tas opp i formannskap og hovedutvalg, mens det også gis direkte tilbakemeldinger til noen.
Barn og ansatte ved Draksten barnehage var på besøk på Blålysbygget. Der fikk de se og prøve både ambulanse og brannbil før de ble kjørt i brannbil til Toppen barnehage. Jeg oppsøkte dem og snakket litt med både unger og ansatte. I dag er det i alt 13 unger ved barnehagen, og alle har heltidsplass. Ved avreisen til Toppen var det stolte og nysgjerrige barn som vinket til meg fra sine seter i brannbilen.
Etter lunsj kom redaktør i Nea Radio innom for å ha en prat om min beslutning om å ikke ta gjenvalg for kommende periode.
Nye foiler ble lagt til min presentasjon av Selbu, før turen gikk til Trondheim der det var møte i nominasjonskomiteen i Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Tirsdag ble dermed en lang arbeidsdag, og en del post måtte vente til onsdag.

Onsdag hadde jeg mange samtaler med ansatte i avdeling for plan- og kommunalteknikk. Der er det mange saker, noe som viser at det er stor aktivitet i bygda. Det fører imidlertid dessverre til at saker ikke behandles så raskt som vi skulle ønske, og både politisk og administrativt får vi da mange henvendelser fra «utålmodige» innbyggere. Dette er forståelig, men vanskelig å gjøre noe med på kort sikt.
Oppvekstsjefen hadde sin siste arbeidsdag i kommunen, og i den anledning besøkte jeg avdelingen og takket for samarbeidet. Ny oppvekstsjef har hittil vært rektor ved den største barneskolen i bygda, og med en konstituering på skolen, har han mulighet til å tre inn i ny jobb fra førstkommende mandag.
En medpolitiker stakk innom og sammen gikk vi til eldresenteret der den internasjonale elderdagen ble markert med gratis kaffe og vafler. To pensjonister i bygda bidro med fin musikk og sang, og praten gikk livlig i en fullsatt sal.
Etter lunsj hadde jeg flere telefoner. En partifelle ringte for å høre resultatet av nominasjonskomiteens arbeid tirsdag kveld, og siden vedkommende er fylkespolitiker i dag, benyttet jeg anlednignen til å etterspørre vegprosjektet i Stigamælen. Det ble bekreftet på nytt at anbud skal ut i løpet av høsten, og at «spaden» forhåpentligvis settes i jorda i 2014. Statens Vegvesen skal være til stede på møte i fylkets samferdselskomite kommende uke, og vårt prosjekt er da på agendaen i dialogen med dem.
Etter intervjuet med Selbyggen om kommunereformen, fikk jeg tilsendt det journalisten hadde skrevet. Innholdet var greit, og helt i tråd med det jag sa og har skrevet i bloggen min. Noe ble likevel endret, og noe ble føyd til for å få ut mest mulig forståelig informasjon.
Sammmen med sekretariatsleder som er valgansvarlig, gikk jeg igjennom budsjett for valget 2015. Der ser vi selvsagt også på muligheter for innsparinger, men det aller viktigste ved valg, er tilgjengeligheten. Derfor må vi ha noen ekstra kvelder åpent før selve valgdagen, og dette betyr at ansatte må jobbe overtid.
Kommende uke er det møte i formannskap og planutvalg, og sakliste til disse møtene ble gjennomgått før utsending.
Onsdag kveld kjørte jeg sammen med partifeller til regionmøte i region 5 i Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Denne regionen består av Selbu, Tydal, Holtålen og Røros, og alle var til stede på møtet som ble ledet av vår representant i fylkesstyret.
Vi informerte hverandre om nominasjonsprosessen i kommunepartiene og om arbeidet med kommunereformen. Som regionens representant i nominasjonskomiteen, ga jeg tilbakemelding på innspill fra kommunepartiene og hvor våre kandidater står på lista.
Det er mange saker som er interessante å diskutere når partimedlemmer samles, og etter innspill fra Røros, ble videregående skole og tilbudsstruktur i distriktene et tema. Selv om både Røros vgs og Selbu vgs er blant de aller beste i landet når det gjelder frafall, er det vanskelig å få gjennomslag for å beholde tilbud som er viktige, men som det enkelte år kan være lite søkere til. I Selbu har vi lykkes godt med dette de siste årene, noe som ikke minst skyldes et tett samarbeid mellom skole, næringsliv og kommune. Når vi i tillegg har kreative ansatte som finner løsninger innenfor trange rammer, har vi lykkes med å nå fram til fylkets administrasjon og  politikere som er dyktige til å argumentere for vår sak.

De to siste dagene denne uken, er det mye tid på kontoret, men nok en kveld er belagt med avtaler. Det er styremøte og medlemsmøte i Selbu Arbeiderparti, der den viktigste saken er program for kommende fireårsperiode.

Legg igjen en kommentar

