Tragisk hendelse i Draksten.

I helga døde et lite barn i Draksten etter en ulykke. I et bygdesamfunn blir alle mer eller mindre involvert, og grenda der barnet var hjemme- hørende, er et lite tett samfunn der samholdet er en styrke, når noe så tragisk skjer.

Torsdag var det ingen avtaler på min timeplan. I løpet av dagen fikk jeg besøk av medpolitikere. Varaordfører stakk innom for å bli oppdatert før vi tar ferie. Han har to uker fri fra inneværende helg før han tar over ansvaret i tre uker.
En grunneier som var sterkt misfornøyd med utfallet for egen del i forhold til arealplanen, kom innom med en klage på vedtaket. Dette fikk jeg journalført og sendt til saksbehandler.
I mange år har vi samarbeidet med pensjonistforeninga om en grilldag i løpet av august. Vi har avtalt å avvikle dette den 18. august, og i løpet av dagen tok jeg kontakt med kjøkkenet på sykehjemmet for å avklare om de kan lage tilbehør og skaffe mat til grilling. Jeg tok også kontakt med leverandører for å etterspørre sponsing. Nortura kom med tilbud på priser som jeg etter helga skal vurdere sammen med ansvarlig på kjøkkenet. Leverandør av grønnsaker, avslo i år, men lovte å se på mulighetene neste år.
Sektorsjef på helse- og sosial sa tidligere i år opp stillingen før han hadde vært ansatt i seks måneder. Det skyldtes først og fremst familiære forhold. Der har rådmannen midlertidig konstuert sektorsjef.
Sektorsjef på etat samfunnsutvikling har fått ny stilling etter noen år i kommunen. Han bekrefter at han trives i jobben, men vil prøve andre utfordringer.
Torsdag fikk jeg beskjed om at sektorsjef for oppvekst også vil forlate oss til fordel for sektorsjefstilling i Stjørdal. Jeg var klar over at hun hadde søkt, og hun sa i en samtale at hun ikke var på leting etter ny jobb for å søke seg bort fra Selbu. Hun trives, og hadde blitt værende om hun ikke hadde fått jobben i Stjørdal kommune.
Dermed ligger det an til store endringer, og rådmannen har allerede hatt interne samtaler med enhetsledere for å vurdere hvordan dette best kan løses.
Etter lunsj på torsdag hadde vi ekstraordinær generalforsamling i Selbu Tomteselskap for å velge nytt styre etter at fungerende styreleder trakk seg like før ordinær generalforsamling. Jeg har jobbet med en kandidat, Jan Erik Steen,  som eierne ble enige om å kontakte, og han sa heldigvis ja.

Fredag dro jeg direkte til åpninga på årets Selbumartna. Denne foregår i sentrum like ved rådhuset, og jeg stakk innom en tur for å høre om det var noen beskjeder.
Like etter at den offisielle åpningen var over, ble jeg kalt ut av beredskapsansvarlig i kommunen. De hadde da blitt varslet om at et barn på to år i Draksten var alvorlig skadd etter å ha blitt bitt av en hund. Sammen med fungerende rådmann fikk jeg oversikt over hva som hadde skjedd, og kommunens psykososiale kriseteam var allerede på veg til barnets familie.
Media tok ganske snart kontakt med oss, og vi ble spurt om hvilke tiltak kommunen ville iverksette. Oppvekstsjefen er denne uken fungerende rådmann, og hun var i kontakt med styrer i barnehagen i Draksten. Vi ble informert fra politiet om at barnet var kritisk skadd, og en slik hendelse virker selvsagt på alle som blir involvert.
Jeg var til stede på selbumartnan, men var tilgjengelig på telefon og ble oppdatert på situasjonen ut over dagen.
Lørdag morgen fikk jeg den triste beskjeden om at barnet døde av skadene, og utallige henvendelser fra media fylte mye av dagen. Dette er først og fremst en tragedie for familien og for grenda Draksten, men folk som var til stede på martnan, ble også tydelig berørt etter som nyheten om det tragiske utfallet ble kjent.
Vårt kriseteam vil følge opp både familie og barnehage. Ansatte i barnehagen skal samles, og det samme skal foreldrene til barna der.
Jeg er imponert over at barnets mor har gått ut i media for å fortelle hva som skjedde, og håper nå at media og andre kan la familien bestemme sjøl når og med hvem de vil ha kontakt.

Selbumartnan ble også i år en suksess. Det var enormt mye publikum, og fin underholdning fremført av barn og mer erfarne utøvere. I tillegg var det boder med kvalitetsvarer, og til og med værgudene spilte  fullt og helt på arrangørens og bygdas side.
Kommunen hadde også en stand med informasjon om tomtemuligheter. Den var bemannet med folk fra administrasjonen, og flotte rollups med blant annet et «fantasisentrum» fenget folks interesse.
Nok en gang takk til Selbu Teaterforum som dyktig arrangør.

Kommende uke er det meste i feriemodus. Jeg har bare en avtale, men vi vil selvsagt ha interne samtaler om det som skjedde i helga og hvordan dette blir fulgt opp.

Legg igjen en kommentar

