«Møteferie».

Når juni er over, blir det sommerferie fra stort sett alle avtaler. Det er godt å ha dager på kontoret for å komme ajour, men med mange ute på ferie både i egen administrasjonen og ellers hos samarbeidspartnere, får jeg også utrettet lite.

Etter travle uker, valgte jeg å være heime fra kontoret på mandag. Selvsagt kunne jeg som vanlig treffes på telefon, og fikk noen henvendelser i løpet av dagen.
Vi har nettopp vedtatt kommuneplanens arealdel i kommunestyret. Fremdeles er den ikke rettsgyldig siden det er en generell innsigelse på konsekvensutredning for miljø. Denne vil vi be om separat mekling på, og ingen del av arealplanen er gyldig så lenge denne ikke er imøtekommet.
Med over 100 innspill har jeg problemer med å huske hvordan alt er ivaretatt. Derfor  klarte jeg ikke å gi tilbakemelding på en forespørsel om arealplanen før tirsdag etter at jeg hadde gått igjennom dokumentene, sett på innsigelser og begrunnelser for hvorfor enkelte innspill på hytteområder ikke er med i den endelige planen.

I tillegg til å gå igjennom araelplanen og besvare spørsmål, hadde jeg tirsdag samtale med flere saksbehandlere og økonomisjefen. Vi må stramme inn på drifta i 2015 og har nettopp vedtatt økonomiske arbeidsrammer for sektorene. Jeg fikk bekreftet at gjennomgangen av takster på verker og bruk er kommet godt i gang, noe vi politisk har etterlyst flere ganger. Det ser ut til at dette ikke er gjort på flere år, selv om det delvis ble fulgt opp fram til 2012. Uansett hvordan resultatet blir, er det nødvendig å vite at vi har de rette takstene på objekter vi kan skrive ut eiendomsskatt på.
Som fylkespolitiker fremmet jeg for mange år siden et forslag da Byåsen videregående skole skulle bygges. Dette ble vedtatt i fylkestinget og innebar at skolen skulle bygges i «partnerskap» med næringslivet. Bakgrunnen for forslaget var fra min side begrunnet med at et tett samarbeid med næringslivet vil gi bedre og mer relevant opplæring.
Skolen er nå 10 år, og det skal skrives jubileumsberetning.
I den anledning ble jeg spurt om et intervju, og etter avtale fikk jeg besøk på kontoret tirsdag før lunsj.
Etter at styreleder i Selbu  Tomteselskap varslet at han ønsker å trekke seg, har jeg på oppdrag fra de andre eierne jobbet med å få på plass en ny styreleder. Hittil har avtroppende styreleder også fungert som daglig leder.  Vi har hatt møte med aktuell kandidat, og på tirsdag fikk jeg endelig bekreftelse på at han tar vervet. Etter generalforsamlingen på torsdag, vil navnet bli offentliggjort.
Tidligere leder vil fungere som daglig leder til utgangen av august, og det er så langt gjort et godt arbeid som har bidratt til salg av flere tomter. Den første og foreløpig viktigste oppgaven til det nye styret blir å finne ny daglig leder som kan videreføre arbeidet.
Med behandling av post, telefonsamtaler og interne samtaler, gikk også denne dagen fort, og ble ikke avsluttet før ei god stund etter ordinær arbeidstid.
Leder i pensjonistforeninga ringte og ga klarsignal på foreslått dato for den årlige grilldagen der vi inviterer pensjonistene i bygda.

Onsdag hadde jeg heller ingen avtaler, men fikk besøk av en medpolitiker, tok noen telefoner og gjorde avtale med et styremedlem i Selbu Tomteselskap om nestlederverv.
Etter lunsj besøkte jeg kjøkkenet ved sykehjemmet for å gjøre avtale om levering av mat til grilldagen. Ansvarlig leder hadde fridag, men jeg snakket litt med noen ansatte som var godt fornøyd med at de hadde fått utplassering av ungdommer og totalt sett var tilfredsstillende bemannet  også i ferien.
For ei tid tilbake fikk vi en forespørsel om et «selbuflagg»  til «the Selbu Church» i Lacrosse Washington. Forespørselen kom fra noen med sterke røtter til hjembygda. De ønsket å kjøpe et stort flagg, men i mangel av dette, sendte vi et bordflagg. Jeg har fått mail med takk og flere bilder. De ønsket seg også et bilde av ordfører foran rådhuset. I mangel av et slikt bilde i en periode jeg var bortreist, ble det sendt et bilde av meg og et av rådhuset.
Onsdag tok jeg meg tid til å skrive noen ord til «ildsjelen» med tilknytning til Selbu.

Kommende helg er det Selbumartna. Da gleder jeg meg til å slå av en prat med kjente, se og høre mye fin underholdning og sannsynligvis også kjøpe noe i boder med fine kvalitetsvarer.
Håper værgudene er med oss, og at mange som vanlig finner veien til Selbu sentrum i martnashelga.

 

Legg igjen en kommentar

