Grunnlovsfeiring.

Store deler av siste uke ble brukt til feiring av Grunnloven. Både i Oslo onsdag og torsdag og i Selbu den 17. mai var det fin og minnerik markering av at Grunnloven er 200 år.

Onsdag etter at jeg ankom Oslo, fikk vi gruppevis omvisning i Stortingets grunnlovsutstilling. Vi fikk se og høre hva som skjedde i forbindelse med at Norge ble et fritt land og fikk sin egen grunnlov.
Om kvelden var Oslo kommune vertskap i rådhuset. Etter velkomsttale av ordfører Fabian Stang, fikk vi servert middag. Underveis var det blant annet flotte sanginnslag av Sølvguttene.
Salen vi oppholdt oss i, hadde fine kunstverk direkte malt på veggene av mange forskjellige kunstnere.
Vi ble plassert på bord etter alfabetet med 12 på hvert bord, og ble dermed kjent med andre ordførere og gjester fra KS og fra vertsskapet, Oslo bystyre. Kongeparet og kronprinsparet deltok på middagen der det var i alt  600 gjester.

Torsdag startet feiringen i Det Norske Teater  med foredrag  om kommunenes rolle i utviklingen av det norske demokratiet av forsker og historiker, Yngve Flo.
Deretter snakket statsråd Tore Sanner om «Det lokale i det nasjonale demokrati
Han kom ikke så mye inn på den varslede kommunereformen, men viste til dokumentet om kommunereform som ble lagt frem for noen dager siden, og ba oss tenke fremover.
Før vi fikk lunsj hadde leder i KS, et innlegg med tittelen «Grunnloven 200 år – hva med kommunene?» Hun snakket om at det generelt er høy tillit til kommunene og etterlyste grunnlovsfesting av det kommunale selvstyret. Forslag om dette er blitt framsatt med   ulik ordlyd  en rekke ganger, men fremdeles er ikke dette vedtatt.
Anført av Kampen Janitsjar masjerte alle de 400 ordførerne med ordfører i Oslo i spissen til Eidsvollsplass, der vi fikk god utsikt til storskjerm med direkte visning av Stortingets jubileumsmøte.
Etter et par timer på plenen utenfor Stortinget, ble det på nytt oppstilling bak orkesteret med marsj til Slottet.
Der ble det tatt offisielt bilde i trappa før vi kom inn, og alle ordførerne fikk hilse på kong Harald, dronning Sonja, kronprins Haakon, kronprinsesse Mette Marit og prisesse Astrid. Vi fikk beskjed før vi gikk inn om at vi ikke måtte stoppe opp å snakke med dem. Det ville ta alt for lang tid. Vi presenterte oss og fortalte hvor vi kom i fra.
Kongen holdt en kort tale og fortalte at dette var første gang alle ordførerne i Norge var invitert til slottet. I en humoristisk tone sa han også at han var glad for at dette skjedde mens det var så mange av oss.
Det var en stor opplevelse å få være med på denne jubileumsmarkeringen, som uten tvil blir et minne for livet.

Fredag hadde jeg et par interne møter om eierskap og informasjon om prosjektet på Granby, som nå styres av eierne og en gruppe de selv har oppnevnt. Prosjektleder er engasjert av dem, og han ville informere ordfører og rådmann om planene.
En elevbedrift på Selbu Ungdomsskole har quiz på Nea Radio. Kommunen deltar, og i første runde ble vi slått ut i duell med banken. Vi ble likevel med videre som «lucky losers» . Jeg var ikke med første gang, men fredag var jeg til stede uten å skryte av at jeg bidro til et meget godt resultat.
Ellers fikk jeg besøk på kontoret, hadde flere telefoner, satte opp sakliste til kommunestyremøte, «finpusset» på taler til 17.mai og gikk igjennom mange eposter som  jeg ikke har hatt tid til å lese og behandle. Fredag ble også en lang dag på kontoret før jeg følte at jeg var såpass ajour at jeg kunne ta helg.
På kveldstid så jeg den siste semifinalen i «Norske talenter». Der var Henrik Fuglem fra Selbu med, og i forkant av hans innslag på scenen, fikk vi se en fin reportasje fra heimgården hans her i Selbu. Vel fortjent fikk Henrik mest stemmer og gikk dermed direkte til finalen som skal avvikles neste fredag.
Jeg var flittig stemmegiver, og det er jeg helt sikker på at mange i Selbu var. Henrik er en flott ungdom med en fantastisk fin stemme og profesjonell sceneopptreden. Han er en god abassadør for hjemkommunen sin, og jeg ser med spenning fram til neste fredag. Å komme helt til finalen er en større prestasjon enn vi kan ane, så om han ikke går helt til topps, har han nok en gang bevist at han er et meget stort talent. Gratulerer Henrik, og lykke til!

Lørdag 17.mai dro jeg til Selbu kirke for å overvære gudstjenesten før opptilling til barnetog som går en runde i sentrum forbi sykehjem og eldreboliger. Dessverre regnet det mens toget gikk, men det så ikke ut til å legge vesentlig demper på korpsmusikk og glade barn og voksne sine hurrarop.
Toget gikk til plassen mellom banken og rådhuset der to jenter var forsangere på jubileumsmarsjen mens alle korps spilte til.
Etter min tale, sang vi nasjonalsangen før alt ble avsluttet og feiringen fortsatte ute i kretsene.
Jeg fikk være sammen med barnebarn på feiringen i min krets, der barnehagen bidro med sang, og Selbustrand skole fremførte et skuespill, som de hadde skrevet selv, om Grunnloven. I tillegg fremførte de yngste klassene et potpurri med kjente sanger.
Det var fin underholdning av engasjerte barn som ble ledet av lærere fra barnehage og skole.
Uteleker ble det også mulighet til i fint vårvær med god temperatur.
Kveldens folketog gikk i år fra skoleområdet på Bell og fram til kirken. Jeg gikk bak MOT – flagget sammen med Selbu Ungdomsskolen og Peder Morset Folkehøyskole.  Mange gikk i toget, men som vanlig var det langt flere som sto langs vegen og så på.
Siden jeg skulle holde tale under jubileumsforestillingen i kirken, gikk jeg direkte dit fra toget for å gå igjennom programmet og snakke med de som hadde regien.
I en fullsatt kirke fikk vi se og høre  fantastisk fine innslag som ble knyttet sammen av de tre mennene som var valgt til forsamlinga på Eidsvoll fra vårt «amt» i 1814. Et «ektepar» fra Selbu var også med, og  beskrev med innslag underveis utviklinga i samfunnet i forhold til likestilling.
Komiteen som ble nedsatt i et samarbeid mellom kommunen og menighetsrådet, har gjort en god og grundig jobb. Dyktige regissører og tekstskrivere fortjener uforbeholden ros for tekster og regi, og igjen fikk vi et meget godt bevis på at vi har utallige dyktige sangere, musikere og skuespillere.
Takk for en flott og verdig avslutning på feiringen av grunnlovsdagen 2014 i Selbu.

Kommende uke er det møter hver dag, og det er kun på tirsdag at jeg har noen timer på kontoret. Da er det greit å være på «nett»  på kveldstid og i konferansepauser, slik at ikke all post hoper seg opp.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

