Kontordager, MOT og kultur.

Fra tirsdag i inneværende uke til neste  torsdag avvikles kulturskolens dager 2014. Noen av arrangementene får jeg lagt inn i min timeplan, men med travle møtedager, er det umulig å rekke alt jeg ønsker å delta på.

Torsdag startet dagen med styremøte i Selbu Næringsselskap KF. Dette selskapet eier lokaler som leies ut til Kjeldstad Trelast og Selbu Byggtre. I møtet godkjente vi regnskap og årsmelding i tillegg til nye fremforhandlede lånevilkår.
Statens Vegvesen hadde invitert til anbudskonferanse i forbindelse med  at anbudet på gang- og sykkelveg fra Moheim til Borsetmoen er  lyst ut. Jeg deltok i møtet og fikk stilt noen spørsmål om bl.a. busslommer. Det er lagt inn 2 holdeplasser på strekningen for buss i nordgående retning, en ved Moheim og en ved Borsetmoen. Siden gang- og sykkelvegen ikke vil bli bygd fram til Volsetvegen som først planlagt, kommer ikke etablering av busslomme på motsatt side av vegen på Borsetmoen med i prosjektet. Det er ingen tvil om at behovet der er stort, og derfor jobbes det nå med å få denne på plass ved å omdisponere trafikksikkerhetsmidler som allerede er bevilget.
Etter lunsj dro jeg til Selbu Ungdomssskole for å være med på MOT-foredrag sammen med en 8.klasse. Med to meget dyktige, positive informatører og engasjerte elever ble dette både lærerikt og interessant. Jeg har lest og hørt mye om MOT. I tillegg har vi hatt en «demonstrasjon» i kommunestyremøte, men denne gangen fikk jeg et enda bedre innsyn i hvordan de jobber.
Energipåfyll og energitapping ble billedliggjort og «prøvd ut»  med oppblåste ballonger og ballonger uten luft.
Elevene fikk sette tallverdier på seg sjøl ut i fra hvordan de føler seg integrert i klassen. Resultatet, som selvsagt er anonymt, viste tallverdier fra laveste til høyeste skår. Dette ble kommentert med oppfordring om at alle har et ansvar for å få hverandre opp på en av de høyeste verdiene.
Til slutt fikk alle festet en papptallerken bak på ryggen. Oppgaven var at hver enkelt skulle skrive noe positivt om den som hadde  på tallerkenen. Jeg deltok også, og fikk mange trivelige tilbakemeldinger. Tidligere samtaler jeg har hatt med elever, bekrefter at disse tallerkene blir tatt vare på og tatt fram som påfylling av «flybensin», som brukes som betegnelse på positiv energi.

Fredag hadde jeg samtaler med saksbehandlere om tomter og infrastruktur, og fikk besøk av medpolitiker og ansatte som stakk innom kontoret.
Etter et møte og korrespondanse på epost er nå valgkomiteen i Innherred Renovasjon ferdig med sitt arbeid. Jeg har vært medlem i komiteen i mange år, og har vært leder i inneværende valgperiode. Det endelige forslaget ble sendt til bedriften og godkjent for utsendelse sammen med årsmøtedokumentene.
Over helga skal det være møte i administrasjonsutvalget, og saksdokumentene ble gjennomgått. Tre saker står på agendaen. En av dem er forslag til revidert budsjett, og de to andre er nytt telefonreglement og reglement for erkjentlighetsgaver. Med nye sentrale regler for godtgjøringer og skatteregler for gaver, er det foreslått nødvendige tilpasninger i reglementene.
Etter å ha lest fylkesmannen og fylkeskommunens uttalelse til vindkraftprosjektene i kommunen, ble vi enige om å sende et brev der vi peker på faktafeil i forhold til reindriftas rettigheter og henvisninger til høyesterettsdom. Rådmannen har engasjert to politikere som kjenner saken godt, og brevet ble ferdigstilt på fredag. Dette vil bli sendt over helga, med anmodning om at det må følge saken ved behandling i fylkestinget.
De feilene vi peker på, har ikke betydning bare for disse sakene, men kan også komme til å legge føringer for fremtidige saker som berører de aktuelle områdene.
Fredag kveld inviterte Selbu skolekorps til vårkonsert i samfunnshuset Moheim. Jeg dro dit og fikk dele fine sang og musikkopplevelser med foreldre, besteforeldre og mange andre interesserte. Medlemmene i korpset fikk utdelt stjerner og medaljer, og foreldre, som gode og nødvendige støttespillere, stilte opp med bevertning og loddsalg.
«Voksenkorpset», Blanke Messingen, bidro med noen innslag, og sammen med  skolekorpset avsluttet de konserten med jubileumsmarsjen som er skrevet til grunnlovsjubileet.

Lørdag var det utstillingsåpning av elevarbeider fra kulturskolens kunstgruppe. Mange fine produkter ga uttrykk for stor kerativitet, og jeg fikk se og høre om ulike teknikker og materialer som var brukt.
Da vekstbedriften vår, Selbu-Trykk, hadde sitt 40-årsjubileum åpnet de en kunstutstilling med egenproduserte arbeider. Jeg hadde ikke anledning til å være til stede under åpningen, men utstillinegn står fortsatt i de nye lokalene til Neadalen Kunstforening. Lørdag tok jeg turen innom, og ble mektig imponert over det jeg fikk se. Produktene er et synlig bevis på at bedriften har mange dyktige og kreative medarbeidere.

Kommende uke er det ikke så mange møter på dagtid, men de fleste kveldene er opptatt. Fredag planlegger jeg imidlertid å ta delvis fri for å forberede ei hel ukes påskeferie på hytta.

 

Legg igjen en kommentar

