Revisjonsutvalg, fridag og handball.

Etter heldagsmøte med Trønderenergi på torsdag, tok jeg fri på fredag, mens helga ble brukt til å se handball og forberede møter.

Torsdag var det møte i revisjonsutvalget i Trønderenergi. Der sitter jeg sammen med to andre representanter fra styret.
I selskapet er det  et stort og omfattende arbeid på gang for å endre regnskapsprinisipper for avleggelse av årsregnskap. Dette er noe vi får oppdatering på i hvert møte
I tillegg får vi informasjon om internkontroll, styringssystemer, rapportutforminger o.l.
Tydal kommune hadde kommunestyremøte på torsdag. Det er sjelden jeg tar meg tid til å høre ovcrføringer derfra på radio, men denne gangen fikk jeg med meg at de behandlet en høringsuttalelse om reservasjonsretten for leger. Denne er sendt på høring til alle kommuner, og jeg tok umiddelbart kontakt med rådmannen og varslet om at vi må få en sak på dette til politisk behandling før høringsfristen den 30. april.
Fredag morgen fikk jeg telefon fra en innbygger som ga ros for at vi endelig hadde fått gjennomslag for en minstevannstand i Selbusjøen sommers tid. Han etterlyste imidlertid hva som skjer etter den 31. august, og var engstelig for hva som vil skje i  gytetida senere på høsten.
I siste nummer av Selbyggen ble det bare redegjort for en liten del av det nye manøvreringsreglementet. Fra 1. september til 31. oktober er det også pålagt minstevannstand, men den er 70 cm lavere enn i sommermånedene. Det er nok for at ørreten kan gå opp for å gyte.
Vi har fremdeles ingen garanti for at minstevannstanden alltid blir som pålagt i vedtatt reglement. Før Selbusjøen fylles opp, skal det gå 30 m/s ved Svean i Nidelva og det skal slippes 1,4 m/s ut av Selbujøen for å ivareta en minstevannføring.
I helga skrev jeg en epost til Selbyggens redaktør og ba om at det blir gjort nærmere rede for dette i avisen.

Fredag tok jeg fri fra kontoret, og hadde en trivelig dag sammen med slektninger som jeg treffer alt for sjelden. Jeg fikk noen telefoner, men store deler av dagen var helt fri.

Fredag kveld og i helga har jeg forberedt møter i formannskap og planutvalg. Det er ikke så mange politiske saker, men vi får blant annet behandling av en lenge etterspurt sak om prioritering av planarbeid. I tillegg får vi forslag til plan for politisk behandling av revidert budsjett, og en sak der det blir bedt om tilslutning til videre utredning av omsorgsboliger.
Det er avsatt midler på investeringsbudsjettet til bygging av nye omsorgsboliger, men foreløpige beregninger viser en for høy pris, siden vi har forutsatt at husleie skal dekke alle kostnader. Nå har administrasjonen tatt kontakt med andre kommuner som har bygd boliger langt rimeligere enn våre beregninger tilsier. I tillegg har de fulgt opp vårt vedtak om å se på mulighetene for innskudd eller samarbeid med andre. Her har de også vært i kontakt med andre kommuner som har valgt forskjellige løsninger.
Det er nå ønskelig fra administrasjonens side å vurdere behovet på nytt og bruke tiden fram til 1. juni for å komme tilbake med en ny sak til politisk behandling.
Både lørdag og søndag var jeg til stede i Selbuhallen og så 1. divisjonslaget i handball vinne to kamper. Jeg prøver å få med meg de fleste hjemmekampene deres, men denne sesongen har jeg desverre ikke hatt tid til å se så mange kamper. Søndagens kamp var spennende, og når «Selbudrekin» dro seieren i havn, ble de hyllet fra en nesten fullsatt tribune. Håper de fleste på laget fortsetter neste sesong. Trener, Trine Haltvik, takker for seg, men dagens hjelpetrener fortsetter og tar over hovedansvaret.

Kommende uke starter med formannskap og planutvalg. På dagtid blir det en del tid på kontoret, men flere kvelder og deler av helga er belagt med avtaler.

Legg igjen en kommentar

