Frihelg med OL.

En lang, men møtefri arbeidsdag og en fridag avsluttet denne arbeidsuken. Uten helt å bli kvitt en litt lei influensa, har det vært godt med ei lang rolig helg med mange OL-sendinger.

Torsdag startet jeg dagen litt senere enn vanlig, men kom tidsnok til en avtale om  ny måling av «storvottene» som Husflidslaget tok initiativ til å få strikket.
Jeg deltok tidligere i år når lensmannen foretok måling som ble behørig dokumentert med video og bilder, og attesterte resultatet før det ble sendt inn til Guinness rekordbok. Denne uken kom det tilbakemelding derfra om at de ikke godkjente den første målingen. En vant og erfaren landmåler måtte utføre målingen sammen med en ingeniør. Det holdt altså ikke med lensmann og ordfører!
Torsdag var jeg på nytt til stede og attesterte nok en gang i tillegg til at det ble tatt video og flere bilder. Håper at dette snart kommer i havn. Husflidslaget har holdt på med saken siden i 2010, og jeg er ganske sikker på at det ikke finnes lignende votter som er strikket med vanlig vottgarn og tilhørende strikkepinner andre steder.
I løpet av dagen var flere medpolitikere innom kontoret mitt. Det var telefonkonferanse med E.ON etter at de i åpent brev til kommunestyret hadde gitt uttrykk for at de  kunne forhandle videre om en utbyggingsavtale med kommunen. Resultatet ble at det skulle komme et svar fra E.ON i løpet av kvelden, og det er helt tydelig at de har «forlovet» seg i det åpne brevet. Avtalen, som vi fikk tilsendt på fredag,  inneholder ikke noe mer forpliktende etter nye forhandlinger når det gjelder økonomisk kompensasjon til kommunen.
Jeg er leder i valgkomiteen for Innherred Renovasjon. Der er det sendt ut forespørsel til alle som står på valg, og jeg fikk etter noen runder avtalt første møte til den 17. februar.
Som landsstyremedlem i LVK sendte jeg epost til alle medlemskommunene i fylket med påminning om regionmøte og litt om tema jeg har fått tilbakemelding på.
Ordførers tur i regi av Trondheimsregionenes Friluftsråd arrangeres i alle medlemskommunene hvert år. Jeg mottok henvendelse om hvor og når jeg ønsker å ha turen. Det var ønskelig med rask tilbakemelding på grunn av annonsering i «Den kulturelle spaserstokken».
I samtale med noen politikere forleden kveld kom jeg fram til et forslag om å legge turen til Flora. Der har vi ikke hatt tur tidligere, og jeg gjorde avtale med leder i vegstyret om at vi kan får kjøre så langt at det bare blir ca. 1,5 kilometer fra Usmsjøen. Dette er en kveldstur som skal passe alle, og jeg fikk aksept for å avvikle turen den 17. juni.
Tidligere denne uken fikk jeg spørsmål om manglende busstilbud på Selbustrand. Torsdag tok jeg kontakt med Nettbuss i Selbu for å høre om de hadde fått svar på henvendelsen til AtB om å sette opp noen oppstillingsturer som rute. Det var fremdeles ikke avklart, men det er berammet nytt møte.
Jeg svarte på henvendelsen og er helt enig med spørsmålsstilleren i at busstilbudet ute i grendene i kommunen, er for dårlig. Vi følger opp saken overfor AtB og fylkeskommunen som er ansvarlig for kollektivtransporten i fylket, og jeg håper Nettbuss når fram med at noen av skolerutene kan settes opp som ordinære ruter.
Etter lunsj fikk jeg telefon fra Selbu Lasskjørerforening som skal kjøre over til Røros med kvernstein til martnasåpninga. De skal kjøre i den traseen som ble brukt når det det siste lasset ble kjørt over til Røros for 100 år siden. Lasskjørerforeninga har planlagt flere innslag i Rørosmartnan for å markere dette «jubileet». Jeg ble invitert til å være med på innkjøringa, og fikk flyttet på møter slik at dagen ble ledig.
Torsdag ettermiddag dro jeg sammen med oppvekstsjef og pedagogisk konsulent til Vikvarvet barnehage der det skulle framlegges en rapport etter ekstern vurdering av Vikvarvet og Øverbygda barnehage.
Seks kommuner har gått sammen om slik evaluering, og i Vikvarvet var det en evaluerer fra Tydal og en fra Klæbu. Hensikten er å utvikle kvalitet. Det er nyttig både for evaluererne som får innsyn i en annen barnehage, og for de som blir «sett i kortene» av noen utenifra.
I rapporten går det fram hva som er bra og hvilket forbedringspotensiale som finnes. Både barn, foresatte, ansatte og ledelse blir intervjuet, og de eksterne evaluererne observerer barnehagen noen dager.
Den barnehagen som blir evaluert, velger selv tema, og de hadde valgt «Barns medvirkning, med fokus på å bli sett, bli hørt og bli respektert».
Det var mange interessante innspill til hvordan de kan bli bedre, og i konklusjonen ble det pekt på at medvirkning er en væremåte og ikke noe en kan planlegge inn i enkeltsituasjoner.
Direkte fra Vikvarvet dro vi til Mebond barnehage som fortsatt  har tilhold i midlertidige lokaler i Innbygda.
De hadde valgt tema «Voksenrollen i lek, læring og danning». Her var det to barnehageansatte fra Malvik som hadde vært i barnehagen noen dager. De la fram en utfyllende rapport som viste at mye er bra, men det ble også her trekt frem muligheter for forbedring.
Mebond barnehage har vært i midlertidige lokaler i flere år. De eksterne evaluererne pekte på ulike forhold som med enkle grep kunne ha bidratt til å gjøre  lokalene tiveligere. De stilte spørsmål ved om midlertidigheten muligens har vært et hinder for utvikling og endring.
Styrerne i begge barnehagene sa at de kjente seg igjen i det som rapportene beskrev, og at dette er et godt hjelpemiddel for å bli bedre på et område de sjøl føler de ikke er gode nok på.

Fredag tok jeg fri fra kontoret, men det ble litt «vindkraft» både den dagen og i helga.

Mandag står vindkraftsøknadene på saklista til kommunestyret. Deretter blir vårt høringssvar sendt til NVE som tar endelig avgjørelse på evt. utbygging av vindkraft i Selbu. De aller fleste søknader som blir innvilget, blir klaget inn for departementet, så det vil helt sikkert gå flere måneder før vi kjenner det endelige utfallet.

Legg igjen en kommentar

