Godt nyttår!

Ei fin jul med «trivelig travelhet» sammen med familie og venner er over. Et nytt år byr på nye muligheter, men også store utfordringer.

I løpet av februar skal vi få fremlagt forslag til innsparinger på budsjett for 2014, og uttalelse fra kommunen på foreliggende vindkraftplaner skal opp i årets første kommunestyremøte. Begge disse sakene krever forberedelser og drøftinger med medpolitikere og andre berørte.
Etter å ha snakket med kolleger i rådhuset og skrevet under på skjøte og festekontrakt, gikk jeg igjennom post og leste dokumenter fra NVE om de aktuelle vindkraftprosjektene i kommunen. Dette er omfattende saker som jeg også brukte litt tid på i ferien.
Sakene ligger tilgjengelig på nett, og NVE vil arrangere et åpent møte den 16. januar der det blir anleding til å stille spørsmål og diskutere prosjektene.
Selbu Arbeiderparti vil også invitere til et eget møte om vindkraft, så her er det mange muligheter til å få lagt fram egne synspunkter.
I løpet av dagen hadde jeg besøk på kontoret av flere medpolitikere, og sakene som skal legges fram i nærmeste framtid, var tema i samtalene våre. Vindkraft, økonomi og mange mindre saker står på agendaen når kommunestyremedlemmer stikker innom kontoret. Det er alltid nyttig å få både medhold og motforestillinger underveis i saksprosesser.
Arbeidet med sentrumsplan er nå kommet i gang. I dette arbeidet har vi leid inn kompetanse, og allerede i neste uke skal planutvalget og administrasjon ha et arbeidsmøte om planen. Senere i januar vil det bli invitert til åpent møte, der jeg håper mange vil delta og komme med innspill.

Fredag startet dagen med å gå igjennom post og forsette forberedelser til vindkraftsakene.
I løpet av januar vil nyvalgt leder i opplæringskomiteen i fylkeskommunen komme til Selbu. Etter samtale med rektor ved videregående skole, sendte jeg over et forslag på program for dagen. I tillegg til å besøke skolen og det nyopprettede tverrfaglige opplæringskontoret, TONE, skal jeg kontakte bedrifter som vi kan besøke.
Nea Radio ringte for å få et intervju med begge ordførerne i Neadalen om tanker og planer for 2014. Begge har fokus på næringsutvikling, økt bosetting og gode tjenester til våre innbyggere.
Redaktøren kom i intervjuet så vidt inn på regjeringens planer om å redusere antall kommuner. Vi er med i et godt fungerende interkommunalt samarbeid, men vi kan ikke «stikke hodet i sanden» og late som om vi ikke blir berørt av sentral politikk. Det viktigste for meg er hvordan vi kan ivareta nærhet til tjenestetilbudet og demokratiet om vi blir en del av en langt større kommune.
KS (Kommunenes Sentralforbund) har allerede satt ned grupper som ser på disse utfordringene, og fra Værnesregionen er ordfører i Tydal med på dette arbeidet i regi av KS i Sør-Trøndelag.
Etter lunsj på fredag hadde jeg en privat avtale og gikk igjennom post.
Blant annet leste jeg som vanlig i Selbyggen som kommer ut hver fredag.
Nea Radio  er meget dyktige på å oppdatere sin nettside, og de har hver dag mange aktuelle tema i sine sendinger. Selbyggen kommer med mer utfyllende stoff om hva som skjer i dalføret. Sammen gir våre lokale medier god informasjon om det meste som skjer i Neadalen.
I lokalavisen denne  gangen merket jeg meg spesielt et intervju med styreleder i Selbu Sparebank.
Vi har fått melding om at styret har gjort et positivt vedtak om å delta i foreslått emisjon i Selbu Tomteselskap, som de eier sammen med Selbu Kommune og Selbu Energiverk AS. Jeg hadde derfor ikke forventet at styrelederen i banken nok en gang stiller spørsmål ved emisjonen.
Banken har i flere år vært pådriver for etablering av tomteselskap, og hva er da hensikten med å så tvil i media om selskapet? Det gagner hverken selskapet, banken eller de andre eierne sine interesser.
Min erfaring fra ulike styreverv er at styreleder står bak styrets vedtak, og uansett aldri uttaler seg om hvorvidt et vedtak er godt forankret eller ikke.
Enda mer forundret ble jeg over at det stilles spørsmål ved organiseringen av selskapet. Med et omforent forslag fra eiermøte som grunnlag, var styret i banken  med på å godta dette da selskapet ble stiftet.
I intervjuet sier styrelederen at hun personlig mener kommunen med en eierandel på 24 %, bør ta et større ansvar i tomteselskapet. Det blir for meg merkelig på to måter. For det første ble eierandelene  diskutert i eiermøte forut for emisjonen, og for det andre er Selbu Energiverk heleid av kommunen. Dermed eier kommunen i realiteten 62 % av tomteselskapet.
Som ansvarlig eier med stor tillit og tro på Selbu Tomteselskap håper jeg at vi i framtiden kan legge fram våre synspunkter og evt. kritiske spørsmål i eiermøter, og ikke så tvil som i verste fall kan svekke selskapet og eierinteressene våre.

Etter en litt myk start på det nye året, står det flere avtaler på min timeplan i kommende uke. Blant annet ser jeg fram til møter med fokus på utviklingen i sentrum.

Legg igjen en kommentar

