Høstfest i Minot.

Nå har høstfesten startet, og jeg har allerede hatt mange interessante samtaler og fått markedsført både Selbu og rundtur i Midt-Norge.

Sammen med to ansatte ved Selbu Næringsforum startet jeg fra Værnes tidlig søndag morgen. Etter en reise på over 20 timer, kom vi til hotellet vårt søndag kveld ca. klokken atten lokal tid. Med så mange timers reise og sju timers tidsforskjell, ble det  bare en rask middag før vi gikk til ro.
Flere nordmenn kom med samme fly som oss. Fra Telemark fylkeskommune kom en delegasjon på 20 personer som hadde med seg diverse håndverk som de skulle selge på høstfesten.
Mandag var den eneste dagen vi hadde helt fri før vi skulle rigge oss til på messeområdet og være til stede når «Høstfesten åpnes». Det var godt og varmt på mandag, og vi brukte dagen på kjøpesenter, der jeg koste meg med å kjøpe gaver til barnebarn.
Vi tok også en tur til the Scandinavian Heritage Park. Der er det blant annet  en kopi av Gol stavkirke i original størrelse, en svensk Dalahest, en dansk vindmølle, statue av H.C. Andersen, finsk sauna og mange flere ting fra de Skandinaviske landene. Vi var  innom butikken som ligger like ved parken, og der var det brosjyrer og souvenirer fra Norge og våre naboland. På et skilt utenfor var det informasjon om den «Norske Høstfesten».
På veg tilbake til hotellet mandag kveld ble vi overrasket av «striregn».  Vi kom oss i hus, men var gjennomvåte og tok tidlig kveld. Jeg brukte litt tid på rommet til å svare på epost og sende noen meldinger heim. Ser i media at det har vært igangsatt leteaksjon i barnehagen. Heldigvis endte det godt.

Tirsdag dro vi til messeområdet for å rigge vår stand. Det er et svært område i en stor hall, og mange var allerede tidlig på plass med ulike salgsvarer og informasjonsstands. Vi har vår stand vegg i vegg med Granby Gård og fikk skyss med dem tilbake til hotellet.
Etter at vi var ferdige, traff vi «The Andrew Sisters» fra Selbu med følge. De ventet på lydprøver på den scenen de opptrer på to ganger hver dag høstfesten varer. Sammen med dem spiste vi middag på et japandsk steakhouse, noe som var en stor opplevelse for oss alle. Maten ble laget ved bordet og kokken underholdt oss med «kreativ» matlaging.

Onsdag var den første ordinære høstfestdagen. Hotellet skaffet oss skyss ut til messehallen, og det ble en dag som svarte til forventningene.
Vår oppgave er å markedsføre Midt-Norge som turmål og da spesielt Trondheim, Røros og Selbu. Mange var innom vår stand, og de aller fleste hadde slektninger i Norge.
Vi hadde med oss noen par Selbuvotter, som vi skal gi bort som gaver før vi avslutter, men inntil videre har vi disse liggende på et bord slik at alle kan se og prøve dem. Det viste seg å være stor interesse for vottene, og allerede første dag har vi skrevet ned nettadressen  til Selbu Husflid for mange som besøkte oss.
På forhånd kontaktet jeg noen av mine slektninger i USA, men ingen av dem skulle komme til høstfesten. En av dem sendte meg en epost og fortalte at noen andre slektninger fra Selbu, skulle delta med sin egen stand. Deres navn er Eidem. Vi har felles slektninger, og de har besøkt Selbu.
I løpet av dagen traff vi mange som fikk informasjon om vårt forslag til tur fra Trondheim til Røros og til Selbu.
En, som kom bort til vår stand, så navnet Selbu og ble veldig interessert. Hun «trodde» at bestefaren hennes kom fra Selbu. Granby Gård fant navnet til hennes  bestefar, og torsdag vil hun på nytt komme innom for å få informasjon om eventuelle slektninger i Selbu.
Vi fikk også kontakt med et par turoperatører som kan være aktuelle arrangører av den turen vi presenterer. Blant annet var det en fra Rennebu som har bodd i USA de siste fire årene.
To godt voksne tvillinger med røtter i Tydal besøkte oss flere ganger. De  har vært på høstfesten i mange år og snakket godt norsk.
Flere  turoperatører fra Norge legger turen om Minot disse dagene, og derfor kom vi også i snakk med mange nordmenn. Noen av dem var interessert i klærne vi hadde på oss fra Selbu Husflid, og fikk nettadressen og informasjon om Selbu Hotell & Gjestegård.
«Andrew Sisters» har en forestilling kl. 08.30 og en kl. 14.30 hver dag. Vi var til stede på den siste, og det var minst tre hundre tilskuere. De hadde en flott konsert og fikk  stor velfortjent applaus.
Jeg fikk hadde med meg noen CD`er og informasjon om Selbu Toradergruppe. De vurderer å delta på høstfesten neste år. Derfor overleverte jeg noe av materiellet de sendte med meg, til en representant for høstfestens styre. Mange av de som stakk innom, var interessert i musikk, og  de to brødrene med aner i Tydal, som kjente igjen en av sine slektninger på coveret, fikk en cd av oss.

Etter en lang spennede dag i messehallen spiste vi middag på hotellet, før vi som vanlig tok tidlig kveld for å forberede oss på en ny «festdag».