Eventyrstien i Monsberga.

Som ordfører er jeg så heldig å få mange invitasjoner. Denne uken fikk jeg spesiell innbydelse til et arrangement i Monsberga på Stjørdal. Sammen med Stjørdal kommune, var Selbu kulturskole ansvarlig for et flott opplegg torsdag kveld.

Torsdag var den siste dagen min på kontoret før jeg skal dra til Minot og være borte i over en uke. Varaordfører fungerer som ordfører i den perioden, og torsdag morgen stakk han innom for å slå av en prat.
I kommende uke er det mange møter, og jeg har også fått invitasjoner til å overvære fremleggelse av en skolevurdering, en kunstutstilling ved aktivitetssenteret vårt og eldredagen som er den 1. oktober. Alle invitasjonene har gått videre til varaordfører, men det er også mange møter.
Blilyst og prosessen rundt utfasing av programmet skal diskuteres i Samarbeidslyst, det skal være forberedende møte med tre kommuner i Værnesregionen om dagens busstilbud, og det er eiermøte i Revisjon Midt-Norge.  Ingen tvil om at det blir ei travel uke for varaordføreren.
Vi har fått flere innspill på at busstilbudet er blitt dårligere etter endringene i høst. Fra kommunens side har vi allerede startet et arbeid for å få oversikt over endringer og konsekvenser av endringene. Et brev er sendt til AtB med kopi til fylkeskommunen, og i kommende uke skal dette samordnes med Meråker og Tydal. Vi samarbeider da tett med sjåfører og legger innkomne henvendelser til grunn for vårt arbeid med å få et bedre kollektivtilbud i dalføret.
Ser at lederen i Selbyggen mener det er på tide at kommunene gjør noe. Kanskje det kunne ha vært på sin plass å ta en prat med oss om saken, før vi indirekte blir beskyldt for ikke å gjøre noe?
Før lunsj var det innkalt til møte mellom styret og eierne av Selbu tomteselskap. Det er allerede jobbet godt opp imot enkelte grunneiere, og vi fikk fremlagt et grovt anslag over behov for kapital og  for flere arbeidstimer enn det som var planlagt fra starten av.
Konklusjonen på møtet ble at det settes ned en finaisieríngsgruppe med representanter for alle eierne. Rådmannen tok ansvar for å få en fast kontaktperson i kommunen i forhold til planarbeid. Der er det også viktig at alle instanser som berøres av planene inviteres inn, slik at en slipper unødvendig bruk av tid.
Med et entusisastisk styre og ikke minst en aktiv og engasjert arbeidende styreleder, har jeg tro på  at vi skal lykkes med å kunne tilby attraktive tomter, og gjennom det forhåpentligvis øke folketallet.
Etter lunsj og litt kontorarbeid, kom sekretæren i Værnesregionen innom. Det er ikke så lenge siden han ble ansatt, og i det siste regionrådsmøtet som ble avviklet i juni, var han bare med som «observatør».
Rådmannen deltok sammen med oss, og vi drøftet samarbeidet generelt, styringsstruktur og nye samarbeidsområder som det er kommet innspill på. Fra Selbu har vi i regionrådet ikke initiert nye prosjekter, men jeg velger stort sett å delta på de fleste tiltakene fram til forprosjektene er utarbeidet, før jeg legger fram sak om deltakelse for kommunestyret. Vi er en av seks parter i samarbeidet og kan selvsagt ikke sette dagsorden alene. For at kommunestyret skal vite hva de tar stilling til, er det viktig at noen spørsmål er avklart.
Ettersom jeg ikke var på kontoret på fredag og skal være borte i over ei uke, attesterte jeg fakturaer, gikk igjennom diverse saker og tok unna de siste epostene før jeg dro til Monsberga i Stjørdal.
Der inviterte kulturskolene i Selbu og Stjørdal til «Eventyrstien 2013».  Vi fikk vi høre flott musikk, se teater og dans i et område som ble mer og mer forvandlet til en eventyrskog etter som mørket fallt på. Skoler og barnehager i begge kommunene var innbudt, og mange små og store fikk med seg ei fin kveldsstund i et spennende område. Jeg var der sammen med barnebarn på fem år, og det var stor stas å få være med og danse og få tryllestøv av «Tingeling» .
Flere kulturskoleelever og lærere fra Selbu bidro med flott musikk og dans. Deres opptreden preges som vanlig av en enorm spille- og danseglede.
Dette var et flott tiltak som bør gjentas. Kanskje kan det også en gang settes opp noe lignende på et av de mange fine friluftsområdene vi har i Selbu?

Fredag hadde jeg fri fra kontoret. Det var ikke så mange eposter og telefoner, så jeg fikk god tid til å pakke til MInot-turen og ta meg av to barnebarn som skulle overnatte hos oss. Det er trivelig og avkoblende, selv om både «bessmor» og «bessfar» i blant blir litt svett:-)

Søndag morgen drar jeg fra Værnes med kurs for Minot. Det blir i høyeste grad ei annerledes uke. Jeg ser fram til å treffe mange norskamerikanere og bistå i markedsføring av rundtur i Midt-Norge.
Dersom jeg får tid, har jeg planer om å oppdatere bloggen min litt underveis.

Legg igjen en kommentar

