Forberedelser til valg.

De siste dagene denne uken har vært preget av valget kommende mandag.  Ansatte i kommunene har planlagt i lengre tid, og på slutten av denne uken ble stemmestyrer og valgstyre innvolvert i den praktiske tilrettelegginga.

Torsdag morgen hadde jeg avtale på mitt kontor med en medpolitiker og en næringsdrivende som ville presentere sine tanker om utvikling i egen bedrift.
Like etter at vi var ferdige, stakk en innbygger innom for å snakke om sine utfordringer knyttet til egen næring, men vi kom også inn på samfunnsutviklingen generelt. Der er greit å ha litt tid disponibel til uformelle samtaler med innbyggere. Innspill i slike sammenhenger er nyttig når vi skal ta stilling til viktige saker.
Vi har nå behandlet flere reguleringsplaner, og i løpet av dagen forsikret jeg meg om at disse følges opp. Det er først og fremst reguleringsplan for Stigamelen og for fylkesveg til Flønes. Både fylkeskommunen og Statens vegvesen bør kontaktes for å få satt igang utbedringsarbeidene.
I flere år nå har kommunen og Selbu Husflid gått sammen om bestemannspremier til kamper for Selbu I.L handball sitt 1. divisjonslag. Jeg fikk forespørsel om en videreføring av dette og tok kontakt med Husfliden. De vil være med som tidligere, og jeg ga tilbakemelding om at vi er med også i år. Det er ikke snakk om store kostnader, men beste spiller på hvert lag, får i år som i fjor et pannebånd.
I Værnesregionen ble det avviklet møte i de politiske nemndene på tirsdag. Jeg gikk igjennom protokollene og fikk bekreftet at Selbu sine representanter i politisk nemnd for barnevern har tatt opp forhold som vi har drøftet. Dette gjelder først og fremst de store overskridelsene på årets budsjett og forhold rundt drifta generelt. Vi har heldigvis dyktige og aktive representanter i nemndene.
Etter lunsj var det utdeling av gaver og sammenkomst for to personer som har jobbet i kommunen i 25 år. Dette er alltid trivelige markeringer, og nærmeste tjenesteleder holder tale til hver enkelt. «Jubilantene» denne gangen er ansatt i hjemmetjenesten, og de trakk begge fram et godt arbeidsmiljø med trivelige kolleger. Vi vet alle at de kan ha travle og strevsomme dager, men samholdet i tjenesten gjorde at de alltid gledet seg til å gå på jobb. Det er bra for brukerne våre at vi har ansatte som bidrar til god kontinuitet.
Sammen med leder i hovedutvalg Oppvekst var jeg i forrige periode på besøk til alle våre barnehager og skoler. På torsdag fikk vi gjort avtale med oppvekstsjefen om å ta en ny runde i løpet av høsten.
Etter ordinær arbeidstid på torsdag var representanter for stemmestyrene innkalt til informasjonsmøte. Jeg var til stede der for å ønske velkommen og bli oppdatert på reglene for årets valg. Det er noen endringer hvert år, og som leder i valgstyret, bør jeg være godt informert. Det er ansatte i kommunen som tar seg av alt det parktiske, men valgstyret har ansvar for at alt går riktig for seg.

Fredag startet dagen med styremøte i Selbu Næringsselskap. Vi eier næringsbygg og arealer som leies ut til Kjeldstad Holding og Selbu Byggtre. I styremøtet ble vi oppdatert på hva som har skjedd etter at eiendommen ble delt mellom de to aktørene. Alt følges opp etter forutsetningene.
I styret sitter kommunestyrepolitikere, og etter møtet snakket vi sammen om tilrettelegging av næringsarealer og andre aktuelle saker. Hovedtuvalg for bygdautvikling vil i sitt neste møte få framlagt en sak for å se på hvilke arealer vi bør regulere av de som er satt av til næringsformål i arealplanen vår, og samtidig ta stilling til evt. grunnundersøkelser.
Kommende mandag må sakene til kommunestyremøtet den 16. september legges ut. Denne gangen var det en ny sekretær som hadde ansvar for å ferdigstille sakene, og derfor brukte jeg litt tid sammen med henne før jeg etter lunsj dro til Selbu Husflid sine produksjonslokaler.
Daglig leder hadde invitert meg for å se på klær som jeg kan ha med til den norske høstfesten i Minot. Jeg har allerede noe jeg vil bruke, og jeg fikk anbefalt en fin cerise jakke som falt i smak.
Fredag kveld etter at forhåndsstemmmegivningen var over, møtte jeg sammen med en representant til fra valgstyret for å «prøve» forhåndsstemmer som var tilsendt pr. post. Vi skulle sjekke om de var forseglet, åpne omslagskonvolutten og legge konvolutt med stemmeseddel i urne sammen med andre forhåndsstemmer.

På lørdag sto jeg på stand sammen med to andre medlemmer fra Selbu Arbeiderparti. Mange slo av en prat om «vær og vind», men det var også noen som kom for å diskutere både lokal og sentral politikk.
Fremdeles håper selvsagt jeg på en valgseier for de rød-grønne. Min erfaring fra mange år med politisk arbeid tilsier at overføringene til kommunene blir redusert med Høyre i regjering. Det betyr at det vil bli dårligere kommunale tjenester, noe som selvsagt vil ramme våre innbyggere.
Jeg er også bekymret for landbruket som har stor betydning for bosettinga i distriktene. Med Høyre og Frp sin landbrukspolitikk, er det varslet en stort reduksjon i antall enheter, noe som vil gi utslag ikke bare direkte i næringa, men også i sekundærproduksjon og tjenesteytende næringer. I Selbu har vi mange landbruksrelaterte arbeidsplasser som bidrar til å opprettholde bosettingsmønsteret. Blir disse nedlagt, vil det utvilsomt virke negativt på bosettinga i kommunen.

Mandag er det valg, og det bør ikke gå så lang tid før vi vet om det blir ny regjering, og hvem som i tilfelle skal være med. Mange hevder at det ikke vil bli så stor endring uansett, men Høyre sitt budsjettforslag for 2014 vet vi vil redusere de statlige overføringene til kommunen.
Håper i alle fall at valgdeltakelsen vil bli god. Vi ivaretar ikke de muligheter demokratiet gir oss når valgdeltakelsen går ned mot 60 %.
Bruk stemmeretten din, og vil du ha en god offentlig eldreomsorg, arbeid til alle og en gode skoler framfor skattelettelser til de som har mest fra før, så gi din stemme til Arbeiderpartiet.

Legg igjen en kommentar

