Kontordager og amerikabesøk.

Fra Selbu emigrerte ca 2000 personer til USA i perioden 1856 – 1930. Flere etterkommere besøker bygda, og denne uken fikk vår famile besøk av slektninger. Noen har vært her før, men for de fleste var dette det første besøket i bygda der deres bestefar ble født.

Torsdag morgen hadde jeg en lengre samtale med rådmannen for å bli oppdatert på aktuelle saker de jobber med i administrasjonen.
Jeg hadde også fått flere spørsmål som jeg ønsket svar på for å kunne følge opp eller gi tilbakemelding. Vi har begge travle dager, og dermed blir det for lite tid til å snakke sammen. Det er viktig for meg at administrasjon og politikere ikke, som det ble sagt tidligere, skal spille på hver sin banehalvdel. Vi ønsker alle å gå mot felles mål, men i blant kan vi politisk vedta andre midler for å nå mål, enn det rådmannen innstiller på.
Vår oppgave som politikere er også å sette saker på kartet, mens administrasjonen skal utrede og iverksette.
Før lunsj hadde vi et møte med leder for et prosjekt som vurderer mulighetene for å få Jøvra på sjøen igjen. Konklusjonen på samtalen ble at vi kanskje bør ta tak i et politisk vedtak om å se på sjøen som helhet og hvilke muligheter den kan gi oss. » Jøvra-prosjektet» blir i tilfelle en del av dette.
Etter flere samtaler med aktuelle samarbeidspartnere vil det bli jobbet videre med et forprosjekt som kan danne grunnlaget for en beslutning om vi skal gå videre.
Etter lunsj ble det litt kontorarbeid og «finpussing» på presentasjonen av bygda som er oversatt til engelsk. Innlegget mitt til fylkesmannskonferansen over helga, ble også ferdigskrevet.

Like etter at jeg kom på kontoret på fredag, kom en medpolitiker for en prat før han gikk i møte og jeg skulle forberede meg på amerikabesøk.
Det var ni av min manns slektninger fra USA som kom på besøk til rådhuset. De er etterkommere etter Peder Balstad som var med og stiftet «Sons og Norway». Jeg fortalte om bygda, og fikk flere spørsmål fra interesserte gjester. Selv med min litt «knotete trønderengelsk» gikk det forholdvis bra. De forsto det meste med litt ekstra forklaringer når jeg manglet ord. Jeg burde utvilsomt ha praktisert engelsk langt oftere enn jeg nå har tid til.
Etter en privat avtale og rask «lunsj» på kontoret, var det min tur til å ha ansvar for fredagskaffeen. Det er en trivelig tradisjon som er videreført i mange år.
Før jeg avsluttet dagen, kom lederen av Selbu tomteselskap innom og informerte om at de nå snart har tomter i sentrum som kan legges ut for salg.
Dessverre har det gått alt for lang å få frem nye tomteområder der. Det skyldes at vi ikke kom tidlig nok i gang med arealplanarbeid og flere innsigelser som forsinket prosessen. Jeg ser i alle fall i dag at det var riktig å utarbeide en kommunedelplan for det aktuelle området. Dersom vi hadde utsatt det til revideringen av arealdelen i kommuneplanen, hadde vi fremdeles ikke hatt  tilgjengelige tomteområder i sentrum.
Tomteselskapet jobber også med områder i andre kretser i bygda, og så langt ser det ut til at dette er et godt «redskap» for å få tilrettelagt attraktive boligområder.

Lørdag var jeg sammen med partifeller på valgstand på Coop Selbu. Det regnet hele dagen, men vi fikk tillatelse til å stå inne sammen med SV. Mange kom for å slå av en prat, og flere tok opp endringene i busstilbudet som har skjedd med nye operatører. Selbu Næringsforum har sendt ut forespørsel til sine medlemmer om konsekvenser av de nye rutene for dem. I kommunen vil vi følge opp innspill vi har fått med håp om at vi kan få gjennomslag for forbedringer.
Vi delte ut mange roser og valgmateriell, og  fikk besøk på vår stand av leder i AUF i Sør-Trøndelag og en ansatt på partikontoret.
Det er trivelig å treffe mye folk, og jeg har aldri opplevd usaklige eller ubehagelige samtaler på valgstand i Selbu. Noen år deltok jeg i Trondheim, og der kunne det bli vel opphetet debatt etter min mening. Politiske saklige diskusjoner tar jeg gjerne både på valgstand og ellers.

Kommende uke er det fylkesmannskonferanse på Oppdal. Den går over to dager, og de siste dagene i uka blir preget av aktiviteter før mandagens valg med utdeling av materiell til stemmestyrene, godkjenning av forhåndsstemmer og valgstand på lørdag.

Legg igjen en kommentar

