Gjennomslag for tomtevalg for Mebond barnehage!

Endelig ble reguleringsplanen for ny Mebond barnehage godkjent  hos fylkesmannen. Det er en stor og etterlengtet seier for et tomtevalg som et stort flertall i kommunestyret gikk inn for. Nå gjenstår bare egengodkjenning av planen i kommunestyret i september.

Mandag var det styremøte i Trønderenergi der vi denne gangen fikk en gjennomgang av forretningsområde «Energi». Ellers behandlet vi bl.a. virksomhetsrapport for 2. tertial og halvårsrapport.

Tirsdag på kontoret startet med samtaler med ansatte om aktuelle saker, og i løpet av formiddagen fikk jeg besøk på kontoret av varaordfører og leder i hovedutvalg for Helse- og sosial. Endelig hadde både de og jeg tid til en lengre prat.
Fylkeskommunen har vedtatt at Blilyst skal opphøre fra kommende årsskifte, etter at Røros kommunen varslet at de går ut. I utgangspunktet skulle programmet vare ut 2014, men etter at saken har vært oppe i alle de andre fem deltakerkommunene, valgte fylkeskommunen å fatte vedtak om opphør.
I den forbindelse skal det være et møte i «Samarbeidslyst» en av de første dagene i oktober. Da er jeg i Minot sammen med Selbu Næringsforum, men varaordfører kan heldigvis møte.
Etter at departementet den 21/2 2011 stadfestet fylkesmannens innsigelse  på veg til ny Mebond barnehage, valgte vi i år å ta «omkamp». Vi har nå fått svar, og fylkesmannen kommer denne gangen ikke med innsigelse og begrunner dette med en liten reduksjon i forbruket av dyrka mark. Det som nå går med, er 0,9 da, mens det i det forrige forslaget var beregnet til ca. 2 da. Dette er vi veldig godt fornøyd med, og forhåpentligvis kan ny Mebond barnehage nå stå ferdig til barnehageårets start høsten 2014.
Før lunsj fikk jeg også telefon med forespørsel om å delta i møte med en næringsaktør som kan være interessert i å etablere seg i Selbu. Det vil jeg selvsagt stille opp på.
Mange eposter og saker i saksbehandlingssystemet ble behandlet, og nye avtaler om møter ble inngått.
I løpet av dagen skrev jeg under på tre skjøter på boligtomter som alle selges til unge familier som bosetter seg i bygda.  Det gir håp om at vi skal snu trenden med en liten nedgang i folketallet i inneværende år.
På slutten av dagen skrev jeg videre på et  innlegg til fylkesmanns – konferansen om distrikts- og regionalpolitikken. Dette ble påbegynt før ferien, men må bearbeides videre for at jeg skal få fram budskapet på tildelt tid.

Onsdag hadde jeg avtale med Nea Radio som kom for å intervjue meg om fylkesmannens svar på reguleringsplanen for ny Mebond barnehage. Dette er en sak som er mye omtalt i bygda på grunn av utfallet ved forrige gangs behandling. Derfor er det naturlig at media informerer om at vi nå har fått gjennomslag for den løsningen vi ønsker.
Før lunsj hadde jeg en lenger samtale med vår SLT-koordinator som oppdaterte meg på litt av det de hadde diskutert i siste møte i koordineringsgruppa.
Lensmannen hadde varslet om en relativt rolig sommer, selv om det blant annet har vært beslag av rusmidler og flere trafikkforseelser.
I 2014 skal vi arrangere fylkesarrangementet i ungdommens kultur- mønstring. Den vil finne sted den siste helga i april.
Formannskapet sa ja til å søke, og nå er allerede planleggingsarbeidet i gang.  Jeg skrev under avtale med fylkeskommunen som regulerer ansvarsfordeling og økonomi.
I løpet av dagen hilste jeg på nyansatt Hels- og Sosialsjef og pedagogisk konsulent. Sektorsjefstillingen har stått vakant en periode, men nå har vi lykkes med å få den besatt.
Jeg fikk også besøk på kontoret av en medpolitiker, og hadde samtale med sektorsjef på bygdautvikling om aktuelle saker der. De er i gang med en grundig organisasjonsgjennomgang som snart skal sluttføres. Det har tatt mye tid, men i blant må det vurderes om en har en hensiktsmessig organisering for de oppgavene som skal utføres.
Fredag får jeg besøk av norsk-amerikanere som vil høre litt om kommunen. Det finnes en presentasjon på engelsk, som jeg gikk igjennom, oppdaterte noen foiler og la til et par nye.
Jeg bruker dessverre alt for sjelden mine engelskkunnskaper, og derfor er jeg glad for å ha fått god hjelp i administrasjonen til å lage et godt grunnlag for presentasjonen.
«Kjør for livet – klubben» er nå kommet godt i gang i Selbu. Onsdag kveld var det invitert til åpen dag i verkstedlokalene de holder til i.  Varaordfører og en politiker til møtte opp  sammen med meg og fikk informasjon om aktivitetene og opplegget. Det er tre voksne personer fra Selbu som er med sammen med fem gutter fra ungdomsskolen.
Vi fikk hilse på guttene og se dem i arbeid. Det var en ivrig gjeng som gikk løs på ulike oppgaver som lakkering, sveising på «Olabil», og opprensking av forgasser på crossykkel sammen med sine veiledere. En gammel «folkevognboble» sto også klar til for å bli pusset opp og lakkert.
Det var i alle fall helt tydelig å se at deltakerne fant seg godt til rette, og de fikk ubetinget skryt fra de voksne som er sammen med dem.
Selbu kommune har inngått avtale med «kjør for livet» for ett år. Sammen med de som daglig er engasjert i klubben, vil vi evaluere tiltaket før vi tar stilling til en evt. videreføring.

De to siste arbeidsdagene denne uken er ikke timeplanen så fullt belagt, mens helga blir travel med valgstand, og private sammenkomster med 95-årsdag og selskap for slektninger fra USA.

3 Responses to Gjennomslag for tomtevalg for Mebond barnehage!

  1. Tommy Bostad sier:

    Hei.
    Dette har ingenting med disse sakene.
    Men vi i Draksten har fått nabovarsel om en 18 meter høy Telenor mobilmast midt inne i feltet ( 2-4 meter fra mitt gjerde) Dette skaper masse støy, og er helt uakseptabelt!! Vet at dette ikke er » kommunesak» men vi ønsker sterk umiddelbar støtte i denne saken.
    Håper du kan bidra til at vi får flyttet denne masten til bedre egnet plass, da både fysisk utsyn og strålingen sterkt forringer hele grenda!!!
    Håper du kan ta tak i dette allerede mandag, da hele grenda vil gå både til avisene og sivil ulydighet hvis dette gjennomføres.
    Og nå «blusses» skolesaken opp igjen.
    Og motstandsviljen er unison!

    Vi har selvfølgelig savnet 3G/4G fra Telenor, men Netcom gir oss allerde 4G fra Klæbu…

    Da grenda nå er i medvind med tomteønsker, sterkt økende boligpriser og stadig høyere antall barn, så håper vi
    Tross at dette strengt tatt ikke er kommunesak , blir tatt på alvor da både HMS, bygdeutvikling og potensielt nye skattegivere og innbyggere avhenger av dette. Håper på raskt og positivt svar.
    Hilsen Tommy Bostad. Draksten.

    • Inga Balstad sier:

      Jeg skal få noen til å se på denne saken på mandag.

      Mvh Inga

    • Inga Balstad sier:

      Det er ikke kommet byggesøknad til kommunen ennå. Antar at deres syn kommer fram av nabovarsel som blir vedlagt søknaden til kommunen. Dere kan selvsagt også ta kontakt med vårt byggesakskontor.

      Mvh Inga B.

Legg igjen en kommentar

