Vellykket grilldag!

Fredag arrangerte kommunen, pensjonistforeninga og eldrerådet den årlige grilldagen for eldre i kommunen. Ca. 170 pensjonister fikk mat og koste seg med fin musikk i godværet utenfor eldresenteret.

Torsdag morgen kjørte jeg til Trondheim der alle ordførerne i fylket var invitert på møte i politihuset med bakgrunn i at konstituert politimester i Sør-Trøndelag politidistrikt ønsket en dialog om politianalysen. Det er lagt fram en NOU (2013 – 9) med tittelen «Ett politi – rustet til å møte fremtidens utfordringer. Den tar for seg både struktur og kvalitet.
Vi fikk en gjennomgang av forslag som er fremmet om struktur, og så langt er det ikke foreslått noen endring for vårt lensmannskontor. Det er imidlertid vurdert å ta bort noen oppgaver som lensmannen har i dag. Blant annet gjelder dette håndtering av hittegods, utstedelse av pass og utlendingsforvaltning. Disse oppgavene må selvsagt også ivaretas, og flere i møtet presiserte at det må følge med ressurser om kommunene får et utvidet ansvar på disse områdene.
Det er også mangel på ressurser i politiet, og det kom tydelig fram at ledelsen i Sør-Trøndelag politidistrikt så for seg et mer «rendyrket» politi med polisiære saker.
Viktigheten av å ha lensmannskontor i kommunene ble fremhevet av enkelte, mens andre mente dette i enkelte områder burde sentraliseres. Det blir ikke nødvendigvis bedre politiberedskap av å ha et tynt bemannet lensmannskontor i kommunen. Det avhenger først og fremst av hvordan de totale politiressursene i nærområdet disponeres.
I formannskapet på tirsdag skal vi behandle en uttalelse på NOU 2013 – 9, og i innstillingen går rådmannen inn for at vi fortsatt skal ha vårt lokale lensmannskontor, siden vårt kontor dekker det største geografiske området i Sør-Trøndelag. Hva vi legger i begrepet «nærpoliti» og hvorfor det er viktig, ble vi bedt av politimesteren om å kommentere.
Torsdag kveld startet jeg gjennomgang av dokumenter til formannskap og planutvalg kommende tirsdag. Der skal vi ha budsjettrammene for 2014 til behandling, og med mange tall i hodet dukket det opp flere spørsmål i løpet av natten.

Det første jeg gjorde da jeg kom på kontoret fredag, var å sende mine spørsmål om budsjettrammene til økonomisjef og rådmann  med kopi til resten av formannskapet. Dette vil vi få svar på i møtet før vi fatter endelig vedtak på de tekniske rammene for 2014.
Ellers var det mange saker til orientering i saksbehandlingssystemet, og en del eposter som jeg besvarte eller videresendte.
Før lunsj gikk jeg en tur innom kontoret til Selbu Næringsforum der vi blant annet snakket om turen til Minot på den Norske høstfesten. Det skal være planleggingsmøte i kommende uke, og jeg har dessverre ikke anledning til å delta der. Jeg har imidlertid gitt beskjed om at jeg «kan brukes» der de vil ha meg.
Det ble også tid til en samtale med saksbehandler om status for arealplanen, og hvordan det er planlagt å arbeide med den framover. Med mange innsigelser er det nødvendig å ha møter med fylkesmannen og reindriftsadministrasjonen, og det vil overraske meg mye om det ikke blir meklingsrunder.
Klokken 12.00  ønsket jeg velkommen til grilldag. Da hadde trofaste politikere, medlemmer fra pensjonistforening og andre frivillige holdt på i flere timer for å gjøre alt i stand til middagsservering.
Været var fint, og de som ikke ville være ute, fikk servert maten inne på eldresenteret. Med flott musikk av mange godt voksne musikere og trivelig prat rundt alle bord, fikk vi mange rosende ord for tiltaket.
Dette startet før jeg ble valgt til ordfører, og er videreført med stor suksess. Jeg var til stede, hjalp til litt med servering og gikk rundt og snakket med mange kjente. Denne dagen ser jeg fram til hvert år, og når de samme ressurspersonene stiller opp år etter år, går mye av seg sjøl.
Jeg avsluttet dagen på kontoret med å utforme noen tilleggspunkter på høringen til politianalysen som jeg sendte til mine samarbeidspartnere, og fikk unna litt planlegging til kommende uke før jeg tok helg ei god stund etter «normal» arbeidstid.

Lørdag ble Pilegrimsrittet arrangert. Der var det deltakerrekord. Rundt 1500 syklister kom i mål i sentrum etter å ha tilbakelagt litt ulike distanser. Det var som vanlig stor folkefest i målområdet. En dyktig stab loset et meget vellykket arrangement trygt i havn.

Det er denne uken full fart etter en litt rolig sommer, og kommende uke er det møter hver dag.  Tirsdag er den eneste dagen jeg  er på Rådhuset, og da er også timeplanen fullt belagt.

Legg igjen en kommentar

