«Feriepreget» uke.

Mange har nå tatt ferie, og aktiviteten på den politiske arena påvirkes selvsagt av det. Det er nesten ingen møter, og forholdsvis lite post.

Sammen med representanter fra Selbu Næringsforum (SNF) skal jeg delta på Høstfesten i Minot i oktober. Derfor oppsøkte jeg dem mandag før lunsj og hadde en lengre samtale om opplegget for turen. Gjennom samarbeidsavtale ivaretar SNF kommunenes næringsutviklingsarbeid. Derfor er det alltid mange aktuelle saker å snakke med dem om. Samarbeidsavtalen går ut i år, og det vil bli tatt stilling til hvordan samarbeidet skal videreføres i løpet av høsten. Et samarbeid vil det fortsatt uansett være om SNF på nytt bare blir medlemsorganisasjon for næringslivet i bygda.
Etter lunsj deltok jeg i generalforsamling i Havernesset Eiendom. Der har vi nå bare 4 % eierandel etter at andre eiere har skutt inn midler ved flere anledninger. Den eneste aktiviteten i selskapet er utleie til Selbusjøen Hotell & Gjestegård, og i år som tidligere, fikk jeg en rask informasjon om driften der.

Varaordfører stakk innom en tur på tirsdag. Når jeg går ut i ferie i slutten av måneden, skal han som vanlig ta over ansvaret, og det er alltid greit å ha tid til en prat om saker som kommer til behandling og vedtak vi vil etterspørre framdriften på .
På slutten av dagen ble jeg invitert inn i styremøte til Selbu Tomteselskap. De har kommet godt i gang, og hadde i møtet drøftet strategi for det videre arbeidet. Styreleder som er arbeidende daglig leder, har allerede tatt kontakt med private grunneiere.
Oversikten over tilgjengelige tomter viser at det i noen områder av bygda, er lite tilgjengelig boligareal. Dette vil nå bli ivaretatt i arealplanen som forhåpentligvis vil bli vedtatt i løpet av høsten. I sentrumskretsen Mebond har vi hatt til første gangs behandling en reguleringsplan som vil gi oss mange nye boligtomter, og taket på den nye ambulansestasjonen er også tilrettelagt for bygging av leiligheter.

I løpet av tirsdagen fikk jeg spørsmål fra fylkesmannen om å ha et innlegg på en konferanse i september. Temaet er utvikling i distriktene, og to ordførere fra fylket blir bedt om å si noe om dette fra den kommunale hverdagen. Onsdag brukte jeg store deler av dagen til å forberede dette innlegget. Det er fremdeles god tid, men med politisk aktivitet i «feriemodus», er det greit å ta unna arbeid før det på nytt blir hektiske dager.
I flere år har vi arrangert grilldag sammen med pensjonistforening og eldreråd. Pensjonister fra hele bygda blir invitert, og langt over 100 personer deltar hvert år. Politikere og frivilligsentral betjener grill og står for serveringa sammen med pensjonistene.
Onsdag fikk jeg telefon fra en representant i rådet for eldre og funksjonshemmede, og vi avtalte dato for årets arrangement. Jeg tok i løpet av dagen kontakt med kjøkkenet på sykehjemmet som leverer maten, med vaktmester som frakter bord og benker og sjekket at eldresenteret er ledig.

Torsdag tok jeg noen kontakter i forbindelse med grilldagen, og trofaste hjelpere gjennom mange år, sa ja til å bidra også i år.
I forbindelse med innlegget jeg  skal ha om distriktsutvikling, hadde jeg en lengre samtale med ansatte på planavdelingen. Det er kommet mange innsigelser til arealplanen vår. Dette ga meg nye momenter å ta med.
Jeg er enig i at vi skal ha sentrale retningslinjer for utviklinga av samfunnet vårt, men også denne gangen ser det ut til at vi blir overstyrt på mange områder blant annet med begrunnelse i jordvern.  Det styrker ikke vår tillit til at målet er «å ta hele landet i bruk». Vi opplever på flere områder at innsigelsene ikke bare er forankret i nasjonale mål, men at ikke alle saksbehandlere utviser det samme skjønnet.
I nærheten av store byer legges store dyrka områder ut til boligbygging. Jeg har forståelse for at det er nødvendig, men det må ikke føre til en mer restriktiv jordvernpolitikk i distriktene.
Fylkene blir målt på hvor mye dyrka jord som bygges ned, noe som «straffer» distriktskommuner i fylker med store byer. En slik politikk vil ha en selvforsterkende effekt med stadig voksende store sentra og flytting fra distriktet. Våre fortrinn, er slik jeg ser det, romslige og rimelig tomter i områder der folk ønsker å bosette seg. Får vi ikke et større handlingsrom lokalt, vil det hemme ei ønsket utvikling og gjøre det mindre interessant å være lokalpolitiker.
Av erfaring med tidligere planarbeid kan fremdeles noen av innsigelsene bli trukket etter møter og god argumentasjon, men uansett vil dette påvirke framdriften i arbeidet.
Kommunal – og regionaldepartementet bevilger midler til utviklingsprogrammer i distriktene. Etter at statlige myndigheter har sagt nei til å utvikle kommunen i tråd med det vi lokalt mener vil føre til økt bosetting, oppleves det litt meningsløst at det bevilges midler til nye prosjekter som skal gi de samme resultatene. Jeg er ikke i tvil om at vi som bor i kommunen og har god kunnskap om lokale forhold, har langt bedre forutsetninger for å legge til rette for ei positiv utvikling enn regionale eller nasjonale prosjektledere.
Innlegget mitt blir nok noe lengre enn det tildelt tid tilsier, men med et tema som betyr så mye for distriktskommunene, regner jeg med at jeg blir tilgitt om jeg bruker et par ekstra minutter av tiden som er satt av til åpen diskusjon.
Etter lunsj fikk jeg trivelig besøk av en medpolitiker som hadde med seg sin lille baby. Som vanlig er det godt å drøfte saker med noen, og denne uken trenger jeg heldigvis ikke å avbryte samtalen for å gå i møter. Det er trivelig at flere tar seg tid til å stikke innom, og ekstra morsomt å få besøk av en fin liten gutt som sov godt i stolen sin.

Sent torsdag ettermiddag fikk jeg tilsendt spørsmål fra Selbyggen med tittelen «ordførere i feriemodus». Det var mange spørsmål om personlige ting og noen relatert til høsten valg. I tillegg til å supplere innlegget mitt om distriktspolitikk, brukte jeg tid både før og etter lunsj på fredag til å skrive svar til lokalavisa.
En journalist kom også innom kontoret for å ta bilder som skulle brukes til sommerintervjuet og til fornyelse av bildearkivet deres.
I ledige stunder denne uken har jeg lest litt om Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark i ei bok som Jostein Sandvik fra Selbu er ansvarlig for sammen med to andre. Jostein er biolog og er nå ansatt i SNO.
Mye av det som er skrevet om nasjonalparken, er kjent stoff, men de har beskrevet naturen og aktiviteter i nasjonalparken gjennom tidene på en interessant måte. Mange fine bilder, godt språk og mye nyttig informasjon, gjør boka verdt å lese for alle som vil lære mer om nasjonalparken vår.
Noe tid har også gått med til rydding og forberedelser til ferie med beskjeder og avtaler, men telefon og epost vil nok også bli brukt til litt politisk arbeid fram til varaordfører tar over.

Fra mandag tar jeg stort sett fri fra kontoret, men fungerer som ordfører fram til varaordfører tar over fra og med den 25. juli til og med den 14.august. Det er godt med ferie, og med en samvittighetsfull og dyktig «vikar» vet jeg at alt blir ivaretatt på beste måte.

GOD SOMMER!

Legg igjen en kommentar

