Kontordager.

Denne uken har jeg stort sett vært på kontoret. Flere medpolitikere har vært innom, og siden det er relativt rolig, har jeg hatt samtaler med flere «på huset».

Mandag morgen startet med gjennomgang av epost og fakturaattesteringer.
Mange ansatte hadde deltatt på martnan, og det var bare positive kommentarer om helgas arrangement.
Plakaten fra kommunens stand der folk kunne skrive ned hva som er det beste med Selbu, ble  satt opp i rådhuset. Ideen med at folk fikk mulighet til ytre seg på denne måten var kjempegod og engasjerte tydeligvis mange.
Før lunsj fikk jeg besøk av en bedriftsleder og partifelle, og etter lunsj kom nok en politisk samarbeidspartner innom. Siden det ikke er noen avtaler på timeplanen, er det både nyttig og trivelig å kunne sette av tid til å drøfte små og store utfordringer i den kommunale virksomheten. Økonomi legger rammer for virksomheten vår, og er alltid et moment som trekkes fram i politiske samtaler.
Ennå er vi ikke kommet i havn med innsparingsprogrammet vårt, men vi så i fjor at trenden med overforbruk er snudd på sektor helse. På oppvekst reduseres det nå stillinger som en følge av overtallighet i barnehagene, og det forventes selvsagt at også de skal holde sine budsjettrammer. Etter 1. tertial så det lovende ut. Fremdeles har vi et lite disposisjonsfond, men det er umulig bare å bruke av det uten nye avsetninger over tid.
På martnan ble jeg kontaktet av en av våre innbyggere i Draksten. Langs Jonsvatnet foregår det nå forsterkning og asfaltlegging på en vegstrekning. Dette arbeidet utføres på en måte som bidrar til at vegen blir smalere, noe som bekymrer de som ferdes der siden det allerede er vaskelig å møtes med store biler. Det har også vært flere utforkjøringer på strekningen i vinterhalvåret.
Brukerne av vegen i Draksten har skrevet en henvendelse til Statens Vegvesen om sin skepsis til at vegen blir smalere, ikke minst i forhold til redusert trafikksikkerhet.
De spurte om jeg ville sende et skriv til Statens Vegvesen for å støtte deres syn på utbedringen, noe jeg gjorde før lunsj på mandag. Våre elever som bor i Draksten, ferdes langs denne vegstrekningen hver dag, og det aller viktigste på skolevegen er å ferdes trygt.
Som styremedlem i LVK fra Sør-Trøndelag prøver jeg å informere medlemskommunene i fylket dersom der er saker av stor betydning. Landsstyret har i lengre tid jobbet med en sak om kontingentøkning som skal opp på landsmøtet i august. I styremøtet fikk vi framlagt en oppdatert oversikt over endringene i kontingenten for den enkelte kommune og et følgeskriv som beskriver nødvendigheten av økningen. Dette sendte jeg ut til ordførere og rådmenn  i fylkets medlemskommuner med en ekstra oppfordring om å melde seg på landsmøtet.

Tirsdag hadde jeg en lengre samtale med rådmannen blant annet om fremdrift på organisasjonsprosjektet ved sektor Bygdautvikling, og deltok på et kort møte med prosjektleder for utviklingsprosjektet på Granby Gård.
Store deler av dagen ble brukt til å oppdatere presentasjon av Selbu kommune. På museet er det åpnet en ny kvernsteinsutstilling som jeg fikk redigert inn, og elevtall og andre faktaopplysninger ble korrigert.
Etter lunsj fikk jeg besøk av en engasjert medpolitiker som var i rådhuset for å etterspørre framdrift på tiltak på uteområdet ved sykehjemmet. Arbeidet med sansehagen vil i følge rådmannen bli igangsatt med det første.
Et par møteavtaler ble inngått selv om det er ferietid og utfordringer med å få med alle som bør være til stede.

Onsdag fortsatte redigeringen av presentasjonen. Før lunsj besøkte jeg Frivilligsentralen sine lokaler. Der var daglig leder i full sving med å lage kaffe til frivillige som deltar som «turvenner» på Selbu sykehjem.  Siste helg var flere engasjert med å ta med seg beboerne ved sykehjemmet på Selbumartnan. Dette er et flott tiltak som bidrar til å berike hverdagen for de som bor på sykehjemmet.
Også på onsdag stakk en av mine medpolitikere innom. Det er trivelig og godt å ha noen å «spille ball» med, og flere i gruppa tar seg i blant tid til besøk uten noen spesiell agenda. Mange tanker kan jeg bli litt alene med, og slike medspillere fungerer da som en helt nødvendig «ventil».

Torsdag før lunsj hadde jeg flere samtaler med bl.a. SLT-koordinator og kommuneplanlegger.
I siste møte i politirådet ble manglende samordning av ulike tiltak overfor ungdom som «faller utenfor» tatt opp. Flere innstanser følger opp enkeltindivider, blant annet med ruskontrakter, men fortsatt oppleves det vanskelig å få et godt samarbeid. Dette kan skyldes den enkelte etats taushetsplikt, men for å gi best mulig hjelp, er det viktig at en har god kjennskap til hva andre kan bidra med. I neste politirådsmøte vil denne utfordringen bli drøftet på nytt.
Kommuneplanens arealdel er ute på høring, og det er kommet flere innspill som jeg fikk en rask informasjon om. Fylkesmannen har ennå ikke kommet med sine tilbakemeldinger. Før saken kommer til 2. gangs behandling politisk, må alle innspill vurderes av rådmannen, og det er nok ikke utenkelig at det blir meklingsrunder denne gangen heller.
«Nei til vindkraft» i Selbu inviterer til «Bli kjent – tur» i Eggafjellet i august. Dette ble jeg informert om på Selbu Martnan, og invitasjonen vil jeg sende videre til hele kommunestyret.
Den planlaget turen vil bli avviklet samtidig med Sjøbygdafestivalen. «Nei til vindkraft» ønsker likevel å holde fast ved datoen de først hadde lagt opp til, og jeg vil vurdere min deltakelse når jeg får programmet for festivalen.
Hvert år har jeg vært til stede på deler av programmet på Kunstnarhuset, og har planer om det samme også i år.
Håper i alle fall at noen tar seg tid til å delta på fjellturen.
Etter lunsj hadde Selbu Næringsforum invitert næringsdrivende i sentrum og kommunen til møte. Ingen fra administrasjonen hadde anledning til å delta, men jeg var til stede.  Sentrumsforeninga ble lagt ned for noen år siden, og Næringsforumet fikk oppgaven med å samordne interessene i sentrum.
I mai fikk jeg telefon fra fylkesmannen som ba om forslag på en person som bidrar med mye frivillig arbeid. Vi har mange i Selbu, men siden vi hadde en person som fikk frivillighetsprisen i 2012, sendte jeg inn hans navn sammen med begrunnelsen som ble brukt da han fikk prisen.
Fylkesmannen tok kontakt med bakgrunn i henvendelse fra Slottet, og jeg informerte ikke den aktuelle kandidaten om mitt innspill, siden jeg heller ikke visste sikkert hva som ville skje videre.
Torsdag fikk jeg høre at Håkon Dahl, som var vår kandidat, hadde fått invitasjon til Slottet. Jeg vet fremdeles ikke om invitasjonen gikk til alle kommuner eller om det bare er noen som er tatt ut. Moro og vel fortjent er det uansett!

Fredag tar jeg fri fra kontoret, men kan selvsagt treffes på mobil. I helga er det heller ingen offisielle oppdrag, så den skal tilbringes sammen med barn og barnebarn.

Legg igjen en kommentar

