Litt ekstra fri.

I denne perioden valgte jeg å ha litt redusert stilling for å kunne ta noen dager fri uten dårlig samvittighet. Som ordfører er det ikke mulig og heller ikke ønskelig å «telle timer», men en og annen fredag tar jeg nå fri fra kontoret dersom det ikke er noen avtaler på timeplanen.

Torsdag hadde jeg ingen forhåndsavtalte møter, men jeg hadde samtaler med flere i administrasjonen. Sektorsjef BU har saksbehandleransvar for  saker som ble sendt tilbake fra formannskapet med noen føringer. Dette gjelder tilbud på våre aksjer i Sifa og ønske om å ta over bygningene der bedriften har sin virksomhet. Vi tar sikte på å behandle dette i kommunestyret før ferien, men det gjenstår fremdeles forhandlinger for å tilfredsstille vedtak i formannskapet.
Jeg er medlem i revisjonsutvalget i Trønderenergi. Der skal vi i møtet i juni ha en evaluering av arbeidet i utvalget som nå har vært i arbeid i litt over et år. Det foreligger flere maler til evalueringsskjema, og vi har vurdert å sy sammen vårt eget ut ifra de utkastene som foreligger. Dette startet jeg med å se litt på før lunsj.
Resten av dagen ble brukt til forberedelser til framtidige møter, gjennomgang av nyttige tidsskrifter, samtaler med saksbehandlere og litt lesing i ei flott bok om Forellhogna og Skarvan og Roltdalen.
Reguleringsplanen for utbedring av vegen gjennom Stigamelen har vært ute på offentlig høring. I den forbindelse er det kommet en innsigelse fra fylkesmannen på virkningene for elva. Vår saksbehandler tok torsdag telefonisk kontakt med fylkesmannen for å gi en nærmere forklaring på reguleringsplanen og at utbedringen ikke vil påvirke elva. Innsigelsen ble dermed trukket, og vi kan sannsynligvis få planen til behandling i kommunestyret før sommerferien.
Fylkeskommunen har satt av midler til oppstart i 2013, og vi forutsetter selvsagt at utbedringen kan fullføres uten opphold denne gangen. Strekningen har stått halvferdig uten veglys i over 20 år, så det er på tide at den ferdigstilles. Dette er uten tvil et meget trafikkfarlig område, ikke minst for myke trafikkanter. Nå reguleres det også inn et gang- og sykkelfelt som vil bli sammenhengende med eksistrende gangfelt gjennom sentrum.
Jeg er leder i rådet for Peder Morset Stiftelse. Der skal vi ha møte kommende mandag, og rektor ringte for å informere om sakene, og beklage at de sendes ut litt sent. Dato for møtet er fastsatt og varslet til alle rådsmedlemmene for lenge siden, så vi får bruke ekstra tid i møtet om ikke alle har fått nok tid til å lese dokumenter.
Etter lunsj fikk jeg trivelig besøk på kontoret av bror og svigerinne. Vi treffes dessverre ikke så ofte, og heldigvis kom de på besøk en dag med litt god tid.
Selbu Husflid sender i disse dager en søknad til Innovasjon Norge om støtte til innkjøp av ny strikkemaskin. Styreleder og eier har varslet at han ikke har bestemt seg for om han vil satse videre på bedriften.
Torsdag fikk jeg kontakt med leder i Innovasjon Norge i Sør-Trøndelag og inviterte henne til et møte på Selbu Husflid. Representant for Innovasjon Norge har vært der tidligere i år, men ekstra kjennskap til bakgrunnen for søknaden er uansett verdifullt å ha med seg for flere.
Kulturskolen inviterte til to konserter i Bell Amfi torsdag kveld. Jeg er like imponert hver gang jeg er til stede på kulturskolenes arrangementer. Mange dyktige musikere, sangere og dansere bidro også denne gangen til en flott forestilling.
Det er ingen tvil om at vi har gode lærerkrefter i kulturskolen vår, og jeg setter ekstra stor pris på at de satser mye på samspill- og dansegrupper. I tillegg til å utvikle sine egne ferdigheter, får de gjennom å gjøre noe sammen, sosial trening. Alle kan i gruppe bidra etter evne, og sammen med andre oppleves mestring. Mestring er viktig for trygghet, noe som også er avgjørende for å kunne lære i andre sammenhenger. Takk til kulturskolen for ei fin kveldsstund!

Jeg fikk avtalt dato for møtet, og fredag hadde jeg en lengre samtale med eier av Husfliden som hadde anledning til å ta imot besøk den aktuelle dagen. Før jeg tok  fri resten av dagen, stakk jeg innom kontoret for å sende en bekreftelse på møtet til Innovasjon Norge.

Store deler av helga har jeg hatt fri og vært sammen med familien, men noe tid ble brukt til forberedelser til rådsmøte i Peder Morset folkehøgskole og generalforsamling i Peder Morset Eiendom.
Ordfører er leder i Rådet, og i møtet på mandag skal vi behandle årsmelding og regnskap. Vedlagt fulgte også en rapporter for skoleåret som skal sendes til Utdanningsdirektoratet.
Det viser seg at tilskuddene til folkehøgskolen er redusert etter nye tildelingskriterier. Dette har skolen hatt møte med direktoratet om, og Selbu Arbeiderparti inviterte med seg en stortingsrepresentant til skolen tidligere i år. Det har jeg også oppfordret andre politiske partier til å gjøre når de har besøk i forbindelse med høstens valg.
Formannskapet satte ned en gruppe som fikk ansvar for markering av stemmerettsjubileet. Tidlig i år tok jeg kontakt med Tydal om et samarbeid om dette, men valgte å lage et opplegg selv ettersom vi ikke fikk noen tilbakemelding.
Komiteen har jobbet godt, og hovedmarkeringen vil skje i forbindelse med årets Selbumartna. I alt 45 damer har hatt fast plass i kommunestyret i Selbu gjennom tidene, og 40 av dem lever fortsatt. Før helga ble det sendt ut invitasjon til alle om å komme på martnasplassen søndag den 30.juni. Håper de fleste har anledning til å delta.
Den viktigste grunnen til å markere dette jubileet, er å minne om hvor viktig det er å ta vare på demokratiet og bruke stemmeretten som ble kjempet fram. Likegyldighet er den største faren for et levende demokrati, og det er skremmende at valgdeltakelsen bare er ca. 60 %.
I år som i fjor arrangerte Selbusjøen Grunneierlag gjeddedag på Granby Gård. Jeg stakk innom der en liten tur på lørdag og snakket lenge med en som er med i styret i grunneierlaget, og som har «fisk» både som yrke og hobby.
Det hadde ikke kommet inn så mange gjedder da jeg var der, og jeg hadde heller ikke anledning til å gå ned til sjøen der det blant annet ble servert gjeddekaker. Været var ikke det aller beste, men entusiastiske fiskere lar seg ikke stoppe av regn og litt surt vær.

Kommende uke er det møte på Peder Morset folkehøgskole på mandag, og tirsdag kveld er jeg invitert på konsert av Selbustrand skole. Resten av uken har varaordfører ansvaret i Selbu, mens jeg er med LVK på landsmøte på Island hos vår «søsterorganisasjon» der.

Legg igjen en kommentar

