Veterantreff, konferanse og media.

Som ordfører er jeg blitt ganske godt vant med å håndtere media, men i det siste har NRK -Trøndelag vært på besøk to ganger for å lage reportasjer til Midt-Nytt. Det blir noe helt annet enn direktesending på Nea Radio. En vet aldri hva som blir brukt av det en sier, og hvordan det «passer inn» i det øvrige som blir redigert inn.

Da jeg kom på jobb onsdag, startet jeg med å forberede meg til Selbu Energiverk sin generalforsamling, som skal avvikles kommende mandag. Det er kommunestyret som er generalforsamling, og på saklista står bare de ordinære årsmøtesakene.
Energiverket har et lavere resultat enn tidligere år, men har fortsatt en solid egenkapital. Styret har innstilt på at utbytte skal utbetales i tråd med vedtatt økonomiplan hos kommunen som eneeier, men har i møte gitt klare signaler om at en ikke kan forvente et like stort utbytte påfølgende år.
Det var kommet invitasjon til landslagssamling i MOT på Rica Hell til høsten. Der meldte jeg meg på, og fikk tilbakemelding om at også vår MOT-koordinator vil delta.
Like før lunsj og før jeg dro til Trondheim på krigsveterantreff, fikk jeg besøk av en medpolitiker. Det er alltid trivelig og nyttig, og denne gangen hadde jeg god tid til en prat om mange saker vi jobber med.
LVK arrangerte konsesjonskraftseminar i Oslo på onsdag. Der hadde jeg planlagt å delta, men valgte å trekke meg siden flere veteraner fra Selbu var påmeldt til treff i Nidarosdomen på den internasjonale veterandagen. Det var tredje gangen Trondheim kommune markerte dagen, og fylkeskommunen tok initiativ til at de andre kommunene i fylket kunne delta.
De som har deltatt i militære operasjoner i nyere tid, finnes det navnelister på, og for å nå eldre veteraner, ble det annonsert i media.
I alt møtte det 11 veteraner fra Selbu, og ordførerne i alle kommunene var invitert til å delta sammen med dem. Vi var bra representert i forhold til flere andre kommuner, men selvsagt var oppslutningen størst fra Trondheim.
Flere lokale medier var til stede for å ta bilder og dermed hedre de som har deltatt i militære oppdrag for å skape fred og ofte med livet som innsats.
Sammen med Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune var luftkrigsskolen og forsvarets musikkorps ansvarlig for arrangementet. Det var taler fra luftkrigsskolen, fra ordfører i Trondheim og fylkesordfører i tillegg til fin musikk og sang. Alle fikk utdelt fylkets pin av de ordførerne som var til stede.
Etter samlingen i Nidarosdomen ble alle invitert til et lett måltid i Erkebispegården.

Direkte fra Trondheim dro jeg til Oslo for å delta på eiendomsskatteseminar i regi av LVK på torsdag.  Siden jeg er landsstyrerepresntant fra Sør-Trøndelag deltar jeg fra LVK, og sammen med meg fra kommunen, møtte økonomisjefen. Dette er et område som vi med skifte av ansatte på økonomiavdelingen ikke er godt nok oppdatert på, og det aller viktigste er at administrasjonen kjenner regler og får innsyn i konkrete saker.
Det ble etablert et energiutvalg og et eiendomsskatteutvalg sammensatt av ansatte i vasskraftkommunene. I begge disse utvalgene fikk Tydal plass, så nå er dalføret ekstra godt representert i organisasjonen.
Eiendomskattelov og avgjørelser i saker som er behandlet i retten, er ikke så lett tilgjengelig stoff, men ved å delta på slike dager, vet en i det minste hva en skal etterspørre.
Konferansen ble avsluttet slik at vi kom heim til tidlig kveld, og noe tid ble da også brukt heime til å gå igjennom epost.
Torsdag var den første samlingen for styre og eiere i Selbu Tomteselskap. Det rakk jeg ikke å delta på, men heldigvis hadde varaordfører anledning, og sammen med rådmannen representerte han Selbu Kommune.

Fredag ble jeg oppringt fra NRK som ville intervjue meg om hovedoppslaget i Adresseavisen om at lensmannen i Selbu og hans ansatte føler seg overvåket av bygdefolket gjennom en facebookside. Da jeg fikk forespørselen, hadde jeg ennå ikke lest avisen som vi heime ikke får før jeg drar på jobb.
Saken er godt kjent etter møte i politirådet, og jeg har allerede tatt den opp i åpent møte i kommunestyret slik både ordfører i Tydal og jeg ble oppfordret til i politirådet. Nea Radio intervjuet meg også i etterkant av møtet om det jeg sa i tilknytning til referatet fra politirådsmøtet. Så langt vet jeg ikke hvordan saken er håndtert i Tydal, men det var i alle fall enighet i politirådet om at vi skulle sette dette på dagsorden.
I den første samtalen med NRK avtalte jeg at de kunne ta kontakt senere på dagen, og like etter lunsj kom det et team fra NRK-Trøndelag som hadde vært hos lensmannen først.
Det ser heldigvis ut til at den omtalte siden blir lagt ned, men bruken av nettet er ikke avhengig av hvilke kanaler som finnes. Det må fullt og helt være den enkeltes ansvar, og et kurs i nettvett ser ut til å trenges ikke bare for ungdom.
Jeg ble blant annet spurt om hvordan det bør reageres på «overtramp», og er ikke i tvil om at dersom det er uttalelser som oppfordrer til ulovlige handlinger, bør dette straffes.
Den 20. juni i år inviterer jeg sammen med Trondheimsregionens Friluftsråd til tur inn i nasjonalparken. Jeg har fått med meg en som arrangerer kløvturer med hest og en som er med i rådgivende utvalg for nasjonalparken, og kan det meste som er verdt å vite om historie og geografi. Det sier seg selv at vi på ei kort kveldsstund ikke kommer langt inn i parken, men vi får tillatelse til å kjøre igjennom en bom og kommer dermed lengre enn om vi skulle gå hele veien.
Fredag tok jeg kontakt med mine to «hjelpere» og kartansvarlig i kommunen slik at vi fikk sendt over kart som skal inn i annonsene. Nå gjenstår det bare å håpe på ekstra godt vær og stor oppslutning. Vi har i alle år hatt trivelige turer, men deltakelsen avhenger selvsagt mye av været.
Stjørdalsnytt ba for lenge siden om å få en «sommerprat» med meg. Det ble avtalt til fredag, og ansvarlig redaktør kom på mitt kontor fredag før lunsj. Vi pratet sammen i bortimot to timer, og det ble langt ifra bare «intervjuspørsmålene» som ble diskutert. Han sender som vanlig over reportasjen før den går i trykken.
Sakene til formannskap og planutvalg kommende tirsdag var lagt ut på Ipad, og jeg tok meg tid til å se litt på dem før jeg på slutten av dagen deltok på generalforsamling i Sifa, der kommunen er aksjonær. Daglig leder ønsker å kjøpe aksjer av kommunen, og i tirsdagens møte i formannskapet, skal vi behandle sak om salg.
Selv om overskuddet i selskapet var lavere enn foregående år, var det positive tall. De har i de siste månedene hatt en total gjennomgang av firmaet blant annet i forhold til arbeidsrutiner, og har nå styrket salgsapparatet, noe som beviser at det er offensiv satsing på å styrke bedriften og forbedre resultatene.
Fredag kveld ble det tid til avislesing, deriblant lokalavisen Selbyggen. I lederen blir politisk og administrativ ledelse oppfordret til å se på utviklingen av sentrum.
Her er nok redaktøren noe sent ute med sin henstilling, siden prosessen med ny sentrumsplan allerede er igangsatt. Slike oppslag gjør at både kommunen og lokalavisen kan bli oppfattet som lite troverdig, og det hadde vært greit å bli forespurt om fakta før lederen setter dagsorden for kommunens ledelse.
Jeg er enig i at det er på tide å utarbeide en slik plan, og derfor er det også tatt initiativ til det. Arbeidet har trukket litt i langdrag på grunn av søknader om økonomisk bidrag og redusert kapasitet i planavdelingen en periode, men alle skal selvsagt få utttale seg når første utkast foreligger.

I helga har jeg hatt besøk av ei fantastisk snill bittelita «bessmordråk» fra Aursund i tillegg til å være funksjonær på Selbucupen. Været var heldigvis bra på cupens første dag, og i år som tidligere, deltok mange lag. Søndag gikk også arrangementet bra på tross av en del regn. Håper arrangementet også i år gir sårt tiltrengte penger til klubbkassen.

Kommende uke er det ikke så mange avtaler, men dagene fylles nok uansett opp med politisk arbeid. Mandag samles kommunestyremedlemmene til generalforsamling, og tirsdag er det formannskap, men ellers er det så langt ingen møter på timeplanen.

Legg igjen en kommentar

