Regn og snøsmelting.

Etter en fin forsmak på sommer, ble det kaldere og regn på onsdag. Heldigvis har vi i alle fall hittil unngått ras og flom som vi hører om fra andre kommuner, men Selbusjøen har vokst raskt og Nea gikk stor onsdag kveld.

I generell eierstrategi for kommunen er det fattet vedtak om at formannskapet har ansvar for å finne styremedlemmer i de selskapene der vi har eierinteresser og skal ha styremedlemmer. Generalforsamlingen Selbu Energiverk for 2011 gjorde  et vedtak i samsvar med dette, og formannskapet er nå valgkomite.
Det blir dermed mitt ansvar å få fram et forslag til årets generalforsamling. Sekretæren for formannskapet har i disse dager tatt kontakt med selskapet, og de som er på valg, slik at vi kan behandle sak i ekstraordinært formannskap over helga.
Jeg hadde også en samtale med daglig leder for å forhøre meg om evt. nytt kompetansebehov til styret. Styreleder har allerede kommet med innspill til dette.
På slutten av dagen startet jeg med å finne aktuell kandidat.
Møte i nasjonalparkstyret for Skarvan og Roltdalen og Sylan skal avvikles torsdag med i alt 7 saker. Forslag på valg av kontorsted for forvalter, navn på styret, økonomi og tiltak for 2013, arbeidsform for styret og søknad om utplassering av basestasjon fra Norsk folkehjelp Tydal.
Dette er et helt nytt saksfelt for de fleste av oss. Vi har også ansvar for å vedta og revidere forvaltningsplanene. Den gjeldende planen for Skarvan og Roltdalen ble godkjent i 2008, mens det for de andre områdene bare foreligger utkast til plan. Dette blir en stor oppgave, men jeg vil ta opp i styret om det er mest hensiktsmessig å avvente disse sakene til en forvalter er på plass.
Det skal også etableres en referansegruppe. Denne bør oppnevnes og ha samme representasjon som rådgivende utvalg har i dag. Fortsatt jobbes det politisk for å få utvidet styret med bruksberretigede i Roltdalen.
Etter lunsj var det møte i administrasjonsutvalget. Et tilleggsforslag i tilknytning til retningslinjer for fagopplæring, som understreket at vi har som mål å ha 10 lærlinger i kommunen, ble enstemmig vedtatt. Hittil har bare sektor Oppvekst og sektor Helse og Sosial hatt lærlinger, men vi oppfordret i vårt vedtak alle sektorer om å bidra til at flere får lærlingeplass.
Arbeidsgiverstrategien ble vedtatt med et tilleggsforslag om å oppfordre ansatte til aktiv deltakelse i debatter i kommunen.
Årsmeldinga ble tatt til orientering.
Etter å ha sett litt på dokumentene til kommunestyret, hadde jeg en lengre samtale med rådmannen om blant annet notat som bør legges ved årsmeldinga på grunn av manglende kommentarer og korrigeringer. Som vanlig etterlyste jeg også framdrift på saker som er vedtatt. Tiltak på uteområde ved sykehjemmet er en av sakene, og jeg fikk bekreftet at dette skal gjennomføres i sommer.
Tirsdag kveld var det årsmøte i Selbustrand Arbeiderlag. Laget har ikke så stor aktivitet, men mange medlemmer møtte opp. I tillegg til ordinære årsmøtesaker ble jeg bedt om å orientere om aktuelle saker i kommunen.

Onsdag ble det bare noen få timer på kontoret før jeg dro til Trondheim i et privat ærend.
I tillegg til å behandle post, gjennomgikk jeg noen av sakene til kommunestyremøtet og  skrev fullmakter til generalforsamlinger. Jeg lyktes også med å finne en kandidat til styret i Selbu Energiverk. Dette skal selvsagt formannskapet uttale seg om før innstilling til generalforsamlingen er klar.
Jeg har meldt meg inn i hørselsforeningen, og Selbu og Tydal har et lokallag. De hadde medlemsmøte onsdag kveld, og lederen i laget inviterte meg dit for å si noe om mine erfaringer med redusert hørsel og bruk av høreapparater. Det var mange medlemmer til stede, og med god mat, trivelig prat og fin musikk ble det vellykket kveld på Vertshuset Caroline i Flora.

Etter møte i nasjonalparkstyret på torsdag, er det gruppemøte. Fredag ser ut til å bli uten møteavtaler, og det kommer godt med siden det er flere møter på mandag som må forberedes.

Legg igjen en kommentar

