17. mai.

For første gang i fjor var det felles barnetog den 17. mai for hele bygda. Det ble gjentatt i år med stor suksess i det fine vårværet.

Ettersom det var lenge siden jeg hadde vært på kontoret, var det mer enn nok å gjøre på torsdag. Det var mye post, fakturaer som skulle sjekkes og attesteres og flere innkallinger til generalforsamlinger.
I henhold til eierstrategien vi har vedtatt, er det ordfører som skal representere kommunen i selskaper der vi har eierandeler. Så langt det er mulig prøver jeg å delta, men det er ikke til å unngå at det blir kollisjoner med allerede inngåtte avtaler. Min oppgave da blir å få andre til å møte med fullmakt, og varaordfører eller rådmann stiller ofte opp for meg.
Det skal i sommer være valg på ny leder i LVK, og valgkomiteen har nå kommet fram til et enstemmig forslag. Landsstyret ble informert om innstillingen i et telefonmøte på torsdag.
I det samme møtet ble det redegjort for avgjørelsen fra ESA i forbindelse med klagen som bl.a. LVK sendte inn om sammenfall mellom vannforvaltningsplaner og revisjon av konsesjonsvilkår. Svaret fra ESA vil bli offentliggjort i nærmeste framtid.
Jeg var tidligere spurt om om å holde tale både under barnetoget og i Bell Amfi den 17. mai. Torsdag ble jeg oppringt av U.L. Lauvsprett, som arrangerer folketoget på kveldstid, og spurt om jeg ville si noen ord. Det var i «seneste laget», men jeg valgte å si ja.
Derfor ble det meste av tiden etter lunsj brukt til å endre på tidligere forberedte taler og skrive en ny.

17.mai startet dagen i Selbu kirke, før jeg gikk sammen med familie i barnetoget i sentrum. Barnehager og  skoler fra hele bygda var samlet, og med korpset i spissen gikk vi forbi sykehjemmet og omsorgsboligene, før vi stoppet ved rådhuset. Jeg har aldri før sett så mange samlet i sentrum, og jeg ble både ydmyk, glad og stolt over å være ordfører i den vakre heimbygda mi. Ja, jeg kjente virkelig «klumpen i halsen» da jeg så ut over den store festpynta folkemengden.
Direkte fra barnetoget dro jeg til egen krets for å være sammen med barnebarn som deltok i fin underholdning sammen med barnehage og skole.
Folketoget gikk som vanlig en rute fra rådhuset til Gimle. Mange gikk i toget, og enda flere hadde møtt opp for å se på. Jeg sa noen ord  før U.L. Lauvsprett delte ut pris for beste innslag.
På arrangementet i Bell Amfi bidro mange dyktige aktører. Flere unge deltok med sang og musikk. Det var diktlesing og musikk av «Blanke Messingen» og Selbu Felebyggerlag. Med en godt forberedt og dyktig konferansier som bandt det hele sammen, ble det en fin avslutning på nasjonaldagen.
Å ha tre ulike taler på 17.mai er ikke enkelt, men jeg valgte å ha en rød tråd med å ta vare på alle i samfunnet vårt, slik at de kan føle tilhørighet og få del i den tryggheten som de fleste i Norge har.
I kveldsarrangementet i amfiet tok jeg også med noe om verdien av demokratiet sett i lys av stemmerettsjubileet og lav valgdeltakelse. I Selbu er det en helt unik dugnadsånd, og utallige frivillige stiller opp på mange arrangementer hvert år. Det lokalpolitiske engasjementet er imidlertid ikke bedre her enn andre steder, og jeg skulle ønske at vi også der skulle ha fått flere med.

I helga har jeg for det meste hatt fri, men forberedelser til noen møter var nødvendig, siden jeg valgte å ikke lese politiske dokumenter eller gå igjennom post i ferien.
Tirsdag skal vi ha administrasjonsutvalg, der vi skal behandle felles retningslinjer for fagopplæring i kommunen, arbeidsgiverstrategi og årsmelding.
Det er første gang det utarbeides en arbeidsgiverstrategi for Selbu kommune. Da jeg ble klar over at det manglet, ble arbeidet med dokument igangsatt. Vi har tidligere hatt et utkast på bordet, men arbeidstakerorganisasjonene ønsket bedre tid til å involvere ansatte, noe som ble enstemmig vedtatt.
Det dokumentet som nå foreligger, er utarbeidet i samarbeid med tillitsvalgte, og etter min mening er det gjort et veldig godt arbeid. Forankringen til kommunenes verdier, «engasjement, positivitet, respekt, omtanke og åpenhet, er ivaretatt på en fantastisk kreativ og god måte.

Kommende uke er det møter både på dagtid og kveldstid, men noe tid håper jeg å kunne bruke på forberedelser til kommunestyremøte den 27. mai. Kommunenstyret er  øverste organ, og derfor er møtene der de viktigste i min jobb som ordfører.

Legg igjen en kommentar

