Besøk fra Frankrike og fylkesmannen i Sør-Trøndelag

Det er alltid trivelig å få besøk, og de siste dagene denne uken har vi hatt gjester fra Frankrike i tillegg til at fylkesmannen tok turen fra Trondheim sammen med en ansatt på landbruksavdelingen.

Vi har vedtatt å selge flere kommunale boliger på grunn av beskaffenhet og beliggenhet, men også på grunn av behov for renovering. Tre av boligene ble det underskrevet kontrakter på torsdag morgen med forbehold om godkjenning i kommunestyret. Sammen med kjøper fikk jeg grei gjennomgang av kontrakter andre dokumenter av mekler.
Flere eposter lå til behandling før jeg fikk finpusset på forberedt innlegg til franskmenn som var her på besøk til kvernsteinslaget. Sammen med gjestene spiste jeg lunsj og overrakte gave fra kommune og kvernsteinslag. De hadde fått med seg en ungdom fra Selbu som tolket fra norsk til fransk, og dermed ble det ikke nødvendig å bruke det engelske manuskriptet mitt.
Under måltidet snakket jeg litt med to av gjestene. På litt dårlig engelsk fikk de sagt litt om forholdene der de bor. Det var for eksempel helt utenkelig å ha kvinnelig ordfører, og skolen var langt mer «strømlinjeformet» i forhold til fag enn her. De var imponert over skolens engasjement med kvernsteinshistoria i Hyllestad, som de hadde besøkt før de kom til Selbu.
Sammen med dem gikk jeg til Selbu Bygdemuseum der de ble informert om utstillingene og fikk omvisning.
Etter at jeg kom tilbake på kontoret hadde jeg samtale med rådmannen som hadde intervjuet potensielle sektorsjefer for Helse og Sosial.
17. mai skal jeg ha tale for barnetoget på formiddagen og i Bell Amfi på kveldstid. Siden jeg skal ha ferie en uke før den tid, begynte jeg forberedelsene til dette, før jeg etter arbeidstid deltok på møte sammen med ordfører i Tydal om Pilegrimsrittet og Syltoppen Opp.
Begge arrangementene er planlagt på samme dag i august, noe som er uheldig både for arrangører og for næringslivet til dalføret. Jeg understreket at jeg ikke hadde til hensikt ha noen meklerrrolle, men at vi kan bidra med et eller annet som fellespremie fra kommunen for deltakelse i begge arrangementene for framtidige år. Dette bekreftet også ordfører i Tydal.

Før lunsj på fredag hadde jeg sammen med tjenesteleder for plan, bygg og landbruk et møte med fylkesmannen og en saksbehandler fra fylkesmannens landbruksavdeling.
Vi snakket sammen «over en kaffekopp» i to timer og var i tillegg ute og så på et område. Det var et nyttig møte der vi kom inn på mange av de planforslagene som nå ligger til behandling. Befolkningsutvikling, næringsutvikling og sentrumsutvikling ble også tema i samtalen. At fylkesmannen tar seg tid til besøk, har stor betydning. Det er alltid bedre å treffes ansikt til ansikt enn å kommunisere på telefon og epost.
På veg tilbake til Trondheim avtalte de også en befaring i tilknytning til en delingssak vi har positivt vedtak på, og som nå er sendt til fylkesmannen for endelig avgjørelse.
Jeg traff tilfeldigvis en av sjåførene som kjører buss til og fra Selbu. Han fortalte at det fra høsten av vil bli endringer på ruter i dalføret. På søndager går det ingen buss fra Trondheim, og det er tatt bort en avgang hverdager på formiddagen. Dette berører både Selbu og  Tydal, og vi bør følge opp saken sammen.
Videregående skole med tilbud som er tilpasset dalførets næringsliv, har stor betydning for oss. Skole, kommune og næringsliv gikk sammen for å få på plass et elektrotilbud fra høsten 2013, noe som ble vedtatt.
Nå viser det seg at det er få rettighetselever som søker på TIP (Teknikk og industriell produksjon), og i sak til fylkesutvalget har rådmannen foreslått å ta det ut for kommende skoleår. Dette er et tilbud vi selvsagt også ønsker å opprettholde. Skolen har et flott verksted og gode faglærere som bor i Selbu. Utdanningsforbundet har gått med på at skolen kan starte opp linjen uten et økonomisk breddetilskudd som de egentlig har krav på.
Fredag tok jeg noen telefoner til medpolitikere i fylkeskommunen. Flere lokale politikere er involvert med å påvirke partifeller i fylkeskommunen. For eget næringsliv, framtidig arbeidskraft og elever som vil utdanne seg innen disse fagene, håper jeg at politikerne går imot innstillingen og viderefører tilbudet.

Lørdag var jeg invitert til 25-årsjubileum på Selbuskogen Skisenter. Dette har, takket være stor dugnadsinnsats fra mange ildsjeler, blitt et fantasisk flott anlegg som har hatt rekordstort besøk i vinter. Nå planlegges innkjøp av snøproduksjonsutstyr og etablering av rulleskiløype. Da blir det mulig å bruke området hele året.
Mange var til stede på festen. Med god mat og drikke, flere taler og gaveoverrekkelser og en interessant gjennomgang av jubileumsheftet, ble det ei fin markering av jubileet.

Kommende uke er det bare en dag på kontoret før jeg tar ei ukes ferie. Det skal bli godt å koble av med tur til Mallorca sammen med gode venner.
Varaordfører fungerer som ordfører når jeg er borte, og som vanlig er jeg ikke i tvil om at oppgavene ivaretas på beste måte.

Legg igjen en kommentar

