Trønderenergimøter, revy og statsborgerseremoni.

De to siste dagene i uka og i helga har jeg deltatt på møter og arrangementer. Mye tid gikk også med til forberedelser, så det godt å slappe av med god revyunderholdning fra scena i Hyttvang.

Før lunsj på torsdag hadde jeg en avtale med prosjektleder for Granbyprosjektet. Vi hadde en lengre samtale om framdrift og innhold. Ideen om å koble innvandring og utvandring til et immigrasjonssenter, blir foreslått prioritert i arbeidet videre. Dette er et interessant «spor» som bygger på det store arbeidet som allerede er lagt ned på gården.
I starten av mai kommer det besøk fra Frankrike for å lære om vår kvernsteinshistorie. De vil besøke flere norske kommuner, og leder i Norsk Kvernsteinssenter deltar sammen med dem på reisen hit. Selbu har en representant i styret for Kvernsteinsssenteret, og hun har sammen med Kvernsteinslaget i Selbu laget et opplegg for gjestene.
Jeg har fått forespørsel om å delta på noe av programmet, og  torsdag hadde jeg en kort samtale med henne i tillegg til at jeg fikk en epost om program og evt. bidrag fra kommunen.
I siste formannskapsmøte hadde vi en ny sekretær, og vi gikk sammen igjennom utkast til protokoll før den sendes ut.
Nea Radio stakk innom for et intervju om vedtak i formannskapet i forbindelse med at vi vil sende søknad om å bli forsøkskommune for lokal forvaltning av snøscooterløyper.
Ellers ble dagen brukt til å inngå nye møteavtaler, postbehandling, attestering av fakturaer og oppfølging av saker. Med flere dager borte fra kontoret, blir det alltid noe å ta igjen.
Til revisjonsutvalgets møte fredag fikk vi tilsendt årsrapport for 2012. Det er et omfattende dokument som også inneholder årsregnskap. Torsdag kveld gjennomgikk jeg disse dokumentene for å være litt forberedt til gjennomgangen i møtet.
I landsstyremøtet i LVK på onsdag fikk jeg informasjon om at noen kommuner hadde fremforhandlet en utbyggingsavtale i forbindelse med etablering av vindkraftanlegg. Jeg fant avtalen på nettet og sendte den over til rådmann og saksbehandler. Siden vi nå snart får konsesjonssøknaden til behandling, er dette aktuelt for oss.

Revisjonsutvalget i Trønderenergi hadde møte på fredag. Der brukte vi det meste av tiden på en grundig gjennomgang av årsrapport og regnskap. Verdivurderinger av poster i balansen,  harmoniseringsinntekt på nettet og ny beregning av grunnrente påvirker resultatet, og er derfor viktig å få god kunnskap om.
På veg heim fra møtet fikk jeg melding om status for behandling av saken om revisjon av konsesjonsvilkårene for Selbusjøen. Vi er gjentatte ganger lovt møte med departementet før den ferdigbehandles, og den lovnaden forutsetter jeg blir holdt. Både jeg og andre medpolitikere kontaktet sentrale personer på fredag, og i helga har jeg også hatt samtaler. Saken vil bli fulgt opp over helga fra flere hold.
Vi har mange dyktige revyartister i bygda, og revyen som UL Samtida viste både forrige helg og denne helga, viser i tillegg at  det «gror godt». Jeg var til stede fredag kveld, og hadde ei trivelig og ikke minst artig stund i en fullsatt sal på Hyttbakken. Det er ikke minst gledelig at mange unge følger opp og viser at de trives godt  på scena. Det gir oss et godt håp om at vi også i framtida kan få mange morsomme innslag fra scener rundt om i bygda.
I Selbyggen, som kom ut på fredag, uttalte ordfører i Tydal at Stjørdal og Meråker tidlig var klare på at de ville støtte Tydal i lokalisering av forvalterstillingen for Skarvan/ Roltdalen, Sankjølen, Sylan og Skarsfjella/Hyllingsdalen. På møtet med departementet i fjor støttet begge de to andre kommunene Selbu, og i samtale med styrerepresentantene for disse kommunene i helga, bekreftet de at dette ikke var avklart før etter det konstituerende møte i april i år. Det var på dette møtet jeg varslet om at Selbu ville gå inn for lokalisering i Tydal.
Hva Tydal vil oppnå med å gi uriktige opplysninger i saken til media, har jeg ingen formening om, men uansett er det klart for meg at noen må holde ord om vi skal komme i havn med en forvalterstilling i Neadalen. Derfor er vi tre andre nå enige om å støtte Tydal.

Med mange store saker på agendaen til mandagens styremøte i Trønderenergi, ble deler av helga ble brukt til forberedelser.
Fylkesmannen inviterte til høytidelig statsborgerseremoni på søndag. Siden det var to nye statsborgere fra Selbu som var påmeldt, fikk også jeg invitasjon. Imidlertid møtte bare en av dem opp.
Det var et flott arrangement i Erkebispegården med fin underholdning, høytidelige taler til ettertanke av fylkesmann og statssekretær i Barne- , likestillings- og inkluderingsdepartementet og avleggelse av troskapsløfte. I alt var det ca. 100 personer som markerte at de hadde fått norsk statsborgerskap, noe de aller fleste har søkt om og ventet på i flere år.

Kommende uke er det ikke så mange møter å forberede, og på fredag har jeg planlagt å ha fri og bare være tilgjengelig på telefon. Kanskje blir det da en ekstra dag sammen med barnebarn som jeg dessverre ikke har tid til å besøke ofte nok.

Legg igjen en kommentar

