Landbruksplan og kurs i naturmangfoldloven.

Dagene fortsetter også etter påske å ha et utrolig variert innhold. Det er et bredt saksfelt å sette seg inn i  når det ikke er flere frikjøpte politikere, men det gjør også hverdagen uhyre interessant.

Det er gjort endringer i datasystemene, noe som har bidratt til at innsynsløsningen på nettsidene våre fungerer litt annerledes enn tidligere. Arkivansvarlig inviterte til «opplæring» tirsdag morgen. Der deltok jeg for å kunne informere videre til politikere og andre som søker i våre postlister og saker.
Som vanlig var det en del epost til gjennomlesing og nye møteavtaler som ble inngått.
I saksbehandlingssystemet vårt lå det blant annet invitasjon til generalforsamling i Oi! Trøndersk mat og drikke. Der har vi som flere kommuner en liten aksjepost. Jeg har aldri deltatt på disse møtene, men sendte nå innkallingen over til Selbu Næringsforum som må vurdere om noen bør delta.
Etter tilbakemelding fra de to andre representantene i valgkomiteen i Innherred Renovasjon, ferdigstilte jeg protokollen fra vårt møte og sendte det til bedriften for arkivering og utsendelse før representantskapsmøtet.
Før lunsj hadde jeg et ærend i banken der jeg tilfeldigvis møtte administrerende banksjef. Vi hadde en lengre samtale om tomteselskap og andre aktuelle saker. Sammen med Selbu Energiverk og Selbu Sparebank skal vi stifte selskapet i nærmeste framtid.
På slutten av dagen fikk jeg besøk av varaordfører og leder i hovedutvalg for Helse og Sosial.
Det står store plansaker på agendaen i nærmeste framtid. Arealdelen av kommuneplanen er allerede behandlet for første gang, og landbruksplanen kommer i hovedutvalg for bygdautvikling fredag denne uken. De skal muligens ha et bedriftsbesøk i tilknytning til sitt møte, og dersom det passer inn i min timeplan, ønsker jeg å delta der.

Onsdag morgen forberedte jeg meg litt til konstituerende møte i nasjonalparkstyret og møte mellom eierne i tomteselskapet.
Selbu er den største skogkommunen i Sør-Trøndelag, og vi har fattet et vedtak om å sette i gang et skogprosjekt. Et av målene med dette må være å få økt foredling av råstoffet. Varaordfører har informert om et sentral prosjekt som vi muligens kan dra nytte av. Jeg hadde en samtale med vår skogbrukssjef som vil ta tak i saken.
I forbindelse med at vi nå reviderer kommuneplanens arealdel, ble det vedtatt å ta inn revidering av landbruksplanen som en kommunedelplan. Den kommer nå til første gangs behandling i hovedutvalg for bygdautvikling, og jeg brukte litt tid på å lese igjennom planforslaget. Det er et omfattende dokument, som gir en god beskrivelse av status i landbruksnæringa i kommunen, og som har forslag til konkrete tiltak. Landbruksnæringa har stor betydning for mange distriktskommuner, og i Selbu har vi mange arbeidsplasser direkte knyttet til næringa eller indirekte gjennom blant annet videreforedling og service.
Etter lunsj hadde miljøansvarlig i kommunen bedt representanter fra fylkesmannen om komme til Selbu for å gi en innføring i naturmangfoldloven. Tydal kommune var invitert i tillegg til at flere ansatte fra plan og drift i kommunen deltok. Jeg var med på hele samlingen og fikk en grei gjennomgang av loven med noen konkrete eksempler fra kommunale saker.
Det er utfordrende for oss som er politikere å begrunne våre vedtak med forankring i lovverk, noe som forutsettes om vi vurderer en sak annerledes enn rådmannen. Her er vi avhengige av bistand fra saksbehandlere for å få et vedtak som ikke blir påklaget på grunn av formelle feil.
Før jeg avsluttet dagen lenge etter «normal» arbeidstid gikk jeg igjennom epost og hadde besøk av en medpolitiker.

Torsdag er det konstituerende møte i nasjonalparkstyret med generell innføring i naturvern og juridisk innføring i forvaltning av verna områder. Dette er ikke et helt nytt fagfelt, men med lokal forvaltning, får vi et større ansvar og må dermed skaffe oss mer kunnskaper også på dette saksfeltet.

Legg igjen en kommentar

