Påskeferie.

Nå er det snart påskeferie, og som vanlig avtar møteaktiviten de siste dagene før lengre friperioder.

Torsdag morgen var det innkalt til styremøte i Trønderenergi. Det var anledning til å delta på telefon, noe jeg valgte siden det var relativt kurrante saker og tok mindre tid enn om jeg skulle ha kjørt til Trondheim. De fleste sakene vi behandlet var innstillinger til ekstraordinær generalforsamling den 8. april.
På kontoret tok jeg som leder i valgkomiteen kontakt med daglig leder i Innherred Renovasjon for å få avklart spørsmål om valgperiode for vararepresentanter. Dette står ikke direkte i instruksen for valgkomiteen, men vi foreslår nå at det tas inn.
Før lunsj fikk jeg besøk av en medpolitiker som kom innom for å ønske god påske. Det ble da selvsagt også tid til en prat om saker vi jobber med.
Stortingsmedlinger er interessant lesestoff. Selv om dokumentene er store og omfattende, prøver jeg i blant å ta meg tid til i det minste å lese et sammendrag. Torsdag ble det faktisk tid til å starte øverst i bunken som ligger på pulten.
Melding nr. 13 som omhandler Distrikts- og regionalpolitikken legger føringer som vil ha stor påvirkning på utviklinga av kommunen vår. Selv om det er mange ord og runde formuleringer, er det også noen klare føringer for ønsket framtidig utvikling og foreslåtte virkemidler for å nå mål.
I Norge har vi lykkes langt bedre enn f.eks. Sverige med å «ta hele landet i bruk», og det er  klart slått fast i meldinga at dette fortsatt er et mål. Lokalt er det viktig at vi kjenner de ulike økonomiske virkemildene som stilles til disposisjon fra sentrale myndigheter, og at vi sender innspill på «hvor skoen rykker» gjennom våre kanaler.
På slutten av dagen hadde jeg sammen med sektorsjef for Bygdautvikling møte med Selbu Teaterforum. De står som arrangør av Selbumartnan, og kommunen har hatt en samarbeidsavtale med dem som gikk ut i 2012. Vi gikk igjennom punktene i avtalen, og stort sett alt har fungert godt. Både varaordfører i forrige periode og dagens varaordfører er med i komiteen og er deres kontakt opp imot kommunen. I avtalen inngår også et økonomisk bidrag, noe de selvsagt kunne ha tenkt seg å få økt. I møtet ga vi ingen lovnad, men sektorsjef vil vurdere hva vi kan bidra med.
Martnan har stor betydning både for kommunenes innbyggere og besøkende med mange utstillere og ikke minst et rikholdig underholdningsprogram. Kommunen har de siste årene stilt med egen stand. Det skal vi også ha i år, og vi er i tenkeboksen i forhold til hva vi skal ha som «tema».
Torsdag kveld var det konstituerende generalforsamling i «TONE» som er tverrfaglig opplæringskontor for Neadalen. Der deltok jeg sammen med Tydal kommune og flere bedrifter som tegnet seg som medlemmer. Jeg har store forhåpninger til at dette vil bidra til flere lærlingeplasser i begge kommunene, og styreleder vil nå fungere som daglig leder inntil en fast ansatt kommer på plass. Det var i alt 9 søkere til stillingen, så det lover godt.

Fredag besvarte jeg som vanlig noen eposter og ga svar på en kommentar på mitt siste blogginnlegg. Det ble da også tid til å forberede påsketur og ta unna litt nødvendig arbeid på heimebane.

Jeg ser fram til fine dager på hytta med besøk av barn og barnebarn. Det skal bli godt å koble av noen dager, og være ute på ski, slappe av med ei god bok og lytte til Nea Radio sine påskesendinger på kveldstid.

GOD PÅSKE!

Legg igjen en kommentar

