Fin utfartshelg.

I helga var det et fantastisk fint vintervær. Selv om det var litt kaldt, tok også jeg turen ut på ski.

Torsdag var det møte i revisjonsutvalget i Trønderenergi. Der er jeg med sammen med to andre fra konsernstyret. Saker vi behandler der er blant annet riskogjennomganger. Det kan være finansiell risiko, risiko i forhold til organisering og systemer, og hvilke tiltak som iverksettes for å avdekke og overvåke det som skjer.
Selv om møtet ikke varte så lenge, valget jeg å dra rett hjem, der jeg gikk igjennom epost.
Jeg fikk telefon fra en kjenning som er politiker i en annen kommune. Hun ville gjerne vite litt mer om helseteknologiprosjektet vårt. Jeg informerte etter beste evne, sendte over linker til artikler og oppga personer hun kunne ta kontakt med.
Som kommunepolitikere har vi også mye annet å snakke om, og jeg ble i alle fall minnet på at selv om vi må stramme inn litt på drifta, er det andre som sliter mer.
På skitur i helga traff jeg lederen for teknologiprosjektet som kunne fortelle om mange henvendelser og besøk fra Helse- og omsorgsdepartementet på mandag. Det skal bli interessant å følge med utviklingen på dette området.

Saker til møte i formannskap og planutvalg kommende tirsdag var lagt ut, og på fredag startet jeg med å gå igjennom disse.  Endelig kommer det mange etterspurte plansaker. Kommuneplanens arealdel, reguleringsplan for Stigamelene, for området Skarodden – Botnlia og en mindre plan for et område rundt Selbustrand skole står på sakskartet.
Plan for Stigamelene utarbeides for å utbedre vegen i et område som har stått uferdig i over 20 år. Endelig har fylkeskommunene bevilget midler til prosjektet, og nå håper jeg reguleringsplanen blir vedtatt uten innsigelser. Dette er en veldig trafikkfarlig strekning der det flere ganger daglig ferdes mange skolelever.
Plan for Skarodden – Botnlia tar høyde for nye boliger. Det forslås flere eneboliger men også småhusbebyggelse. Forhåpentligvis får vi snart tilgjengelige boligtomter nært sentrum. Flere har vist interesse for tomter i Mebond krets, og nå ser det ut til at vi snart kan ha noen tilgjengelig.
Varaordfører kom innom kontoret for å prate om kommuneplanens arealdel. Han er forhindret fra å møte i planutvalget, og hadde flere innspill og spørsmål til forslaget.
Etter lunsj tok jeg kontakt med saksbehandler, og sammen oppdaget vi at deler av noen sider i dokumentet var uleselige på PC og Ipad. Dette ble korrigert, og ny versjon ble sendt ut.
Så langt jeg har sett, er det gjort en god jobb med alle plandokumentene som jeg brukte deler av helga på å gå igjennom.
Ellers var det mange dispensasjonssøknader om fortelt på Selbu Camping. Her er det fremdeles ikke utarbeidet reguleringsplan som vi kan ta til behandling. Den ble lagt frem en gang i 2011, men ble da sendt tilbake siden det blant annet var innsigelser fra NVE.
I alle disse sakene er det innstilt på avslag som er helt i tråd med bestemmelsene i kommunedelplanen for området. Der vedtok vi klart at det må utarbeides reguleringsplan.
Det var også lagt ut noen saker til formannskapet. Blant annet kommer vedtektsendringer for Trønderenergi til behandling. I den saken er jeg innhabil siden jeg sitter i styret i selskapet, og jeg har derfor sørget for at varamedlem blir innkalt.
Et regionalt skadefellingsprosjekt på rovdyr er foreslått videreført fra 2012. Flere kommuner som vi grenser til, er med, og Holtålen er foreslått som vertskommune. Det er greit at dette kommer inn i mer ordnede former. Så langt er det leid inn jegere og hunder fra andre steder i landet, men målet er at vi skal ha ressurser selv.
Flere saker til formannskapsmøtet vil bli utsendt på mandag. Det blir knapp tid til forberedelser, men det får vi ta høyde for i formannskapet. Det er saker som absolutt bør være med i kommunestyret i mars, og siden de kunne bli ferdig fra saksbehandler før tirsdagens møte, sa jeg ja til å ta dem med. I møtet vurderer vi som vanlig om de er godt nok utredet. Mangler det noe vi mener er vesentlig, vil behandlingen bli utsatt. Det er viktig å få saker vedtatt, men da må vi være trygge på at alle relevante opplysninger er med.
Jeg utarbeidet et tilleggsforslag på fredag og sendte det ut til alle vi samarbeider med i formannskapet.
Etter lunsj var det møte i MOT-styret. Vi startet som MOT-kommune sist høst og har fått tilbud om besøk av MOT-turne i mai. Jeg er dessverre bortreist når de kommer hit, men varaordfører stiller som vanlig opp. Han deltok også i styremøtet på fredag.
Peder Morset folkehøgskole er den første folkehøgskolen som er MOT-skole. De er med i det lokale styret, og deltar også på vårens arrangement. MOT kommer med artisten Chand, og i tillegg skal vi lokalt bidra med tilrettelegging og underholdning.
Fredag kveld fikk jeg epost fra en bedriftseier som har tatt initiativ til å bygge hus som er relativt rimelige. Det er kommunale tomter som brukes til formålet, og sammen med han står Selbu næringsforum, kommunen og Selbu Sparebank. Dette er et kjempefint initiativ som jeg håper og tror vil være attraktivt for unge etablerere.
Han informerte om at han er med på et opprop overfor regjeringa sammen med LO, NHO og flere i bygningsbransjen for å få en mer offensiv satsing på boligbygging. I den forbindelse hadde han informert om prosjektet i Selbu, og blitt spurt om dette kan brukes i media. Det hadde han selvsagt sagt ja til, og jeg er ikke i tvil om at det gir god PR for bygda vår.

I helga var det ingen offisielle oppdrag, men noe tid gikk med til å gå igjennom saker. Alle plandokumentene er omfattende, og for å kunne fatte vedtak, må vi sette oss godt inn i sakene. Dette er første gangs behandling av alle plansakene, og etter at de har vært ute til offentlig ettersyn, skal vi fatte endelig vedtak i kommunestyret.
En helt unik dugnadsinnsats flere steder i bygda bidrar til flotte skispor fra ulike startsteder. I vårt nærområde går mange opp til ei godt vedlikeholdt skihytte, Vardebu, der det selges kaffe, nystekte vafler og forskjellig annet. Lørdag tok jeg turen dit, traff kjente og slo av en prat over en kaffekopp.
Søndag hadde jeg endelig tid til å være til stede på en handballkamp med Selbu sitt 1. divisjonslag. De spilte mot Viking fra Bergen, og vant til slutt med sifrene 30 – 26. Første omgang var en av de beste jeg har sett laget prestere i år, mens det i andre omgang var mye «stang ut» og personlige feil. Artig er det uansett å være til stede og hjelpe laget med heiarop fra tribunen.

Mandag er det heller ingen avtaler på blokka mi. Det passer godt siden jeg fremdeles må bruke mye tid på saksdokumenter. Kommuneplanens arealdel legger rammer for den totale utviklinga av kommunen fremover, så her er det viktig å bruke nok tid både i møte og til forberedelser.

Legg igjen en kommentar

