«Snømørkt».

Helt siden Seelbu teaterforum kontaktet meg for første gang og fortalte om at de ville sette opp «Snømørkt» i Selbu kirke, har jeg sett fram til premieren som fant stede sist torsdag.

Før lunsj på torsdag jobbet jeg som vanlig på kontoret, hadde flere samtaler med ansatte på rådhuset, behandlet post og diverse saker.
I kommende uke skal det være offisiell åpning av ny velferdsteknologi innen eldreomsorgen i Værnesregionen. Det er Selbu og Stjørdal som nå har satt i gang et prøveprosjekt med bruk av sensoralarmer.
På flere konferanser har vi  fått informasjon om nye hjelpemidler, og det er ikke tvil om at dette vil gi større frihet for den enkelte og ikke minst bedre trygghet. Jeg er imponert over våre ansatte som har tatt utfordringen, slik at vi er de første i landet til å ta i bruk velferdsteknologi i eldreomsorgen på en helhetlig måte.
I forbindelse med åpningen skal både ordfører i Stjørdal og jeg si noen innledende ord, og etter innspill fra de som er ansvarlig for prosjektet, skrev jeg ferdig mitt innlegg.
Kommende onsdag er det årsmøte i Selbu Santetsforening. Der er jeg bedt om å si noe om eldreomsorg. Jeg har allerede fått ned noen momenter, og brukte store deler av dagen før lunsj på å supplere og kvalitetsikre fakta om eldreboliger og andre saker som angår sektoren.
Jeg valgte også å si noe om frivillighet siden dette har stor betydning for det helhetlige omsorgtilbudet vårt. Saniteten har i mange år hatt aktivitet på eldresenteret hver tirsdag. Da er det ofte samlet over 50 personer som deltar på trim, bingo, allsang, trivelig prat og servering av mat. Dette sammen med alt annet frivillig arbeid i bygda er av uvurderlig betydning for trivsel og trygghet, noe som i seg selv er forebyggende mot psykiske lidelser.
Like etter lunsj dro jeg heim for å skifte før vi skulle samles med Selbu teaterforum og inviterte gjester på Selbutunet før premieren på «Snømørkt» i Selbu kirke.
Ordførerne i Værnesregionen og fra to andre nabokommuner var invitert sammen med sponsorer, representanter fra forsvarsdepartementet, for Olavsfestdagene, for Falstadsenteret og andre som har bidratt på ulike måter til forestillingen. Selbu teaterforum informerte om prosessen med oppsetningen og forfatter, Elisabeth Matheson fortalte om innhold og bakgrunn for skuespillet.
Før vi gikk inn i kirken, besøkte vi bygdemuseet for å se utstillingen av effekter fra krigen som tilhører Morsetfamilien.
Inne i en fullsatt krike fikk vi overvære den første åpne forestillingen. Kvelden før fremførte de stykket for medlemmer av familien Morset. Det var en lukket forestilling, og var forståelig nok en sterk opplevelse både for publikum, forfatter og for de som var ansvarlige for oppsetningen. Tilbakemeldingen fra familien var udelt positiv.
Det var en sterk og følelsesmessig gripende forestilling i Selbu kirke. Jeg er ikke i tvil om at kirken var rette sted for «Snømørkt». Med Peder Morset sin tilknytning til kirken og kirkens budskap om fred og forsoning, hører en slik forestilling heime der.
Det er vanskelig å beskrive egne følelser både under og etter forestillingen, men at den har gitt varige spor til ettertanke, er det ingen tvil om.
Både profesjonelle skuespillere og dyktige amatører imponerte stort, og ord, toner, regi og god skuespillerkunst fikk fram de usynlige sårene som krigen påfører enkeltmennesker og samfunn.

I kommende uke ser jeg fram til åpningen av velferdsteknologien. Det skal bli interessant å få en enda grundigere informasjon om hvordan dette fungerer, og hvordan det kan videreutvikles.

 

Legg igjen en kommentar

